برگزیدگان نخستین جشنواره “راه‌کار” معرفی شدند

برندگان جشنواره “راه‌کار”؛ ویژۀ پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای محصول در علوم انسانی معرفی شدند.

جشنواره راه‌کار با محوریت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، با قابلیت تبدیل‌شدن به محصول یا خدمت تکرارپذیر در علوم انسانی، پس از رقابت شرکت‌کنندگان در دو بخش اساتید و دانشجویان که در سطح دانشگاه‌های منطقه هفت کشور، شامل استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه‌ و بویراحمد تعریف شده بود، با معرفی شش نفر از شرکت‌کنندگان، به‌عنوان برگزیده این جشنواره، به نخستین دور خود پایان داد.

در بخش دانشجویی، شیما اسفندیاری، دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «کنترل پخش شایعه در شبکه‌های اجتماعی» رتبه اول، فاطمه برومندی، دانشجوی ارشد معماری منظر دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «الگوی تقویت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از طراحی منظر بازیگوش» رتبه دوم و فرشاد عسکری، کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «پلتفرم سنجش‌گر محیطی در حوزه  طراحی شهری و مطالعات سلامت روان» رتبه سوم را کردند.

همچنین در بخش دانشجویی به تشخیص هیئت‌داوران سه طرح شایسته تقدیر شد؛ فاطمه فروتن، دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «مدل راهبردی فضیلت گرای توانمندی از کار در جهت ارتقاء فرهنگ کار»، فاطمه سلوکیان جهرمی، دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «مشاور مدیریتی واحدهای فناور به جهت کاهش ریسک، هزینه و زمان طبق اصول نوپای ناب» و فرحناز مولویان، دانشجوی طراحی و دوخت دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران یاسوج، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «طراحی و تولید لباس مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی اشخاص با بیماری های جسمی-حرکتی» شسایستگان تقدیر این دور از جشنواره شدند.

در بخش اساتید، به تشخیص هیئت‌داوران دو طرح موفق به دریافت رتبه دوم و دو طرح حائز دریافت رتبه سوم شد. دکتر مریم کوشکی جهرمی، استاد تربیت‌بدنی دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «تهیه اپلیکیشن با عنوان ورزش جامع علمی قبل، حین و پس از بارداری» و دکتر زهرا دهقان شبانی، دانشیار اقتصاد دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «ارائه الگوی کشت بهینه با لحاظ استراتژی مبادله آب مجازی» رتبه دوم مشترک را کسب کردند. دکتر محمد جواهری طهرانی، استادیار حقوق عمومی دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «راه‌اندازی سامانه اندیشه‌های قضایی منبعث از فتوای مقام معظم رهبری» و دکتر امین ناظمی، استادیار حسابداری دانشگاه شیراز، با ایده مستخرج از پایان‌نامه «طراحی نظام سوت‌زنی گزارش تقلب در بانک‌ها به کمک عوامل سازمانی و قراردادهای روان‌شناختی» به مقام سوم مشترک دست یافتند.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز امروز، 12 خردادماه در آیین پایانی جشنواره راه‌کار گفت: در فرصت یک هفته‌ای ثبت‌نام و ارسال طرح، در بخش دانشجویی 240 و در بخش اساتید 55 داوطلب برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند، همچنین در بخش دانشجویی 80 طرح و در بخش اساتید 18 طرح دریافت شد که به دو صورت حضوری و مجازی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

سیداسماعیل مسعودی، با یادآوری اینکه جشنواره راه‌کار فرصتی برای رقابت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قابل تبدیل به محصول یا خدمت در علوم انسانی است؛ توضیح داد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری در سال‌های اخیر، جهت‌دهی فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به سمت نیازها و مسائل جامعه و حل آن‌ها از طریق فرایندهای نوآورانه است و سیاست «کاربردی‌سازی»، «تکرارپذیرسازی» و «تجاری‌سازیِ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها»، یکی از راهکارهای قابل پیشنهاد در این زمینه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مهارت‌ و دانشی که اساتید و دانشجویان در طی سال‌ها به دست آورده‌اند، باید برای حل مشکلات واقعی و مواجهه با چالش‌های حقیقی به‌کار برده شود، اظهار کرد: امروزه، پژوهشگران و بانک‌های داده علمی بسیاری وجود دارند که پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را دریافت و ثبت می‌کنند؛ اما متأسفانه، بسیاری از این نتایج تحقیقات در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند. استفاده‌نکردن از نتایج تحقیقات، علاوه‌بر ضایع‌کردن تلاش‌ها و زمان استادان و دانشجویان، استفاده‌نکردن از ظرفیتی بالقوه برای توسعه و پیشرفت جامعه است.

به‌گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، مسعودی بیان کرد:‌ راه‌کار مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز برای این امر، تبدیل پروژه‌های تحقیقاتی به محصولات و خدمات تکرارپذیر در قالب استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوآورانه، برای ایجاد تغییرات و بهبودهای واقعی در جامعه است؛ از همین‌رو جشنواره راه‌کار برای ارائه نتایج پایان‌نامه یا رساله دانش‌آموختگان طراحی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا