مکمل‌ها و ویتامین‌های پرمصرف در ایران کدامند؟

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: طیف مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی کشور وسیع است اما در این میان فراورده‌های مورد استفاده در حفظ سلامت عمومی بدن مانند مولتی ویتامین‌ها پرمصرف‌ترین‌ها هستند.

به گزارش سینا از سازمان غذا و دارو، علیرضا رستمی افزود: فرآورده‌های مورد استفاده در نوزادان و مادران باردار و شیرده (ارایه شده در مراکز بهداشت)، افزایش عملکرد ورزشی، محصولات حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، بهبود دهندگان عملکرد دستگاه ایمنی، موارد مورد استفاده در مدیریت وزن اعم از کاهش یا افزایش وزن، مکمل‌های پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مثل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و آنتی اکسیدان‌ها و امگا ۳ بیشتر مورد اقبال افراد قرار دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به نیاز پایه بدن به ریزمغذی‌ها توصیه می‌شود مصرف مولتی ویتامین‌ها به صورت شکل دارویی و فرآورده مکمل با مشورت پزشک یا داروساز باشد.

سالانه حدود ۲۵۰ میلیون عدد از مکمل‌های دارویی، غذایی و فرآورده‌های گیاهی در کشور از سوی سازمان غذا و دارو شناسه‌گذاری می‌ شود.

بهمن ماه سال گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از عرضه گسترده مکمل‌های دارویی و غذایی در داروخانه ها گفته بود: احتیاجی به این همه مکمل دارویی که اغلب قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نیست و می توان ویتامین مورد نیاز بدن را با اصلاح سبک زندگی تامین کرد.

وی با اشاره به تحصیل ۱۲ هزار داروساز در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور اظهار داشت: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت این است که دانشجویان داروسازی با صنعت و شرکت های مرتبط دارویی پیوند داشته باشند تا نتایج آن را در تولید داروهای مورد نیاز نظام سلامت شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا