تبیین حقوق متقابل مردم و دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

رییس جهاددانشگاهی کردستان با گریزی کوتاه به اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) در رابطه با حقوق متقابل دولت و جامعه گفت: سیاست و حکومت از دیدگاه اسلام و اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) هدف نبود، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاق حقوق مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی بوده است.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان اکبر اسدی ،اظهار کرد: حرکت انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون فراز و نشیب های داشته، اما هیچ زمانی چون چهاردهم خرداد ماه سال ۱۳۶۸ برای مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان تلخ و مصیبت بار نبوده، زیرا در آن زمان مصیبت عظمایی بر مردم فرود آمد و روح بلند و ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به ملکوت اعلا پیوست، کسی که با نفس مسیح‌هایش پیکر بی‌جان مردم ایران را جانی تازه بخشید و نور امید را در دل زنده کرد.

وی افزود: اکنون با گذشت ۳۵ سال از آن حادثه تلخ و ناگوار یاد و نام امام خمینی پرفروغ‌تر گشته و شمع فروزان انقلاب اسلامی موجب دلگرمی و امید مردم ایران و تمامی ملتهای مظلوم جهان شده است. آنچه پس از رحلت امام خمینی(ره) اهمیت داشته میراث بزرگ انقلاب اسلامی و حرکت آن بر مبنای اهداف و آرمان‌های حضرت امام و انقلاب اسلامی بوده و بر همین اساس شخص حضرت امام خمینی(ره) حفظ نظام جمهوری اسلامی را اعظم فرایض ارزیابی کرده و مرحله تداوم انقلاب یعنی جمهوری اسلامی را سخت‌تر از مرحله انقلاب تلقی می‌کند.

رییس جهاددانشگاهی کردستان عنوان کرد: نهضت بزرگ امام خمینی با الطاف الهی و رهبری رهبر معظم انقلاب و حمایت و پشتیبانی مردم عزیز ایران در مسیر تحقق آرمان و اهداف بلند انقلاب اسلامی پیش از پیش حرکت کرده و اینک در آستانه آزمونی بزرگ و خلق حماسه‌ای دیگر و شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است.

وی در ادامه با مروری کوتاه بر حقوق متقابل دولت و مردم در اندیشه های امام خمینی(ره) بیان کرد: از دیدگاه ایشان مردم و دولت حقوق متقابلی دارند که در پرتو التزام، پایبندی و اجرای آن، پایه های دولت استحکام یافته و جامعه سامان می یابد. در این زمینه فرمایشات ایشان را می توان در چند سطر کوتاه خلاصه کرد.

توجه به افکار و آرائ مردم از وظایف دولتمردان است

به گفته اسدی، از حقوق مردم که دولت و دولتمردان نظام دینی موظف به رعایت آن هستند توجه و احترام به آرا و افکار آنان است، این مسئله به مناسبت‌های مختلف در بیانیه‌ها و اظهارات امام خمینی آمده و بدان تاکید شده است. حکومت جمهوری اسلامی مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم(ص) و علی علیه السلام الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت است و نیز شکل حکومت با مراجعه به آرای ملت تعیین خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان تصریح کرد: سیاست و حکومت از دیدگاه اسلام و اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) هدف نبود، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاق حقوق مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی است. امام علی علیه السلام حکومتی را که در پرتو آن بیچارگان از گردنکشان اعاده نشود، در پست ترین جایگاه توصیف می کند. در اندیشه حکومتی حضرت امام(ره) نیز دولت اسلامی و مطلوب آن است که حقوق مستمندان و مستضعفان را تامین کرد و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند.

وی با تاکید بر اینکه عهده‌دار شدن حکومت، شأن و مقامی نیست، بلکه وسیله انجام وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است، تصریح کرد: ائمه و فقه‌های عادل موظفند که حکومت را در اجرای احکام الهی، برقراری نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم، هدایت کنند.

به گفته اسدی، در کلام امام علی(ع) آمده که قوام دولت به حمایت همه جانبه مردم وابسته است و حقوق و زمامدار اسلامی بر مردم این است که او را در انجام برنامه‌های اصلاحی تربیتی و خدماتی مساعدت کند. در نظرات حکومت امام (ره) حمایت مردم از دولت از حقوق مهم دولت بوده که آثار و برکات گران و مهمی برای نظام اسلامی دارد. از سوی دیگر به جا نیاوردن این حق پیامدهای تلخ و ناگواری را برای جامعه و مردم به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد که امام خمینی (ره) ضمن تشریح این حق، برکات التزام به آن و آثار زیانبار عدم اهتمام به آن اشاره کرده‌اند. فرق بین انقلاب اسلامی و غیر اسلامی همین است که انقلاب، زمانی که اسلامی شده، توده‌های مردم همراه با آن بوده اند و وقتی که توده‌های مردم با یک مشی همراه شوند، زود پیش می‌رود و فسادش کم است.

مردم نسبت به جهت گیری‌های سیاسی مسئولان بی تفاوت نباشند

اسدی با بیان اینکه اگر حضرت امام (ره) در بیانات خویش بر اتکا به مردم، امید دادن به آنها و جلب حمایت آنان، تاکید می‌کند از این رو است که حمایت مردم را موجب استحکام نظام و وظیفه آنان در برابر دولت می‌دانند تصریح کرد: از دیگر حقوق مهم دولت بر مردم در اندیشه‌های سیاسی حضرت امام، مسئولیت نظارتی و مشورتی است. مردم نباید در جامعه اسلامی به رفتارهای سیاسی و جهتگیری‌های اجتماعی زمام زمامداران خود بی‌تفاوت باشند، آنان موظفند بر سیاست گذاری‌ها و اعمال دولت و کارگزاران نظام اسلامی از طریق امر به معروف نظارت کرده و  با نظرهای مشورتی و خیرخواهانه خود موجب استحکام دولت اسلامی و اصلاح زمامداران خویش شوند. مردم باید در تمام شئون اجتماعی و سیاسی و حکومتی این حق را اجراکنند.

وی افزود: در اندیشه سیاسی و حکومتی امام (ره) نیز این حق مورد توجه قرار گرفته است؛ با کمال دقت ملاحظه کنید که کسانی به عنوان اسلام و مسلمین یک قدم بر خلاف برندارند و چهره اسلام را بر خلاف آن طوری که هست قبیح نشان دهند.

لزوم مقاومت مردم در برابر مشکلاتی

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان کردستان، گفت: از دیگرحقوق مهم دولت بر مردم که در منابع دینی و اندیشه‌های سیاسی حضرت امام نیز آمده، لزوم مقاومت مردم در برابر مشکلاتی است که از درون و بیرون مرزهای کشور اسلامی متوجه نظام می‌شود. حضور مداوم مردم در صحنه، علاوه بر استحکام پایه‌های حکومت، دولتمردان را در اجرای برنامه‌های عالی یاری رسانیده و دولت اسلامی را در برابر هجمه‌های بیگانگان استوار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی در این زمینه می‌فرمایند: «مهم این است که انقلاب اسلامی، اسلامی است و به دست مردم صورت گرفته، مردم انقلاب کرده‌اند، مردم باید آن را به آخر برسانند پس مردم باید پای کاری که کرده اند بایستند، هرچه عمل بزرگ باشد، دشمن بیشتر و بزرگتر است.» با توجه به این بیانات، حضور مردم در حراست از انقلاب به دستاوردهای آن در برابر دشمنان اهمیت خاصی دارد که حضرت امام خمینی(ره) آن را تنها راه مقابله با دشمنان و مبنای استواری نظام اسلامی عنوان کردند.

اسدی یادآور شد: در جای دیگر حضرت امام خمینی(ره) ضمن سفارش به دولتمردان و مجلسیان، احترام و اعتماد به آرای مردم را وظیفه دولت و جمهوری اسلامی و رهاورد حضور و فداکاری ملت می‌دانند و می فرمایند: «به مجلس و دولت کاران توصیه می‌کنم که قدر این ملت را بدانند و در خدمتگزاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومانان فروگذار نکند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا