چه بخوریم تا قلب سالمی داشته باشیم؟

بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین علت مرگ در جهان است که تغذیه در کاهش ابتلا به این بیماری ها نقش بسزایی دارد.

 نخستین علت مرگ و میر در دنیا بیماری‌های قلبی عروقی هستند؛ به بیان دیگر، انسان‌ها در سرتاسر جهان بیشتر از هر علت دیگری به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

حدود سه چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورهایی با سطح اقتصادی پایین یا متوسط اتفاق می‌افتد در حالی که اغلب بیماری‌های قلبی  و عروقی قابل پیشگیری هستند و با توجه به عوامل خطری مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و اضافه وزن، بی‌تحرکی و مصرف الکل می‌توان میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش داد.

بیماری های قلبی و عروقی گروهی از بیماری های مرتبط با یکدیگر شامل آترواسکلروز، پرفشاری خون، بیماری ایسکمی قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی قلبی است که برای کنترل این بیماری ها توصیه می شود افراد بالای دو سال سبک زندگی و رژیم غذایی سالم داشته باشند.

برای پیشگیری و کنترل این بیماری ها از توصیه های زیر پیروی کنید:

از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کنید

ویژگی های این رژیم شامل افزایش تعداد میوه و سبزیجات( عمدتاً تازه) با تأکید بر سبزیجات ریشه ای و سبز، غلات سبوس دار، ماهی های چرب (سرشار از امگا3)، مصرف کمتر گوشت قرمز و تأکید بر گوشت بدون چربی، کاهش مصرف لبنیات پرچرب، مصرف زیاد آجیل و حبوبات، استفاده از روغن زیتون، کانولا، گردو یا مارگارین مخلوط با روغن کلزا یا روغن بذر کتان است.

از رژیم غذایی DASH پیروی کنید

این الگوی غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب، غلات سبوس دار، ماهی، آجیل، بادام زمینی و حاوی مقادیر کم پروتئین حیوانی و قند است.

استرس را کنترل کنید

استرس منجر به تولید هورمون هایی می شود که ضربان قلب، فشار خون و قابلیت تحریک قلب را افزایش می دهند.

دیابت را کنترل کنید

دیابت یک عامل خطر مستقل برای بیماری های قلبی عروقی است. همه انواع دیابت خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

وزن خود را کنترل کنید

چاقی با ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد. حتی کاهش وزن اندک می تواند در کنترل این بیماری ها مؤثر باشد. مصرف پروتئین های حیوانی پرچرب (گوشت و لبنیات پرچرب) را کاهش دهید. دریافت فیبرغذایی را افزایش دهید. میوه ها، سبزیجات،حبوبات و غلات کامل منابع عمده فیبر هستند. مصرف آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید.

مصرف نمک را محدود کنید

از کمبود ویتامین D پیشگیری کنید

به منظور پیشگیری از کمبود افراد باید ماهانه یک پرل 50هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنند.

فعالیت بدنی کافی داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا