شرکت متا حقوق کاربران را نقض می‌کند؟

آرین کربلائی: شرکت متا مالک 2 شبکه اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک به زودی از پست‌های عمومی فضای مجازی شما برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد، آیا می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید؟

به گزارش خبرگزاری سینا، از سوی شرکت متا، یک پیام جدید برای کاربران اروپایی از برنامه‌های اینستاگرام و فیسبوک در این ماه ارسال شد و آنها را مطلع کرد که از 26 ژوئن سال جدید میلادی، پست‌های عمومی آنها ممکن است برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شود.

اطلاعات استفاده شده ممکن است شامل پست‌ها، عکس‌ها، عنوان‌ها و پیام‌های ارسال شده به یک هوش مصنوعی باشد، اما مرکز کمک اینستاگرام گفت که محتوای پیام‌های خصوصی استفاده نخواهد شد. شرکت مادر متا، در یک بیانیه در هفته گذشته اعلام کرد که آنها شروع به اطلاع دادن مردم در انگلستان و اتحادیه اروپا درباره نحوه استفاده از “اطلاعات عمومی که آن‌ها روی سرویس های زیر مجموعه متا به اشتراک گذاشته‌اند، برای توسعه و بهبود هوش مصنوعی در متا در چارچوب قانون حریم خصوصی ملی خود” خواهند کرد.

آیا این با GDPR سازگار است؟

طبق آیین نامه حفاظت داده‌های عمومی (GDPR)، یک شرکت یا سازمان می‌تواند داده‌های شخصی را پردازش کند زمانی که دلایل “مصلحت مشروع” دارد. متا به این پایه قانونی اشاره کرد و افزود که داده‌ها برای “توسعه و بهبود هوش مصنوعی” استفاده خواهد شد.

این امکان وجود دارد که از این فرایند با پر کردن فرم خاصی – که در حال حاضر در دسترس نیست – جلوگیری کنید. در این فرم ها ذکر شده: “ما درخواست‌های اعتراض را طبق قانون‌ حفاظت داده‌ای مربوط بررسی خواهیم کرد. اگر درخواست شما قبول شود، در آینده اجرا خواهد شد”.

با وجود اینکه این امکان وجود دارد، داده‌های شما هنوز ممکن است توسط متا استفاده شود اگر در تصویری که کسی به اشتراک گذاری کرده‌ باشد ظاهر شده یا در پست‌های یک کاربر دیگر نام شما آورده شده باشد. بنابراین، متا به کاربران چهار هفته قبل از آغاز  این پروژه اطلاع رسانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا