پساب می‌تواند به عنوان جایگزین کود در اختیار گیاهان قرار گیرد

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی گفت: پساب می‌تواند به عنوان منبع غذایی (جایگزین کود) در اختیار گیاهان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر مریم عامری در « نشست تخصصی در حوزه بازگردانی پساب‌ها با کمک روش‌های نوین زیستی» در نمایشگاه آیفارم که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار گردید، افزود: در کشورهای با سطح درآمد بالا تا 70 درصد پساب‌ها بازیافت و جهت تولید محصولات کشاورزی و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالیکه در کشورهای با سطح درآمد متوسط و کم  این رقم 38 و 28 درصد عنوان شده است.

وی ضمن پرداخت به مساله مهم بازگردانی پساب‌ها، عنوان کرد: هرچند پساب به عنوان فرصتی طلایی در این خصوص مطرح است اما استفاده‌ی طولانی مدت از پساب می‌تواند علاوه بر تخریب خاک (افزایش غظت املاح و شوری و یا تجمع عناصر سمی در خاک و گیاه)، روی سلامت مصرف کنندگان خطرات جدی به همراه داشته باشد. بارمیکروبی پساب خروجی از مشکلات کلیدی در پساب خروجی تصفیه خانه‌ها است.

عامری جلبک‌ها را به عنوان موجوداتی که نیازمند دی اکسید کربن، انواع آب‌های شور و شیرین، نور خورشید و مواد مغذی هستند در خصوص بازگردانی پساب ها و تولیدات کشاورزی معرفی کرد

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: جلبک‌ها با استفاده از آب‌های نامتعارف به عنوان منبع غذایی (آب‌های شور و پساب‌ها)، اگزوز کارخانجات و نور خورشید می‌توانند علاوه بر تصفیه محیط زیست، توده‌های زیستی ارزان و ارزشمندی را تولید کنند که در مصارف کودهای زیستی، خوراک دام و طیور و سوخت های زیستی بکار آیند.

در ادامه این نشست دکتر امیر مهدی مولوی، مدیرگروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی، پس از معرفی انواع پساب و مراحل تصفیه آن، تکنولوژی‌های مربوط به فیلتر و کاتالیست‌های فلزی و سرامیکی را در این نشست بیان کرد و بخشی از دستاورد گروه پژوهشی مواد نوین در حوزه تصفیه هوا، با معرفی کاتالیست‌های فلزی مطرح نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا