کشف دارویی که پیشرفت سرطان ریه را متوقف می‌کند

یک داروی سرطان ریه تا حد زیادی پیشرفت تومور را کاهش و طول عمر افراد دچار مراحل پیشرفته یک شکل نادر از این بیماری را افزایش داده است.

به گزارش از جی‌ام‌ای نیوز آنلاین، داروی لورلاتینب که تحت نام تجاری لوربرینا (Lorbrena) در آمریکا تایید شده و در دسترس قرار دارد، در یک آزمایش بالینی روی صدها نفر مبتلا به نوع پیشرفته سرطان ریه سلولی غیرکوچک (NSCLC) آزمایش شد.

برای حدود نیمی از این افراد داروی لورلاتینیب و بقیه آنها یک داروی نسل قدیمی‌تر با نام کریزوتینیب (crizotinib) تجویز و استفاده و پس از پنج سال پیگیری مشخص شد بیماری در بیش از نیمی از بیمارانی که با داروی لورلاتینیب درمان شده‌اند، پیشرفت نکرده است.

«دسپینا تومادو» مسئول راهبرد انکولوژی (سرطان‌شناسی) شرکت فایزر به خبرگزاری فرانسه گفت: ما درباره افرادی با بیماری گسترش یابنده (metastatic) پیشرفته صحبت می‌کنیم، بنابراین این یک کشف بی‌سابقه است.

۶۰ درصد از بیماران مصرف کننده داروی لورلاتینیب پس از ۵ سال زنده بودند، بدون اینکه بیماری آنها پیشرفت کند؛ در حالی که تنها ۸ درصد از بیماران مصرف کننده داروی دیگر چنین وضعیتی داشتند. همچنین شاهد کاهش ۸۱ درصدی درباره خطر پیشرفت بیماری یا مرگ افراد بوده ایم.

سرطان ریه اصلی ترین عامل مرگ ناشی از بیماری سرطان در جهان است و سرطان ریه سلولی غیر کوچک (NSCLC ) بیش از ۸۰ درصد از موارد سرطان ریه را به خود اختصاص می دهد.

این بیماری بیشتر روی بیماران جوان‌تر اثر دارد و ارتباط زیادی هم با سیگار کشیدن ندارد. این بیماری بسیار تهاجمی است؛ طوری که ۲۵ تا ۴۰ درصد بیماران در دو سال اول بیماری دچار متاستاز مغزی می شوند.

تومادو گفت داروی لورلاتینیب بهتر از داروهای نسل قبلی به مایع خونی مغزی نفوذ و از جهش تومور جلوگیری می کند. عوارض جانبی این دارو شامل ورم، افزایش وزن و مشکلات سلامت ذهنی مانند افسردگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا