توسعه همکاری‌های جهاد دانشگاهی با تات با اولویت سلامت و امنیت غذایی

در نشت مشترک روسای جهاددانشگاهی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) بر توسعه همکاری‌ها با اولویت سلامت و امنیت غذایی کشور تاکید شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با همراهی دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری و برخی از مدیران ارشد این نهاد امروز شنبه 19 خردادماه با حضور در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) ضمن بازدید از فعالیت‌های این سازمان با دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاددانشگاهی کشاورزی و رییس سازمان تات و دیگر مدیران ارشد این مجموعه برای توسعه فعالیت‌های مشترک به گفت‌وگو نشستند.

پیوند بین جهاددانشگاهی و سازمان تات برای تحول در بخش کشاورزی و امنیت غذایی

رییس جهاددانشگاهی در این نشست با تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) فرارسیدن 50 سالگی فعالیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) را گرامی داشت.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از معیشت مردم به کشاورزی گره‌خورده است گفت: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر امنیت غذایی و تأمین نیاز مردم در بخش محصولات کشاورزی دارند و برای تحقق این امر نیازمند تحولی اساسی در این حوزه هستیم.

وی بابیان اینکه برای تحول در بخش کشاورزی و امنیت غذایی پایدار پیوند بین جهاددانشگاهی و سازمان تات باید محکم شود ادامه داد: در دوره جدید ارتباط این نهاد با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی افزایش‌یافته است و به‌نوعی ما دیوارها را برای حضور نخبگان و پژوهشگران برداشته‌ایم و در طرح‌های مختلف از توان و تخصص متخصصان خارج از جهاددانشگاهی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به سابقه تشکیل جهاددانشگاهی عنوان کرد: این نهاد دانش‌بنیان از شروع فعالیت وظیفه ارتباط بین دانشگاه و صنعت و جامعه را برعهده‌گرفته  و بهترین محل برای پرورش نخبگان بوده است که یک نمونه آن زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران است.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از معیشت مردم به کشاورزی گره‌خورده است، افزود: مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر امنیت غذایی و تأمین نیاز مردم در بخش محصولات کشاورزی دارد و برای تحقق این امر نیاز به تحولی اساسی در این حوزه داریم.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه آماده‌ایم با امضای تفاهم‌نامه‌های عملیاتی و اجرایی با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همکاری کنیم ادامه داد: با ایجاد کمیته‌های مشترک در زمینه‌هایی همچون دامپروری، به‌نژادی دام و سبک و سنگین،آبزیان و… فعالیت‌های مشترک توسعه یابد و درنهایت مردم از نتایج آن بهره‌مند شوند.

تاکید بر وجوه مشترک بین سازمان تات و جهاددانشگاهی

دکتر خیام نکویی نیز در این نشست از جهاددانشگاهی به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل نام برد و با تاکید بر همکاری مشترک بین دو سازمان گفت: سازمان تات از هر نوع پیشنهاد همکاری مشترک که منجر به حل مشکلات بخش کشاورزی شود، استقبال می‌کند.

معاون وزیر جهاددانشگاهی کشاورزی بر تعریف ۳ الی ۴ پروژه مشترک در راستای اولویت‌های بخش کشاورزی بین دو سازمان تاکید کرد و گفت: سازمان تات آمادگی حمایت از پایان‌نامه‌های پسادکترا که در خصوص مشکلات این بخش باشد را دارد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) با اشاره به‌پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت از دو نوع دام شتر و گاومیش گفت:  با توجه به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در این حوزه‌ها از امضای تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های مشترک با این نهاد  استقبال می‌کنیم.

دکتر خیام نکویی با اشاره به وجوه مشترک بین سازمان تات و جهاددانشگاهی گفت: انتظار می‌رود در راستای این بازدید طرح‌های مشترکی در خصوص سلامت و امنیت غذایی بین دو مجموعه پیگیری و اجرا شود.

گفتنی است در بخش دیگری از این نشست مدیران ارشد این دو مجموعه ضمن معرفی حوزه‌های فعالیت بر انجام اقدامات مشترک تاکید کردند.

فعالیتهای شبکه کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی در شش حوزه

دکتر یعقوب فتح الهی در این نشست نکاتی را در زمینه استانداردهای کشاورزی، ورود این دستاوردها به دست مردم و راه‌های ارتقاء بهره‌وری در این حوزه بیان کرد.

سید ضیاء نصرتی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی نیز با اشاره به فعالیت  این نهاد در حوزه فوق گفت: شبکه جهاددانشگاهی در شش حوزه صنایع غذایی، گلخانه‌ای، علوم دامی، آبزی‌پروری، گیاهان دارویی و محیط‌زیست طراحی‌شده است.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی ادامه داد: رویکرد کلی این نهاد در حوزه کشاورزی کمک به تأمین امنیت غذایی پایدار کشور با افزایش بهره‌وری مصرف آب بنانهاده شده است.

همچنین دکتر محمدرضا صادقی ریاست پژوهشگاه ابن‌سینا، دکتر رضا غفارزادگان رییس پژوهشکده گیاهان دارویی و دکتر حسین شاهسوارانی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در نشست فوق به بیان فعالیت‌های این مراکز پرداختند.

پیشنهاد‌ها برای توسعه همکاری‌های مشترک دو مجموعه

مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به سابقه همکاری این دو مجموعه پیشنهاد‌هایی را برای توسعه همکاری‌های مشترک مطرح کردند.

بازنگری در تفاهم‌نامه‌های قبلی، به‌روزرسانی و تعیین محورهای اصلی برای توسعه همکاری؛ تشکیل دبیرخانه مشترک برای توسعه همکاری و پیگیری اجرایی نمودن تفاهم‌ها ؛ تمرکز در زمینه تحقیق و توسعه گیاهان دارویی، بهره‌برداری از منابع ژنتیکی بومی و توسعه نژادهای جدید سنگین و سبک؛ استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تجاری‌سازی دانش‌های فنی مؤسسات تابعه تات و هم‌افزایی در زمینه توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری و فناوری و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله پیشنهادها برای توسعه همکاری‌های مشترک بود.

در بخش دیگری از این مراسم از مؤسسات تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی، اصلاح و تهیه نهال و بذر، جنگل‌ها و مراتع، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و باغ گیاه‌شناسی بازدید به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا