از خالص‌ترین کروسین تا سامانه‌های هوشمند کشاورزی و دامپروری

سیستم‌های خشک کن و فریز، سامانه‌های هوشمند سازی کشاوررزی و دامپروری، مقاوم سازی قطعات صنعتی، تولید کروسین خالص از زعفران و نرم افزارهای مدیریتی آخرین دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان است که در نمایشگاه آگروفود به نمایش گذاشته شده است.

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود؛ صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (iran agrofood ۲۰۲۴) از امروز شنبه ۱۹ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کردو تا روز ۲۲ خرداد ادامه دارد.

در شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ۱۳ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند و آخرین دستاوردهای این شرکت‌ها را به معرض نمایش قرار دادند. این محصولات به این شرح است:

طراحی و ساخت ماشین‌های بسته‌بندی

یکی از شرکت‌ها با پشتوانه یک دهه تجربه در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌های بسته‌بندی ثانویه خطوط تولید صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی فعالیت می‌کند. خط رباتیک بسته بندی ثانویه شامل دستگاه کارتن بازکن، دستگاه کیس پکر، دستگاه کیس سیلر آخرین دستاوردهای این شرکت به شمار می‌رود.

آزمایشگاه‌های تخصصی صنایع کشاورزی

یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در زیر بنایی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع و ۸۰۰ متر فضای آزمایشگاهی به عنوان آزمایشگاه همکار وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌کند.

مجموعه آزمایشگاه‌های تخصصی کشاورزی از اقدامات این شرکت است. مجموعه آزمایشگاه‌های تخصصی این شرکت یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و همچنین شرکت بازرسی بین‌المللی SGS است که با استقرار استاندارد ISO ۱۷۰۲۵ در زمینه کنترل کیفیت مواد اولیه و فرآورده‌های غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی خدمات تخصصی گسترده‌ای دارد.

آزمایشگاه واکسن، دارو و ملزومات پزشکی، آزمایشگاه کنترل کیفی آب، خاک و محیط زیست، آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی و آرایشی- بهداشتی و آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی از جمله زمینه‌های خدماتی این آزمایشگاه به شمار می‌رود.

سامانه‌های هوشمند کشاورزی و دامپروری

یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در این پاویون، تولیدکننده سامانه‌های هوشمند کشاورزی و دامپروری، تجهیزات و ماشین‌آلات هوشمند کشاورزی مانند ایستگاه‌های هواشناسی کشاورزی، سنسورهای آب، خاک، گیاه، هوا و قلاده‌های هوشمند دامی است.

سامانه یکپارچه کشاورزی هوشمند این شرکت حاصل تلاش دانشمندان و متخصصان ایرانی و بین‌المللی است که با هدف ایجاد مدیریت حداکثری، افزایش تولید مثل دام و افزایش راندمان دامداری هوشمند به بالاترین سطح پیاده‌سازی شده است. این سامانه استفاده از فناوری‌های نوین جهانی در دامداری مانند قلاده هوشمند یا گردنبند هوشمند دام را میسر کرده است.

نماتدکش گیاه پایه

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۰ با شناسایی نیاز بازار کشاورزی ایران به یک نماتدکش مؤثر تولید داخل با قیمت مناسب، تحقیقات خود را آغاز کرد. در این راستا در طی مدت چهار سال علاوه بر انجام تحقیقات مختلف، در زمینه‌های مختلف تغذیه گیاهی و روش‌های نوین زراعی مشاوره تخصصی ارائه داده است.

نماتدکش گیاه‌پایه، نوعی سم گیاه پایه برای مبارزه و از بین بردن نماتدهای گره و زخم ریشه در گیاهان است. این کودسم دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است که سازگاری با محیط زیست، دوره کارنس بسیار کوتاه، کم خطری برای کاربر و قدرت ترمیم ریشه بعد از از بین رفتن نماتدها، از ویژگی‌های مهم و قابل توجه این کود است و استفاده مکرر از این محصول سبب از بین رفتن نماتدهای نسل دوم و سوم نیز خواهد شد.

سامانه‌های هوشمند کشاورزی

تیم دانش‌بنیان دیگری با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و هوشمند برای افزایش بهره‌وری صنعت کشاورزی سورتر هوشمند خشکبار، خط فرآوری گل زعفران، دستگاه تشخیص دهنده افلاتوکسین را به تولید رسانده است.

سیستم خشک‌کن در صنعت کشاورزی

یکی دیگر از شرکت‌ها متشکل از دپارتمان‌های مختلف مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی متالوژی و مهندسی برق، سازنده تخصصی خشک‌کن‌ها و گرانول سازهای مدرن صنعتی است. خشک کن اسپری درایر، درام فلیکر، بستر سیال لرزشی به صورت تخصصی در ظرفیت‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود.

محصول ارائه‌شده این شرکت در پاویون دانش بنیان صندوق نوآوری در این نمایشگاه شامل اسپری درایر و روتاری اتمایزر می‌شود. اسپری درایر (خشک کن پاششی) امکان خشک کردن طیف وسیعی از ترکیبات با یک دستگاه اسپری درایر (با تعویض دیسک اتمایزر)، امکان خشک کردن مواد با حساسیت دمایی، تولید ذرات همگن و یکنواخت، تعمیر و نگهداری آسان، مصرف انرژی قابل قبول و مقرون به‌صرفه، سیستم تمام اتوماتیک جهت راه اندازی و رفع عیوب احتمالی با کاربری ساده و انعطاف پذیری سیستم برای تغییر کیفیت محصول طبق نظر کارفرما را دارد.

کروسین

یک شرکت با در اختیار داشتن آزمایشگاه تخصصی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز دنیا، با کیفیت در مدل‌های مختلف، موفق به فرآوری محصول دانش‌بنیان کروسین و زعفران مرغوب ایرانی در بزرگترین مزرعه زعفران جهان شده است.

این شرکت موفق به استخراج کروسین خالص از زعفران شده است. کروسین یک رنگدانه کاروتنوئید است که ممکن است بیش از ۱۰ درصد از زعفران خشک را تشکیل دهد. اما در زعفران مرغوب این ماده باعث رنگ دهی و عطر بسیار زیادی در مواد غذایی مبتنی بر آب و غیر چرب مانند برنج می‌شود.

راهکاری برای مقاوم‌سازی قطعات صنعتی

یک شرکت با بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه طراحی و تولید ماشین‌آلات تمام اتوماتیک بسته‌بندی، یکی از پیشروان صنعت بسته‌بندی در ایران است و محصولاتی ارائه می‌دهد که در صنایع مختلفی همچون دارویی، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی و مواد لبنی کاربرد دارند.

محصول ارائه‌شده این شرکت در پاویون دانش بنیان‌ها بازسازی و مقاوم‌سازی قطعات صنعتی به روش پاشش حرارتی است.

دستگاه خشک‌کن انجمادی

شرکت دیگر حاضر در این پاویون با هدف تأمین نیاز بخش تحقیق، توسعه و آموزش کشور در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی تاسیس شد و توانسته است با ارائه مشاوره حرفه‌ای، اطلاع‌رسانی کامل و خدمات مطلوب حضور خود را در کنار صنایع و مراکز مرتبط با صنایع غذایی، شیمی، زیست فناوری، صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی تثبیت کند.

دستگاه اسپری درایر (خشک کن پاششی)،  دستگاه فریزدرایر (خشک کن انجمادی) از محصولات ارائه شده از سوی این شرکت است. فرآیند فریزدرایینگ یا روش خشک‌کن انجمادی سال‌هاست که به سبب حفظ خواص فیزیکی و شیمیایی مواد، کاربردهای فراوانی بویژه در صنایع غذایی، داروسازی، پزشکی، بیوتکنولوژی و کشاورزی داشته است. علاوه بر اینها، در مواردی همچون خشک کردن میکروب‌ها، نگهداری از نمونه‌های حیوانی در موزه‌ها، ترمیم کتابها و اجسامی که به واسطه آب یا رطوبت به مرور زمان از بین رفته‌اند، نیز از روش خشک کن انجمادی بهره می‌گیرند.

تولید نشاسته اصلاح شد

شرکت دیگر با بیش از ۲۰ سال سابقه در صنعت تولید نشاسته، با هدف ارتقای کیفیت مواد اولیه مورد مصرف در صنایع غذایی و محصولات نوین و همچنین غذاهای فراسودمند، تولید انواع نشاسته‌های اصلاح‌شده بر پایه گندم، ذرت، سیب‌زمینی و … را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد.

تکنولوژی و دانش تولید نشاسته‌های اصلاح‌شده آخرین دستاورد این شرکت به شمار می‌رود.

تولید فیلترهای صنعتی نانویی

یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در این پاویون، بزرگترین تولیدکننده فیلترهای صنعتی با فناوری نانو در صنایع غذایی (آرد، ماکارونی، روغن نباتی، نشاسته، قند و  …) است. محصول ارائه‌شده در پاویون شامل فیلترهای صنعتی (غبارگیر) با فناوری نانو الیاف می‌شود.

نرم‌افزارهای مدیریتی

شرکت دیگر حاضر در این نمایشگاه با هدف بهینه‌سازی فرآیند توزیع و پخش، مسیربندی هوشمند و مدیریت ناوگان، نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده است و توانست در پاویون دانش بنیان‌های صندوق نوآوری و شکوفایی محصول نرم‌افزار مدیریت و بهینه‌سازی توزیع و پخش کالا را معرفی کند.

تولید اسانس

یکی دیگر از شرکت‌های محصولات گیاهی توانسته است فرآوری گیاهان را به آلمان، اسپانیا، ژاپن و سایر کشورها صادر کند و از جمله محصولات این شرکت می‌توان به قهوه ضد افسردگی بر پایه کروسین، کرم ضد چروک بر پایه کروسین و مکمل بهبوددهنده آلزایمر اشاره کرد.

محصول این شرکت تولید اسانس، عصاره و مواد مؤثره گیاهی (API) از زعفران و سایر گیاهان دارویی است.