آیا رژیم کتوژنیک برای افراد مبتلا به دیابت نوع۲ مفید است؟

نتایج یک مطالعه نشان می دهد رژیم کتوژنیک بصورت دوره ای کوتاه مدت نه تنها می تواند وزن بدن را کنترل کند، بلکه قند و چربی خون را نیز کنترل می کند، اما تداوم طولانی مدت دشوار است و توصیه نمی شود.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد رژیم کتوژنیک بصورت دوره‌ای کوتاه مدت نه تنها می‌تواند وزن بدن را کنترل کند، بلکه قند و چربی خون را نیز کنترل می‌کند، اما تداوم طولانی مدت دشوار است و توصیه نمی‌شود.

مطالعه‌ای با هدف مشاهده تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک دوره‌ای روی بیماران دارای اضافه وزن یا چاق که به تازگی به عنوان دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده‌اند، صورت گرفت و در مجموع ۶۰ بیمار دارای اضافه وزن یا چاق که به تازگی به عنوان دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده بودند، به طور تصادفی به دو گروه رژیم کتوژنیک داده شده و گروه کنترل که رژیم غذایی معمول داشتند تقسیم شدند و ۳۰ مورد در هر گروه قرار گرفتند.

هر دو الگوی غذایی ۱۲ هفته به طول انجامید و در طول دوره، گلوکز خون، چربی خون، وزن بدن، انسولین و اسید اوریک قبل و بعد از مداخله سنجیده شد. الگوی رژیم غذایی کتوژنیک (KD) دارای چربی زیاد، کربوهیدرات کم و پروتئین مناسب بود. رژیم کتوژنیک نخستین بار برای درمان صرع مقاوم به درمان در کودکان استفاده می‌شد.

برای گروه KD، غذاهای اصلی برای رژیم غذایی روغن زیتون، کره، تخم مرغ سرخ شده، گوشت گوساله، سالمون، ساردین، بروکلی، آووکادو بودند.

رژیم غذایی کتوژنیک به شرح زیر بود: کربوهیدرات ۳۰-۵۰ گرم، پروتئین ۶۰ گرم، چربی ۱۳۰ گرم و کل کالری (۵۰±۱۵۰۰) کیلو کالری.

رژیم غذایی معمولی به شرح زیر بود: کربوهیدرات ۲۵۰-۲۸۰ گرم، پروتئین ۶۰ گرم، چربی ۲۰ گرم، کل کالری (۵۰±۱۵۰۰) کیلو کالری.

برای هر دو گروه باید روزانه بیش از 2 هزار میلی لیتر آب مصرف می‌کردند.

برای هر دو گروه، وزن، BMI (شاخص توده بدن)، دور کمر، TG (تری گلیسیرید)، TC (کلسترول تام ) ، LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم)، HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)، FBG (گلوکز ناشتا)، FINS (انسولین ناشتا)، HbA۱c (هموگلوبین گلیکوزیله) در گروه KD بیشتر از گروه کنترل کاهش یافته بود. با این حال، UA (اسید اوریک سرم) در گروه کتوژنیک  روند صعودی را نشان داد، در حالی که در گروه کنترل تغییر چشمگیری نداشت.

تمایل به پایبندی به رژیم کتوژنیک در طولانی‌مدت ضعیف‌تر از رژیم معمول بود. در نتیجه مشخص شد که در میان بیماران دارای اضافه وزن یا چاق که به تازگی به عنوان دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده اند، رژیم کتوژنیک بصورت دوره ای کوتاه مدت  نه تنها می تواند وزن بدن را کنترل کند، بلکه قند و چربی خون را نیز کنترل می کند، اما تداوم طولانی مدت دشوار است و توصیه نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا