سهم نشریات دانشگاه ها و مراکز علمی در فهرست برترین های نشریات پزشکی

براساس گزارش استنادی نشریات علوم پزشکی کشور SID-JCR فهرست مراکز علمی دارای بیشترین تعداد نشریه در میان نشریات حاضر، توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی منتشر شد.

به گزارش  سینا از روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID، براساس آخرین گزارش استنادی نشریات پزشکی کشور (1401-2022) SID-JCR که در سال گذشته منتشر شد، فهرست مراکز علمی که دارای بیشترین تعداد نشریه در میان نشریات حاضر در چارک اول (Q1) این گزارش هستند، منتشر شد. گزارش استنادی نشریات علمی – پژوهشی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از 14 سال است که به‌صورت سالانه توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) استخراج و منتشر می‌گردد.

محمدمهدی مشیدی معاون توسعه بانک‌ها و خدمات تخصصی مرکز اطلاعات علمی، در این‌خصوص گفت: درمیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 19 عنوان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 9 عنوان و دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی همدان، علوم پزشکی مشهد و بقیه‌الله (عج) هرکدام با 5 عنوان نشریه در فهرست نشریات چارک اول (Q1) گزارش استنادی (1401-2022) SID-JCR حضور دارند. وی افزود: جهاددانشگاهی نیز به‌عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی و آموزشی با سه عنوان نشریه پزشکی Avicenna Journal of Medical Biotechnology، گیاهان دارویی و پایش در فهرست برترین‌های نشریات چارک اول (Q1) این گزارش قرار دارد.

دکتر مشیدی در خصوص نشریات نمایه شده در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی، اظهار داشت: باتوجه به بررسی‌های انجام شده، ازآنجاکه نشریات نمایه شده در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی، ضریب نفوذ بیشتری در میان جامعه علمی و در عرصه بین‌الملل دارند، دارای استنادهای بیشتری بوده و درنتیجه دارای شاخص تأثیر (If) و شاخص آنی (II) بالاتری نیز هستند و براین اساس جایگاه بهتری در رتبه‌بندی‌های علمی داشته و در جذب مقالات کیفی از محققان برجسته اقبال بیشتری خواهند داشت.

معاون توسعه بانک‌ها و خدمات تخصصی SID عنوان کرد: این مرکز در آستانه بیستمین سالگرد تأسیس و در راستای رسالت اصلی خود که همواره ایجاد تعامل علمی سازنده میان محققان کشور و همچنین کمک به افزایش سطح کمی و کیفی نشریات و مقالات علمی است، سرویس نمایه‌سازی نشریات در پایگاه‌های معتبر علمی را با مشاوره بهترین کارشناسان امر جهت توسعه خدمات تخصصی به ارکان نشریات، راه‌اندازی نموده است.

صاحبان و یا سازمان‌های دارای نشریات علمی می‌توانند از این پس در قالب تفاهم‌نامه همکاری با مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) از خدمات تخصصی این مرکز شامل مشاوره و بررسی نشریات تحت پوشش جهت ارتقاء سطح علمی در عرصه ملی و بین‌المللی و همچنین امکان حضور و نمایه در پایگاه‌های معتبر همچون SCOPUS و … بهره‌مند شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا