قطر با رشد 177 درصدی به عنوان مقصد برتر جهان در سه ماهه اول 2024

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، قطر با رشد فوق‌العاده 177٪ در گردشگری طی سه ماهه اول سال 2024 میلادی، به عنوان یکی از مقاصد برتر جهان ظاهر شد که نشان‌دهنده افزایش علاقه گردشگران به این کشور و موفقیت در جذب توریست‌ می باشد.

به گزارش سینا پرس فارس، بر اساس دومین و جدیدترین بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال 2024 که در 21 می 2024 منتشر شد، بیش از 285 میلیون گردشگر بین‌المللی در سه ماهه اول 2024 (ژانویه تا مارس) سفر کرده‌اند که حدود 20 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال 2023 است.

بهبود چشمگیر صنعت گردشگری در سال 2024 : بازگشت به سطح قبل از همه‌گیری

صنعت گردشگری در سال 2023 و سه ماهه اول 2024 بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده است، به طوری که تعداد گردشگران بین‌المللی در سه ماهه اول سال 2024 میلادی به 97 درصد سطح قبل از همه‌گیری رسید.

خاورمیانه پیشتاز رشد گردشگری در سه ماهه اول 2024

منطقه خاورمیانه در سه ماهه اول سال 2024 میلادی، شاهد بیشترین رشد نسبی در صنعت گردشگری بود. به طوری که ورود گردشگران بین‌المللی در سه ماهه اول 2024، رشد 36 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2019 و رشد 4 درصدی در مقایسه با سه ماهه اول 2023 میلادی داشته است. خاورمیانه اولین منطقه در جهان بود که با ثبت رشد 22 درصدی، تعداد ورودی‌های بین‌المللی به سطح دوران پیش از همه‌گیری رسید و به طور کامل از اثرات همه‌گیری بهبود یافت.

اروپا برای اولین بار پس از بحران کرونا از سطح همه‌گیری عبور کرد

اروپا برای اولین بار پس از بحران کرونا، توانست با رشد یک درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، از سطح همه‌گیری عبور کند. این منطقه در سه ماه اول سال 2024، ورود 120 میلیون گردشگر بین‌المللی را ثبت کرد.

رشد چشمگیر گردشگری در آفریقا در سه ماهه اول 2024

قاره آفریقا نیز در سه ماهه اول 2024، شاهد رشد 5 درصدی نسبت به سه ماهه اول 2019 و رشد 13 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 در جذب گردشگر بوده است.

بازگشت گردشگری آمریکا به سطح قبل از همه‌گیری

تعداد ورودی‌های بین‌المللی قاره آمریکا تقریباً به سطح قبل از همه‌گیری بازگشت و تعداد ورودی‌ها به 99 درصد از سطح سال 2019 رسید.

بهبود سریع گردشگری در آسیا و اقیانوسیه

آسیا و اقیانوسیه بهبودی سریعی را تجربه کردند و ورود گردشگران در سه ماهه اول 2024 به 82 درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسید. این رقم در سال 2023 حدود 65 درصد بود.

عملکرد برتر شمال آفریقا و دیگر مناطق فرعی جهان در جذب گردشگر

بر اساس مناطق فرعی، شمال آفریقا در سه ماهه اول 2024 با رشد 23 درصد ورودی‌های بین‌المللی نسبت به قبل از همه‌گیری، قوی‌ترین عملکرد را داشته است و پس از آن آمریکای مرکزی (با رشد 15 درصد)، دریای کارائیب و اروپای غربی (هر دو با رشد 7 درصد) قرار دارند. اروپای مدیترانه جنوبی نیز یک درصد از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفت؛ آمریکای جنوبی هم موفق شد به سطح سال 2019 برسد. اروپای شمالی نیز با رشد 98 درصدی نسبت به سطح قبل از همه‌گیری، در حال بهبود است. کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آمریکای شمالی هر دو در مقایسه با سال 2019 میلادی، 95 درصد بهبود یافته‌اند.

ده مقصد برتر گردشگری و درآمدهای چشمگیر

در سه ماهه اول سال 2024، ده مقصد برتر گردشگری جهان عملکرد بی‌سابقه‌ای را در مقایسه با سه ماهه اول 2019 تجربه کردند. قطر با رشد خیره‌کننده 177٪ در صدر این لیست قرار گرفت. به دنبال آن، آلبانی با 121٪ و عربستان سعودی با 98٪ رشد قرار دارند. السالوادور با 90٪، تانزانیا با 53٪، و کوراسائو با 45٪  نیز از جمله مقاصدی بودند که رشد چشمگیری در جذب گردشگران بین‌المللی داشتند. سایر مقاصد شامل صربستان 43%، ترکز و کایکوس 42%، گواتمالا 41% و بلغارستان 38% بودند که همگی نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه گردشگران در این مناطق است.

افزایش درآمد گردشگری در مقاصد منتخب در سه ماهه اول 2024

بر اساس جدیدترین بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، چندین مقصد جهانی از نظر درآمد حاصل از گردشگری در سه ماهه اول سال 2024 عملکرد چشمگیری داشتند. صربستان با 127٪ افزایش درآمد در صدر قرار گرفت. ترکیه با 82٪، پاکستان با 72٪ و تانزانیا با 62٪ نیز در لیست مقاصد برتر از نظر افزایش درآمد قرار دارند. پرتغال با 61٪، رومانی با 57٪، ژاپن با 53٪، مغولستان با 50٪، موریس با 46٪ و مراکش با 44٪ افزایش درآمد از جمله مقاصدی بودند که عملکرد قابل‌توجهی در این زمینه داشتند.

بازگشت قدرتمند گردشگری در سال 2024

این رشد قابل‌توجه در تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از گردشگری نشان‌دهنده بازگشت قدرتمند صنعت گردشگری در سال 2024 است. این آمارها امیدبخش بوده و نشان می‌دهد که صنعت گردشگری در حال بازیابی و بازگشت به دوران قبل از همه‌گیری است.

بهبود کامل گردشگری بین‌المللی در سال 2024 پیش‌بینی می‌شود

کارشناسان معتقدند که گردشگری بین‌المللی در سال 2024 به طور کامل بهبود خواهد یافت. این پیش‌بینی با حمایت از تقاضای بالای سفر، افزایش ارتباطات هوایی و بهبود مستمر گردشگری چین و دیگر بازارهای بزرگ آسیا همراه است

شاخص اعتماد گردشگری: خوش‌بینی بالا برای سال 2024

عملکرد قوی گردشگری بین‌المللی در شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل نیز مشاهده شد. آخرین شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل متحد، چشم‌انداز مثبتی را برای سال جاری نشان می‌دهد. این شاخص با امتیاز 130 برای دوره می تا آگوست 2024 (در مقیاس 0 تا 200)، نشان‌دهنده احساسات خوش‌بینانه‌تر نسبت به اوایل سال است. حدود 62 درصد از کارشناسان گردشگری شرکت‌کننده در نظرسنجی، انتظارات بهتر (53٪) یا بسیار بهتر (9٪) را برای این دوره چهار ماهه که فصل تابستان نیمکره شمالی را پوشش می‌دهد نسبت به سه ماهه اول بیان کردند.

چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی پیش روی گردشگری

با این حال، گروه کارشناسان گردشگری سازمان ملل متحد به چالش‌های مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی اشاره کردند که همچنان بر گردشگری بین‌المللی و سطح اعتماد تأثیر می‌گذارند. بر اساس جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول که در آوریل 2024 منتشر شد، بهبود پایدار اما کند اقتصادی مورد انتظار است، اگرچه این بهبود بر اساس منطقه متفاوت خواهد بود. تداوم تورم، نرخ‌های بهره بالا، قیمت‌های نوسان نفت و اختلال در تجارت همچنان به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و اقامت منجر می‌شود

واکنش گردشگران به چالش‌های اقتصادی و بحران‌های آب و هوایی

انتظار می‌رود که گردشگران به دنبال ارزش برای پول باشند و در پاسخ به افزایش قیمت‌ها و چالش‌های اقتصادی، سفرهای نزدیک‌تر به خانه را انتخاب کنند. دمای شدید و سایر بحران‌های آب و هوایی نیز می‌تواند بر انتخاب مقصد بسیاری از مسافران تأثیر بگذارد. تجاوز روسیه به اوکراین، درگیری حماس و اسرائیل و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده نیز از خطرات منفی مهم برای گردشگری بین‌المللی هستند

تأکید بر مدیریت گردشگری پایدار

سازمان جهانی گردشگری در پایان این گزارش تأکید کرده است که با ادامه بهبود و گسترش گردشگری بین‌المللی و ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال در سراسر جهان، دولت‌ها باید به تطبیق و ارتقای مدیریت گردشگری خود در سطح ملی و محلی ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که جوامع و ساکنان در مرکز این توسعه قرار دارند.

به گزارش سینا پرس، بارومتر جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، روندهای گردشگری کوتاه مدت را به طور منظم بررسی می کند تا به ذینفعان گردشگری جهانی تجزیه و تحلیل به روز در مورد گردشگری بین المللی ارائه دهد. این گزارش چهار بار در سال منتشر می شود و شامل تجزیه و تحلیل آخرین داده­ها در مورد مقاصد گردشگری (گردشگری ورودی) و بازارهای مبدا (گردشگری خروجی) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا