ضرورت افزایش همکاری‌ جهاددانشگاهی خراسان رضوی با کشور پاکستان

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در بازدید سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد مقدس از غرفه این سازمان در نمایشگاه آیفارم بر ضرورت افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی با کشور پاکستان تاکید کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مهندس مهدی لطفی‌زاده، مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی، دکتر سید ضیاء نصرتی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی و دکتر علیرضا شریفیان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از غرفه سازمان جهاددانشگاهی درنمایشگاه نمایشگاه آیفارم بازدید کردند.

همچنین محمد شهریار، سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد مقدس با حضور در غرفه سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در نمایشگاه آیفارم بر توسعه همکاری بین جهاددانشگاهی و دانشگاه‌های پاکستان تاکید کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری میان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و شرکت مهندسی انتقال نیرو و مخابرات شرق و شرکت دانش بنیان بهزیست دانش نارون از دیگر برنامه‌های غرفه جهاددانشگاهی در دومین روز از نمایشگاه آیفارم بود.

دکتر حسین امینی‌مشهدی در حاشیه بازدید سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد از غرفه جهاددانشگاهی در نمایشگاه آیفارم با معرفی ساحت‌های متنوع فعالیت این سازمان اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه‌های پزشکی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و نوآوری فعالیت‌های تخصصی انجام داده و نوآوری در ارائه خدمات را وظیفه خود می‌داند.

وی با اشاره به موضوع نمایشگاه آیفارم در حوزه‌های کشاورزی و صنایع وابسته خاطرنشان کرد: در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی به طور مشخص فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه کشاورزی، آب و موضوعاتی همچون فناوری‌های بکارگیری آب‌های نامتعارف در سیستم‌های کشاورزی تحت کنترل و استفاده از تنوع زیستی قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها در بهره برداری از ضایعات کشاورزی، پژوهش‌های تخصصی و کاربردی انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر انعطاف‌پذیری این سازمان در انجام فعالیت‌های پژوهشی و کاربردی، بیان کرد: در همین راستا جهاددانشگاهی از انجام همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی با دانشگاه‌ها و نهادهای مشابه در پاکستان استقبال می‌کند.

در حاشیه این بازدید، محمد شهریار سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقاتی با محوریت مسائل کشاورزی در پاکستان اظهار کرد: ما با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تاثیرگذار در کشورهای همسایه در ارتباط هستیم و علاقه‌مندیم این ارتباط را در ایران با مراکز علمی همچون جهاددانشگاهی گسترش دهیم.

لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تصفیه و کاهش آلودگی واحدهای صنعتی

مدیر گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی در نشستی با موضوع «چگونگی استفاده از هوای تصفیه شده واحدهای صنعتی در افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها» که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، گفت: با توجه به قوانین زیست محیطی وضع شده از جمله قانون هوای پاک، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، ماده ۱۱۳ منشور حقوق شهروندی و قانون جهانی کربن صفر، ضرورت دارد تا صنایع آلاینده‌ساز از قبیل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانجات سیمان، صنایع پتروشیمی، فولادسازی و سایر واحدهای صنعتی در جهت کاهش گازهای آلاینده اقدامات سازنده‌ای انجام دهند.

دکتر امیر مهدی مولوی با اعلام هشدار نسبت به روند فراینده آلودگی هوا در دنیا اظهار کرد: در حال حاضر آلودگی هوا سالانه جان 9 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با تصفیه گازهای آلاینده واحدهای صنعتی، علاوه بر برطرف کردن چالش‌های زیست‌محیطی و ارتقای سطح سلامت عمومی، امکان بهره‌مندی از گازهای خروجی در افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها نیز وجود دارد. در این راستا تحقیقات گسترده‌ای افزایش کارآیی عملکرد در گلخانه‌های تحت فشار CO2 را به اثبات رسانده‌اند.

ضرورت افزایش سطح فناوری در کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش راندمان آب و نهاده‌ها

 دکتر احمد شریفی، عضو هیات علمی گروه پژوهشی بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی نیز با تشریح مزایای کشت گلخانه‌ای و نقش آن در کاهش مصرف آب اظهار کرد: با توجه به مزیت کشت‌های گلخانه‌ای به لحاظ افزایش عملکرد، افزایش راندمان مصرف آب و مدیریت بهتر منابع، هنوز سطح زیادی از تولید محصولات صیفی و جالیزی کشور بصورت زراعی انجام می‌شود. این در حالی است که انتقال این گونه کشت‌ها از شرایط زراعی به گلخانه باعث کاهش چشمگیر در مصرف منابع آب کشور  می‌شود.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی کشور نیز طی فرآیند تولید محصولات، بخش زیادی از انرژی مصرفی خود را به صورت انرژی گرمایی به محیط می‌دهند. این درحالی است که از این منابع هدررفت حرارت و CO2 را می‌توان در بخش‌های گلخانه‌ای به خوبی استفاده کرد.

دکتر شریفی با اشاره به اینکه بر اساس تخمین‌ها افزایش سطح CO2 گلخانه‌ها باعث زودرسی 10 تا 15 درصد سریعتر، افزایش عملکرد تا 50 درصد و افزایش کیفیت محصول می‌شود، خاطرنشان کرد: . هم اکنون از CO2 خروجی واحدهای صنعتی بویژه بخش نیروگاهی در گلخانه‌های تجاری کشورهایی همچون هلند، آمریکا و کانادا استفاده می‌شود. در کشور ما مشکلات مربوط به کمبود آب و بحران‌های زیست محیطی ناشی از آن بسیار جدی است. لذا افزایش سطح فناوری در کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش راندمان آب و نهاده‌ها در این بخش در صدر اولویت‌های دولت قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا