برهنگی در لباس فاخر پارسی جا ندارد

مدیرعامل جدید مؤسسه بنیاد ملی مد و لباس گفت: لباس فاخر پارسی هیچ جایش برهنه نیست. باید کلمه را تغییر دهیم تا برای نسل جدید ملموس باشد و همه گیر؛ در عین حال اصل پوشیدگی که بخشی از دین ماست نیز تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سینا، حدیث پازوکی مدیرعامل جدید مؤسسه بنیاد ملی مد و لباس با اشاره به حوزه مد و لباس گفت: وقتی حوزه مد لباس به عنوان صنایع خرد محسوب می‌شود و عددهایی که در بانک‌ها جا به جا می‌شود رقمی نیست که مشمول بحث تحریم‌ها شود. عموماً صنایع سنگین جزو تحریم‌ها محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید در این میان برخی از شرکت‌ها به واسطه همکاری با نهادهای ایرانی بترسند که تحریم شوند درحالی که با دورزدن برخی از موارد این مشکل مرتفع می‌شود. این فرآیند کلی کار ماست ودر بنیاد به دنبال این هستیم که فرهنگ و لباس فاخر پارسی را به جهان ببریم و بگوییم این لباس فقط برای ایران نیست بلکه برای ایران کهن است. تاجیکستان، ازبکستان و همه کشورهای حوزه ایران کهن که شبیه فرهنگ ما لباس می‌پوشند.

مدیرعامل جدید مؤسسه بنیاد ملی مد و لباس گفت: یکی از برنامه‌ها این است که کلکسیون لباس اقوام ایرانی را در مجموعه سعدآباد به عنوان یک گنجینه جمع آوری کنیم. درصدد تجمیع لباس اقوام ایرانی در یک نقطه هستیم. امروز بخشی از این لباس در موزه مردم شناسی و بخشی دیگر در کاخ گلستان و بخش‌هایی در دیگر نقاط کشور است. حتی آن بخشی که در کاخ گلستان موجود است، احیا نشده و بسیار قدیمی و مندرس شده است زیرا به درستی این لباس‌ها نگهداری نمی‌شود.

وی افزود: اگر امروز نسل جدیدمان به سمت و سوی دیگری می‌رود به دلیل عملکرد نهادهایی است که طی ۴۵ سال گذشته بودجه‌های فرهنگی در اختیارشان بوده و نتوانسته‌اند کاری نهادینه انجام دهند که ارزشهای فرهنگ ایرانی در نسل جدید عجین شود. آنها در این حوزه مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند نه آن دختر ۱۷ و ۱۸ ساله که تنها مصرف کننده بازار هستند.

پازوکی ادامه داد: دنیا خودش را به او عرضه کرده است و ما نتوانسته‌ایم خودمان را به خوبی به این نسل جدید عرضه کنیم. اما اگر المان‌های امروزی را با المان‌های تاریخی پیوند بزنیم. و اگر به ما اجازه بدهند، تا دو سال آینده این هدف متعالی را محقق خواهیم کرد.

وی افزود: ما در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، هنرمندی داشتیم که در اروپا شرکت تولید لباس داشت. او در جشنواره لباسی را طراحی کرده بود که جایزه زرین گرفت. به او پیشنهاد دادیم تا تا لباس فاخر پارسی را بعنوان یک مجموعه کار کند و حالا او به جشنواره کن دعوت شده است.

مدیرعامل جدید مؤسسه بنیاد ملی مد و لباس گفت: دنیا تشنه عناصر فرهنگ ایرانی است و کافیست که شما اینها را به دنیا عرضه کنید. اگر مسؤولان متوجه اهمیت این حوزه باشند کل اعتبارات یک وزارتخانه را هزینه می‌کردند تا حوزه مد و لباس ایران در سطح جهان مطرح شود. اگر مروری بر فشن شوهای امروز داشته باشید، متوجه یونیک بودن و جنسیت زدایی از لباس‌ها می‌شوید. لباس‌های ایرانی شبیه هیچ کشوری نیست شاید قدری شبیه هندوستان و پاکستان باشد اما برای اهلش و متخصصین قابل تشخیص است.

وی افزود: حجاب در قانون اساسی است. ما باید از پوشش لباس فاخر پارسی استفاده کنیم. لباس فاخر پارسی هیچ جایش برهنه نیست. باید کلمه را تغییر دهیم تا برای نسل جدید ملموس باشد و همه گیر؛ در عین حال اصل پوشیدگی که بخشی از دین ماست نیز تأمین می‌شود. شما نمی‌توانید با نسل جدید با همان گفتمان دهه شصتی صحبت کنید.

پازوکی گفت: اصلاً بحث حجاب و مذهب را کنار بگذارید و با این ادبیات صحبت کنیم که حجاب در قانون اساسی ما آمده است. همانطور که در فرانسه همه ملزم به رعایت قانون هستند، در ایران هم باید همه موظف به رعایت قانون پوشیدگی باشیم وعفت چیزی است که منجر به سلامت جامعه می‌شود. پوشیدگی و عفاف باهم لازمه رشد یک جامعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا