برگزاری سمینار ملی «فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی»

چهارمین سمینار ملی «فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» ۳۰ و۳۱ خردادماه توسط پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برگزار می شود.

به گزارش سینا از روابط عمومی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، چهارمین سمینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی پژوهشگاه رویان با همکاری دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی ۳۰ و ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی دبیر علمی این سمینار گفت: امروزه اثبات شده است که اغلب گونه‌های حیوانی مورد استفاده در امور علمی دارای سیستم عصبی تکامل‌یافته و همچنین دارای احساس و ادراک وسیعی هستند. این حیوانات در بسیاری از پروژه‌های علمی، مجبور به تحمل درد، ترس، اضطراب، اندوه و افسردگی می‌شوند و اغلب موارد نیز در پایان کار کشته می‌شوند. در طی دهه‌های اخیر موضوع رعایت اصول اخلاقی در «استفاده از حیوانات در امور علمی» اهمیت بسیار یافته است، به طوری که استفاده از حیوانات در امور علمی باید با عنایت به سه اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات یا Replacement، کاهش استفاده از حیوانات یا Reduction و بهینه‌سازی شرایط مراقبت از حیوانات یا Refinement انجام شود. این اصول در دنیا تحت عنوان اصول ۳Rs  شناخته شده اند. اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات» به این معنا است که چنانچه راهکار جایگزینی برای استفاده از حیوانات زنده در امور علمی مقدور باشد آنگاه استفاده از حیوانات مذکور از نظر اخلاقی مجاز نبوده و استفاده از روش‌های جایگزین در اولویت است.
رییس دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی افزود: در این راستا با هدف آشنایی جامعه علمی با فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی، وبینار «فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» ابتدا در سال ۱۳۹۹ و سپس در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط «پژوهشگاه رویان» با همکاری «دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی» برگزار شد و مقرر است که در سال ۱۴۰۳ به صورت سمینار تحت عنوان «چهارمین سمینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی 4th National Seminar on Alternative Technologies to Laboratory Animals چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ (از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰) و پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ (از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰) به صورت حضوری در سالن همایش های پژوهشگاه رویان برگزار شود.
دکتر شاهزاده فاضلی ادامه داد: این سمینار دارای دو محور اصلی شامل «هوش مصنوعی» و «مدل‌سازی سلولی» است. عناوین نشست‌ها عبارتند از «ضرورت کاربرد فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش و آموزش»، «هوش مصنوعی: گذشته، حال و آینده»، «ارگانوییدها و ساختارهای سه بعدی زیستی»، «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های بیولوژیک»، «اصول اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی» و «مدل‌سازی سلولی: گذشته، حال و آینده».
دبیر علمی چهارمین سمینار فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی گفت: مخاطبان این سمینار گسترده بوده و همه گروه‌های علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم پایه، دامپزشکی، پژوهشگران، دانشجویان و گروه‌های آموزشی استفاده کننده از حیوانات آزمایشگاهی می‌توانند از این سمینار بهره‌مند شوند. این سمینار همچنین دارای امتیاز بازآموزی برای اعضای نظام پزشکی و اعضای نظام دامپزشکی است. علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در «چهارمین سمینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» می‌توانند به وبسایت معاونت آموزش پژوهشگاه رویان مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۲۳۵۶۲۱۷۷ تماس حاصل کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا