صنعت قارچ خوراکی نقش مهم‌تری در رشد اقتصادی خواهد داشت

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: صنعت قارچ خوراکی در آینده نقش مهم‌تر و بزرگتری در رشد اقتصادی و تامین نیاز منابع غذایی سالم را در کشور خواهد داشت.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد جانپور در نشست تخصصی “فرصت های نوین کشاورزی با معرفی قارچ های اگزوتیک (خوراکی و دارویی)” توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی در حاشیه روز سوم نمایشگاه آیفارم مشهد در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار گردید با بیان این مطلب افزود: افزایش تقاضای بازار، آگاهی مردم نسبت به خواص غذایی و دارویی قارچ‌های خوراکی، ترویج تنوع تولید در نژادهای قارچ‌های خوراکی و توسعه فناوری‌های نوین دلایل اصلی توسعه مصرف قارچ‌های خوراکی و افزایش تولید این محصول در دنیا و همچنین ایران است.

وی تصریح کرد: تولید و پرورش قارچ‌های خوراکی بدلیل امکان تعداد دفعات متعدد تولید در سال (بسته به نوع قارچ خوراکی 2، 4 و یا 6 دوره کشت در سال)، استفاده بهینه از فضا بدلیل امکان کشت طبقاتی، همچنین بدلیل استفاده از ضایعات گیاهی و کشاورزی در تولید بستر کشت می‌تواند با سرعت زیادی توسعه پیدا کند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی یکی از راه‌های توسعه بیشتر قارچ‌های خوراکی در کشور را صادرات محصول تازه، خشک و یا فرآوری شده دانست و عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با تولید محصولات سالم و همچنین حمایت‌ها و تسهیلات برای ایجاد اشتغال‌های کوچک مقیاس به شرط برقرار شدن زنجیره ارزش می‌تواند به توسعه درآمد پایدار بخصوص برای مناطق کمتر برخوردار کمک کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در تحلیلی آسیب شناسی صنعت قارچ ایران را بررسی و عنوان کرد: مدیریت تولید (مهندسی زمان تولید)، افزایش هزینه‌های جاری، نیاز به سرمایه گذاری و ارتقای سیستم‌های کنترلی در واحدهای قدیمی، کمبود مقطعی برخی مواد اولیه اصلی مانند کلش گندم و خاک پوششی، ترجیحات مصرف کننده، محدودیت‌های بازارهای صادراتی و تولید محصول رقابتی، نیروی کار و تغییرات آب و هوای ناگهانی از بزرگترین مشکلات صنعت قارچ خوراکی در ایران هستند.

عضو کمیته فنی قارچ‌های خوراکی کشور تصریح کرد، یکی از عوامل کاهنده تولید در واحدهای استان و کشور دسترسی به منابع خاک پوششی با کیفیت و مقرون به صرفه است که باعث آسیب رسیدن به سرمایه این واحدهای تولیدی می‌شود.

جانپور به اقدامات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در چندین سال اخیر اشاره کرد و افزود: مشارکت در تدوین چندین دستورالعمل و  ضوابط فنی قارچ‌های خوراکی خاص (اگزوتیک) در وزارت جهاد کشاورزی، تحقیق و توسعه نژادهای اصلاحی قارچ‌های خوراکی، در اختیار داشتن زیست بانک نژادهای تجاری از انواع قارچ‌های خوراکی، مطالعه وتحقیقات کاربردی بر روی فرمولاسیون بستر کشت قارچ‌های خاص (اگزوتیک) و همچنین عرضه اسپاون و بستر کشت انواع قارچ‌های خوراکی دکمه‌ای و خاص از جمله خدمات قابل ارائه به علاقمندان صنعت تولید قارچ‌های خوراکی می‌باشد.

در بخش دیگری از این نشست تخصصی، دکتر آفاق، کارشناس حوزه قارچ خوراکی در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بعنوان مهمان این نشست، آمارهایی از حجم تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای و قارچ های خاص را در استان ارائه و عنوان کردن: سالانه حدود 22 تن قارچ‌های خوراکی غیر دکمه ای در استان تولید می‌شود.

وی  به ارزش های غذایی قارچ‌های خوراکی اشاره کرد و دلایلی چون متفاوت بودن مواد اولیه بستر کشت قارچ های خاص نسبت به قارچ دکمه ای، عدم نیاز به استفاده از خاک پوششی، پایین بودن تنوع و شیوع آفات و بیماری‌ها و در نهایت تولید یک محصول سالم تر را از مزایای تولی قارچ های خاص (اگزوتیک) بر شمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا