دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان قم در دولت سیزدهم بی‌سابقه بود

رئیس پارک علم وفناوری قم، پیشرفت‌های استان در حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان در دولت شهید جمهور آیت‌الله رئیسی را بی‌سابقه عنوان کرد.

به گزارش سینا پرس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل، خیراله رهسپار فرد ضمن تسلیت عروج شهادت‌گونه رئیس جمهور مردمی و شهدای خدمت گفت: حقیقتاً هنوز هم باورمان نمی‌شود که دیگر آیت‌الله رئیسی در بین ما نیست. یک ماه پیش بود که ایشان به پارک علم و فناوری قم تشریف‌فرما شدند و با روی گشاده و انرژی مضاعف از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر ما بازدید کردند و با سعه صدر مثال‌زدنی پای مطالبات و دل‌نگرانی‌های آن‌ها نشستند.

رئیس پارک علم و فناوری قم افزود: در واقع وجه بارز شخصیت ایشان روحیه جهادی و عملیاتی بود که به شکل مضاعفی به بدنه دولت تزریق می‌شد و چه به حق فرمودند مقام معظم رهبری که رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت.

رهسپار فرد گفت: به حمدالله پارک علم و فناوری و زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان در دولت سیزدهم در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرد که در چند محور قابل ارائه و جمع‌بندی است.

وی اضافه کرد: تعداد هسته‌ها و واحدهای فناور تحت پوشش، فروش ارزی و ریالی آن‌ها، تعداد اشتغال پایدار ایجاد شده در این شرکت‌ها، تسهیلات ارائه شده، جایگاه ملی استان از حیث تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه زیر ساخت‌ها، اقدامات ترویجی و رشد کمی و کیفی زیست‌بوم فناوری استان محورهایی است که دوره دولت سیزدهم پارک علم و فناوری قم در آن‌ها به توفیقات قابل توجهی دست یافته است.

افزایش ۱۱۹ درصدی هسته‌ها و واحدهای فناور

رهسپار فرد بیان کرد: تعداد هسته‌ها و واحدهای فناور تحت پوشش پارک در حال حاضر با ۱۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ یعنی سال آغاز به کار دولت، به ۲۰۶ شرکت و هسته فناور افزایش پیدا کرده است که رشد محسوس و قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم اظهار کرد: ثبت رکورد افزایش۳۴۷/۵ درصدی (سیصد و چهل و هفت و نیم درصدی) فروش ریالی و ۵۷/۷ (پنجاه و هفت و هفت دهم درصدی) درآمد ارزی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان عضو در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یکی دیگر از دستاوردهای پارک در این دولت بوده است.

وی تصریح کرد: در این بازه زمانی فروش ریالی شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری بیش از ۲۰۳۶۵ میلیارد ریال فروش داخلی و بیش از ۶۳۸۷۰۰۰ دلار صادرات فناورانه و دانش‌بنیان داشته‌اند.

رهسپار فرد عنوان کرد: البته آمار میزان فروش و صادرات تا نیمه اول ۱۴۰۲ را در برمی‌گیرد و عدد نهایی پس از پایان سال مالی یعنی اوایل مرداد و براساس اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها قابل احصاء خواهد بود.

وی در ادامه به افزایش اشتغال دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و گفت: در دولت آیت‌الله رئیسی اشتغال پایدار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بیشتر از ۵۶ درصد رشد داشته است که عدد بسیار خوبی است.

رئیس پارک علم و فناوری قم همچنین درخصوص تسهیلات مالی تخصیص یافته به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اظهار کرد: پارک علم و فناوری قم در دولت سیزدهم به طور میانگین بیش از ۵۸ درصد از منابع در اختیار خود را در قالب تسهیلات و تامین مالی بلاعوض و یا کم‌بهره به شرکت‌های عضو خود پرداخت کرده است.

وی افزود: علاوه براین در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، مجموعاً مبلغ  ۴، ۵۰۲، ۷۰۰ میلیون ریال نیز درقالب تسهیلات تبصره ۱۸ به ۱۵۷ شرکت فناور و دانش‌بنیان استان تخصیص پیدا کرده است.

قم رتبه هشتم کشور از نظر تعداد شرکت دانش بنیان

رهسپار فرد با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان در دولت سیزدهم تصریح کرد: هم‌اکنون استان قم با ۱۶۶ شرکت دانش‌بنیان هشتمین استان کشور از حیث تعداد شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود که با توجه به شاخص‌های جمعیتی استان رتبه قابل قبولی است.

رئیس پارک علم و فناوری قم همچنین توسعه زیرساخت‌های فیزیکی را یکی از نقاط عطف فعالیت‌های دولت برشمرد و گفت: در دولت سیزدهم نه تنها انشعابات و زیرساخت‌های مورد نیاز آغاز عملیات عمرانی احداث سایت ۲۰ هکتاری پارک علم و فناوری تأمین شد بلکه ۶ مورد واگذاری اراضی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان متقاضی نیز انجام شده است.

رهسپار فرد همچنین به نقش محوری شهید آیت‌الله رئیسی در تبدیل شدن شهرک صنعتی ICT به پردیس فناوری یادآور شد: با دستور ایشان در اولین سفر استانی به قم بود که اراضی ۴۲ هکتاری ICT به پردیس فناوری تغییر کاربری پیدا کرد و بعد از راه‌اندازی می‌تواند محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم جهاد تبیین و مردمی‌سازی فناوری را روح اصلی حاکم بر فعالیت‌های این پارک در دولت سیزدهم دانست و گفت: برای تحقق این دو رویکرد مهم، پارک اقدامات ترویجی متعدد و مهمی داشته است.

وی افزود: برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه جهش، رویداد استارتاپی شتاب استان، نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری و نخستین نمایشگاه فرصت‌های شغلی استان و نیز میزبانی بیش از ۲۰۰ گروه دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب در قالب اردوهای راهیان پیشرفت برجسته‌ترین فعالیت‌های ترویجی پارک در این دوره بوده‌اند.

رهسپار فرد همچنین به توسعه کمی و کیفی زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان قم نیز اشاره کرد و گفت: از حیث کمی در این دولت ۲ مرکز رشد و ۳ مرکز نوآوری به طور رسمی به جمع زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اضافه شدند.

برگزاری نخستین تور ملی و رویداد تانا در قم

وی تاکید کرد: از حیث کیفی نیز ماموریت‌گرایی پارک علم و فناوری قم به عنوان دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی و متعاقب آن برگزاری نخستین تور ملی و نخستین رویداد تانا با موضوع علوم انسانی و اسلامی از مهم‌ترین اقدامات ماموریت محور پارک در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

رئیس پارک علم و فناوری قم در پایان تاکید کرد: اگرچه فقدان رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان ثلمه سخت و دردناکی بود اما همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این روند رو به جلو از حرکت به سمت پیشرفت باز نخواهد ایستاد و پارک علم و فناوری استان به فعالیت‌ها و پویایی‌های خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: در همین راستا، پارک علم و فناوری قم در ابتدای امسال در راستای عمل به شعار سال یعنی رشد تولید با مشارکت مردم، راهبرد و برنامه عملیاتی مدونی را برای خود تدوین کرده است که حتماً به تحقق و پیاده‌سازی آن پایبند خواهد بود.

رهسپار فرد در پایان تاکید کرد: علاوه بر این، امیدواریم همچون گذشته با برگزاری رویدادهای فناورانه و میزبانی تورهای بازدید راهیان پیشرفت که همواره مورد تاکید شهید آیت‌الله رئیسی بود بیشتر از گذشته به تقویت گفتمان و فرهنگ کسب و کار فناورانه و اقتصاد دانش‌بنیان به ویژه نزد جوانان و دانشجویان کمک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا