تقدیر از نقش‌آفرینان برجسته پژوهش با اعطای جایزه امام رضا (ع)

بنیاد ملی علم ایران با هدف شناسایی، الگوسازی و تقدیر از نقش‌آفرینان برجسته در علم و پژوهش و ارتقای ظرفیت زیست‌بوم علمی کشور در راستای تحقق مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران در جهان، جایزه امام رضا (ع) را راه‌اندازی کرد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این جایزه در هر دوره در چهار حوزه که شورای علمی مشخص می‌کند، اعلام می‌شود.

جایزه امام رضا (ع) به برترین آثار علمی اثرگذار تعلق می‌گیرد. آثار علمی باید علاوه بر بدیع اصیل و ماندگار بودن از یک نوآوری مشهود نیز برخوردار باشند و لازم است تا این آثار در گسترش مرزهای دانش در جهان یا منطقه، نقش برجسته‌ای ایفا کرده باشد و در حل علمی مسائل مرتبط با حوزه‌های دانش و فناوری، فرهنگ سلامت، محیط زیست و رفاه عمومی تأثیر مشهودی به جای گذاشته باشد.

همچنین، آثار علمی منتخب در جایزه امام رضا (ع) باید در قالب یک نظریه علمی برافکن یا جریان‌ساز در نشریات معتبر به چاپ رسیده یا ظرفیت اینکه به یک طرح اقتصادی مبتنی بر دانش و ثروت آفرین تبدیل شود را داشته باشد.

برگزیدگان این جایزه در دو بخش معرفی می‌شوند. بخش اول، مربوط به سرآمدان علمی است که به ۵۰ نفر از افرادی که آثار آن‌ها در حوزه‌های موضوعی بیشترین تأثیر را در مرجعیت علمی کشور داشته است، تعلق می‌گیرد. در بخش دوم به سه نفر از مؤثرترین افراد در هر یک از حوزه‌های موضوعی، نشان جایزه امام رضا (ع) اهدا می‌شود.

آثار راه یافته به این جایزه توسط دانشمندان برجسته و نهادهای علمی از قبیل دانشگاه‌ها بنیادها، مراکز تحقیقاتی انجمن ها، قطب‌های علمی و فناوری فرهنگستان‌های علوم پارک‌های علم و فناوری و نهادهای مشابه معرفی می‌شوند.

جایزه امام رضا (ع) شامل مدال، لوح پژوهانه ویژه معادل با ۱۰۰ هزار دلار و جایزه ویژه نقدی است.

گفتنی‌ است به‌زودی شیوه‌نامه مربوط به جایزه امام رضا (ع) منتشر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا