هشتمین رویداد «کاشتن برای آینده» برگزار شد

هشتمین رویداد «کاشتن برای آینده» با محوریت «هوشمندسازی؛ چالش ها و فرصت‌ها» برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، کاشتن برای آینده، رویدادی گفتمان‌ محور است که با هدف آشنایی دانشجویان، فناوران و پژوهشگران با فناوری‌های نوین و راهبردی و در راستای تأثیرگذاری آن‌ها بر آینده، زندگی مردم و جایگاهشان در داخل کشور برگزار می‌شود.

این رویداد که در قالب سخنرانی‌ها و گفتگو‌های هدفمند اجرا می‌شود، به دنبال ترویج فناوری‌های نوظهور در میان علاقه‌مندان و مخاطبین دانشگاهی است.

حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری طی سخنانی در هشتمین رویداد کاشتن برای آینده که روز چهارشنبه بـا همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، ضمن تبریک سالروز شکل‌گیری ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، اظهار کرد: از نظر فیلسوفان، ویژگی علم جدید این است که با طرح آینده و برای ساختن آن به وجود آمده است و این جنس از توسعه علمی، حاصل تلاشی است که از قرن هجدهم میلادی آغاز شده است. صرف نظر از مبانی علمی این توسعه، لازمه هر پیشرفتی، اراده ساختن است و امروز هم هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند، باید علم را با ساختن همراه کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل توسعه علمی، تشکیل جامعه علمی است؛ اهالی دانش باید دیالوگ علمی را دنبال و کمک کنند حلقه های کوچک علمی شکل گیرد.

به گفته او، به هم پیوستن سرمایه‌های اجتماعی دانشگاهیان جریان خواهد ساخت و گام بعد تبیین مشکلات و مسأله است. برای بسیاری از مشکلات ما و تبدیل آنها به مسائل کوچک و قابل حل شدن‌شان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ساختن آینده، با مسأله داشتن آغاز می‌شود. آینده دانشگاه حاصل تصمیم قاطع دانشگاهیان در تحقق مسئولانه زندگی آکادمیک‌شان است.

حق‌جوی با تاکید بر اینکه بسیاری از فلسفه های جدی علمی در دنیا از گفتمان های کوچک علمی ایجاد شدند؛ گفت:  رویداد کاشتن برای آینده، فرصت خوبی برای ارائه آخرین دستاوردها، فناوری‌های نوین، انتقال تجربه و شبکه‌سازی است؛ این رویداد بستری برای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری جهت تعامل و هم افزایی بیشتر است.

هوشمند سازی؛ چالش ها و فرصت

رضا وحیدنیا، دبیر کارگروه اینترنت اشیا و هوشمند سازی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات طی سخنانی در هشتمین رویداد کاشتن برای آینده، به بررسی چالش های هوشمندسازی و راهکار های برای غلبه بر آنان پرداخت و اظهار کرد: چالش های فنی، حقوقی و مقرراتی، چالش تنظیم مقررات نسل پنجم و  …. از جمله چالش هایی است که فناوران در این مسیر با آن روبرو خواهند شد.

علیرضا فرهادی، عضو کارگروه اینترنت اشیا و هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات و استاد دانشگاه های صنعتی شریف و ملبورن استرالیا، طی سخنانی  به موضوع “اینترنت اشیاء صنعتی دروازه ورود به انقلاب چهارم صنعتی” اشاره کرد و افزود: زمینه تخصصی شرکت ما، اینترنت اشیاء صنعتی و میکروالکترونیک است. مأموریت این شرکت، طراحی، توسعه و پیاده‌سازی فناوری‌های بومی اینترنت اشیاء صنعتی و مبتنی بر میکروالکترونیک برای حوزه‌های چالش‌دار کشور در سه حوزه اصلی انرژی، آب و حمل‌ونقل است.

وی ادامه داد: راه اندازی بازار بورس انرژی در سال 1402 یکی از اقدات اثرگذار دولت سیزدهم در اقبال شرکت‌های صنعتی به صرفه‌جویی و استفاده از فناوری در کاهش مصرف انرژی است. راه‌اندازی این بازار باعث شد شرکت دانش بنیان ما برای هوشمندسازی مصرف گاز، سفارش‌های زیادی را دریافت کند. 

در پایان این رویداد، سعید عباداللهی، عضو هیئت علمی و مدیر ارتباط با صنعت دانشکده برق دانشگاه و مدیر گروه کنترل دانشگاه علم و صنعت “کاربردهای اینترنت اشیا مکان مبنا در صنایع و معادن ” و  سیامک حسین خلج، معاون ارتباطات، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شرکت موننکو ایران و رییس و عضو هیئت مدیره شرکت مدیریت مهندسی و فناوری میر، “رویکرد ابر شرکت‌های صنعتی در جهان هوشمند” را تشریح کردند.

بازدید دانشجویان دانشگاه های کشور از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

همچنین در حاشیه این رویداد، گروهی از دانشجویان برتر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و … از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه ICT بازدید به عمل آوردند و از نزدیک با ظرفیت‌های بزرگترین آزمایشگاه‌های تخصصی حوزه فاوا در کشور آشنا شدند.

گفتنی است، این بازدید فرصتی بود تا دانشجویان با متخصصان و پژوهشگران برجسته در این زمینه دیدار و گفت‌وگو کنند؛ همچنین سبب شد سرآمدان فناوری، درک بهتری از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت ICT کسب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا