راهکارهای حفظ سلامت گوش

شنوایی یکی از حس های پنج گانه ما است که نقش مهمی را در ارتباط با انسان ها و شناخت جهان و نیز پیشگیری از خطرات محیط بر عهده دارد.

گوش اندام حس شنوایی است و گیرنده های عصبی شنوایی در قسمت حلزونی گوش قرار گرفته اند. توجه به نکات زیر می تواند به حفظ سلامت گوش و جلوگیری از کاهش شنوایی کمک کند:

حفظ گوش از صداهای بلند

به طور کلی هرچه شدت صداهای محیط و طول مدتی که فرد در معرض صداهای بلند قرار می گیرد بیشتر باشد، خطر کاهش شنوایی نیز افزایش می یابد. اگر شغل فرد طوری باشد که در محیط پرسر و صدا(بالای 85 دسی بل) قرارداشته باشد، لازم است از محافظ گوش استفاده کند. استفاده طولانی مدت از هدفون، هندزفری و ایرپاد، به ویژه در کودکان برای سلام گوش مضر است و در صورت استفاده، لازم است شدت صدا پایین باشد.

تمیز نکردن گوش با اشیای نوک تیز

تمیز کردن گوش با اشیای نوک تیز و حتی گوش پاک کن می تواند آسیب های جبران ناپدیری را به گوش وارد کند. توجه داشته باشیم که جرم کانال گوش طبیعی است و در صورتی نیاز به خارج کردن دارد، که باعث کاهش شنوایی بشود. خارج کردن جرم گوش هم بهتر است از سوی پزشک متخصص انجام شود.

پیگیری به موقع سلامت شنوایی

در موارد کاهش شنوایی ناگهانی، لازم است به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنیم تا درمان به موقع انجام شود.

توجه به تغییرات شنوایی

لازم است موارد کاهش شنوایی به همراه وزوز گوش یا سرگیجه را جدی گرفته و برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه شود.

توجه به تاثیر داروها بر شنوایی

استفاده از بعضی داروها مثل آنتی بیوتیک «جنتامایسین» یا مصرف آسپیرین در دوزهای بالا و طولانی می تواند باعث کاهش شنوایی بشود.

نقش دخانیات در شنوایی

استفاده از سیگار و دخانیات می تواند در تسریع روند کاهش شنوایی موثر باشد. پرهیز از مصرف دخانیات، همچنین کنترل فشار خون و قند و چربی خون در جلوگیری از
آسیب به سیستم عصبی گوش تاثیر فراوانی دارد.

سلامت شنوایی در کودکان

در کودکان علایم کاهش شنوایی مثل عدم پاسخ به صداهای محیطی یا تاخیر در سن شروع صحبت و نیز عفونت های مکرر گوش نیاز به بررسی، پیگیری و درمان سریع و مناسب دارد.

روش های درمانی کاهش شنوایی

با روش های بازتوانی مثل استفاده از سمعک و یا جراحی کاشت حلزون شنوایی، تعداد قابل توجهی از مشکلات کاهش شنوایی تا حد ممکن برطرف می شود.

دکتر کامیار ایروانی

متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا