فالگیری مغز؛ وقتی همه خواب هستیم

تهران- ایرنا- یافته‌های یک پژوهش جدید حاکی از این است که سلول‌های مغز ممکن است هنگامی که در خواب هستیم برای پیش‌بینی آینده تلاش کنند.

به گزارش سینا از وبگاه سایِنس اَلِرت، با شلیک نورون‌ها در هنگام خواب در مرکز حافظه مغز، ممکن است نه تنها تجارب گذشته را مرور کنید؛ بلکه براساس یک پژوهش جدید، می‌توانید به آینده نظری بیاندازید و اقداماتی را انجام دهید که هنوز انجام نداده‌اید.

یک گروه پژوهشی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا، امواج مغزی موش‌ها را در زمان بیداری و خواب تجزیه‌وتحلیل کردند. بررسی‌ها قبل، در حین و بعد از مقابله حیوانات با چالش‌های مارپیچ (ماز) به منظور ارزیابی ترجیحات سلول‌های عصبی در خارج از آن، مانند دوره‌های استراحت، انجام شد.

این امر از طریق فرآیند یادگیری ماشین امکان‌پذیر شد و فعالیت هر نورون به جای اینکه به تنهایی در نظر گرفته شود در ارتباط با همه نورون‌های دیگر بررسی شد.

پژوهشگران متوجه شدند موش‌ها در هنگام خواب نه فقط درباره مکان‌هایی که قبلاً در مارپیچ بازدید کرده‌اند رویا می‌بینند، بلکه روی مسیرهای بالقوه جدید نیز کار می‌کنند.

هنگامی که موش‌ها پس از خواب، دوباره وارد مارپیچ شدند، فعالیت عصبی اندازه‌گیری شده آن‌ها در طول خواب تا حدی پیش‌بینی‌کننده روش‌های جدیدی بود که در محیط اطراف خود کاوش کردند. پیش‌بینی‌ها دقیق نبودند، اما به اندازه کافی نزدیک بودند تا به رابطه بین رویاها و اهداف آینده اشاره کنند.

به خوبی ثابت شده خواب به ما کمک می‌کند خاطره‌سازی کنیم. این مطالعه فقط موش‌ها را بررسی کرد، اما احتمالاً چیزی مشابه در مغز انسان نیز در حال وقوع است: نوعی تمرین برای ماجراجویی‌های آینده.