کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع خودداری کنند 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طبق ماده 20 قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی و حبس محکوم می شود.

مجتبی دهقان پور امروز، ۱۸ خرداد ماه از کشاورزان خواست تا ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور، گاوآهن و سمپاش ها را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول؛ آتش‌زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول، آسان‌ترین ولی بدترین و پرخطرترین شیوه ای است که برای تسریع در آماده سازی مزرعه برای کشت بعدی رایج شده است.

وی، برگزاری کلاس های آموزشی، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، تهیه بنر، اطلاعیه و آموزش چهره به چهره در مناطق مختلف استان فارس را از اقدامات موثر در آگاه سازی جامعه نسبت به مضرات آتش زدن بقایای گیاهی برشمرد.

دهقان پور تصریح کرد: اکیپ‌های گشت مشترک با اداره محیط زیست، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی تشکیل شده است که به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع را پایش می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع نه تنها باعث ایجاد خسارات قابل توجهی به ماده آلی خاک و میکرو ارگانیسم های موجود در آن می شود، خاطر نشان کرد: این کار باعث آلودگی شدید هوا شده و باید با خاطیان برخورد قانونی کرد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، دهقان پور تصریح کرد: بقایای گیاهی می‌توانند برای تغذیه دام، تولید گیاه خاک، کمپوست، ورمی کمپوست، منبع سوخت و تولید انرژی و پروتئین و همچنین به عنوان خاک پوش مورد استفاده قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا