کشف مگس ۵۶ میلیون ساله در کهربا

یک پژوهشگر گفت: طی آزمایش بر روی یک کهربا، حشره مگس در داخل این کهربا به طور کامل با تمام اجزای داخلی حبس و حفظ شده بود. با توجه به سن کهربا های ناحیه بالتیک می توان نتیجه گرفت این مگس دارای سن  ۵۶ تا ۳۳٫۹ میلیون سال بوده و در بازه زمانی ائوسن زندگی می کرده است.

به گزارش سینا، کهربا ماده ای طبیعی، آلی بوده که از فسیل شدن صمغ طبیعی گیاهان ایجاد می شود. حشرات، جانوران و گیاهان در هنگام تشکیل کهربا ممکن است درون آن به دام افتاده و به فسیل تبدیل شوند. کهربا گوهری ارگانیک و جواهری آلی است که در کشورهای روسیه لهستان، میانمار، ماداگاسکار، اندونزی و … غیره یافت می شود. منطقه بالتیک محل بزرگ ترین ذخایر شناخته شده کهربا به نام کهربای بالتیک یا سوکسینیت است. مکان و زمان تشکیل این کهربا جنگل های دوران ائوسن باز می گردد.

تخمین زده شده است که این جنگل ها بیش از ۱۰۰ میلیون تن کهربا را تولید کرده اند امروزه بیش از ۹۰ درصد کهربای جهان از استان Kaliningrad Oblast روسیه می آید و منبع درآمد عمده ای برای ساکنان آن منطقه است.

در این باره؛ مسعود کیانی، پژوهشگر و محقق زمین شناسی و مدیر موسسه گوهرشناسی و شهاب سنگ شناسی واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اخیرا توسط یکی از همکاران از خارج کشور یک نمونه کهربا خریداری شده و آزمایشگاه موسسه ارسال شد. نتایج مطالعات در آزمایش های گوهرشناسی ما بر روی این نمونه نشان می دهد که این نمونه کهربا از نمونه های با کیفت و خوب حفظ شده این ناحیه است و دارای قطعاتی از بدن حشرات ریز است.

وی افزود: مگس یکی از حشراتی است در داخل این کهربا به طور کامل  با تمام اجزای داخلی حبس و حفظ شده بود. با توجه به سن کهربا های ناحیه بالتیک می توان نتیجه گرفت این مگس دارای سن  ۵۶ تا ۳۳٫۹ میلیون سال بوده ودر جنگل  در بازه زمانی ائوسن زندگی می کرده است.

این محقق زمین شناسی تصریح کرد: کهرباها جعبه سیاه های طبیعی هستند و حجم گسترده ای از اطلاعات آب و هوایی و زیستی دوران گذشته سیاره زمین را از زمان ژوراسیک تا یک میلیون سال قبل حفظ کرده‌اند. با استخراج این اطلاعات و حتی ژنوم موجودات به دام افتاده در داخل این کهربا ها می توان دریچه علمی زمین شناختی و زیستی تازه ای به جهان باستانی زمین پیدا کرد.