اجرای 15 پروژه بزرگ خدمات شهری برای بهبود کیفیت زندگی و توسعه پایدار

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به تشریح پروژه‌های بزرگ خدمات شهری و زیست محیطی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های شورای شهر و شهرداری شیراز در سال جاری پرداخت و گفت: این پروژه ها با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه پایدار شهری به اجرا درمی‌آیند.

به گزارش سینا پرس فارس، مسعود زارعی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به انتخاب شیراز در سال ۲۰۲۴ به عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا گفت: باید از این فرصت به‌خوبی بهره‌برداری کنیم و به همین منظور نشست‌هایی در این سال در شیراز برگزار خواهد شد.

زارعی با بیان اینکه خدمات شهری مجموعه‌ای فعالیت‌ها و خدماتی را شامل می‌شود که به رفاه، معیشت و اعتماد مردم منتهی می‌شود، افزود: طبق روال، حدود یک هزار و شانزده عنوان برنامه خدمات شهری مصوب به شهرداری ابلاغ شده و به‌صورت مستمر اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: در طی سه سال گذشته، در یک جمع‌بندی اساسی و اصولی، بر 15 پروژه بزرگ خدمات شهری متمرکز شدیم تا پایان دوره فعلی شورا، این پروژه‌ها که برخی از آن‌ها سال‌ها خواسته و نیاز مردم بوده است، به نتیجه برسد.

زارعی از راه‌اندازی تصفیه‌خانه محلی واقع در چمران جنوبی خبر داد و گفت: در پروژه بازچرخانی و استفاده از آب‌های خاکستری با استفاده از تصفیه‌خانه‌های محلی که با اعتبار حدود 200 میلیارد تومان در دست اجرا است، بخش زیادی از کمبود آب باغات قصردشت جبران می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: این تصفیه‌خانه با بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی می‌تواند سالیانه 3 میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده تولید نماید و برای میزان آب مورد نیاز آبیاری باغات قصردشت که چیزی حدود 18 تا 19 میلیون مترمکعب است، احداث دو تا سه تصفیه‌خانه دیگر را نیز مد نظر داریم.

او به طرح ساماندهی مشاغل مزاحم شهری اشاره کرد و گفت: ایجاد سایت‌های مناسب برای صنوف مزاحم و انتقال آن‌ها به مکان‌های تعیین‌شده 300 هکتاری، 28 هکتاری و 10 هکتاری شهید منتظری جهت کاهش مزاحمت‌های شهری در قالب یک برنامه مدون و زمان‌دار نیز انجام خواهد شد.

زارعی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 3 بازار با 808 عضو در قالب بازار روز در شیراز وجود دارد، گفت: آیین‌نامه‌ای برای بهبود و تنظیم معابر شهری و رفع موانع موجود از جمله سد معبر توسط فروشندگان و اغذیه‌فروشان تدوین شده است. همچنین بازبینی عملکرد بازارچه‌های شهرداری و ارائه الگوهای جدید برای افزایش کارایی و بهره‌وری در دستور کار است.

او در خصوص طرح انجام اقدامات زیرساختی به خصوص تشویقی برای تقویت موضوع مهم تفکیک از مبدأ زباله های تر و خشک توضیح داد: اجرای دستورالعمل کشوری طرح جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک، فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی، ایجاد کانکس های پسماند صفر، احداث کارواش پسماند صفر، شناسایی و معرفی انبارهای ضایعاتی سطح شهر به سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی و اجرای جشنواره های بازیافت همسو با ساماندهی مراکز تفکیک ضایعات و بهبود فرآیند بازیافت اجرا خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، ایجاد مرکز گل و گیاه شیراز با وسعت 16 هکتاری در منطقه گویم جهت خودکفایی تولید گل و گیاه در جنوب کشور یکی دیگر از پانزده پروژه بزرگ خدمات شهری است که بررسی‌های لازم انجام و پیمانکاران آن نیز مشخص شده است.

طرح تقویت و تثبیت ساختارهای بحران با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها برای مدیریت بحران‌ها و بهبود آمادگی شهری در مواجهه با حوادث هم از دیگر پروژه‌های حائز اهمیت بود که او به آن اشاره کرد و گفت: از این رو، تقویت جایگاه اداره بحران، اجرای طرح جامع مطالعات بحران و برگزاری مانور مشترک درون شهری مبتنی بر سناریوهای بحران و نوسازی و احداث کمپ‌های چند منظوره پیگیری و دنبال می شود.

زارعی اضافه کرد: طرح ساماندهی محور دروازه کازرون و انتقال صنوف پروتئینی به بازارچه پروتئین با زیربنای 47 هزار مترمربع و در 5 طبقه و با اعتبار 3 هزار میلیارد ریال به منظور کاهش گره‌های ترافیکی و اخلال در منظر شهری است و ارزش به‌روز این بازارچه بیش از 6 هزار میلیارد است که آماده انتقال صنوف است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از اجرای طرح تقویت مؤلفه‌های ایمنی و اطفای حریق خبر داد و گفت: در این خصوص، خرید نردبان 56 متری، خرید تجهیزات، ایمن‌سازی بازارهای قدیمی و احداث ایستگاه‌های جدید بخشی از تمهیداتی است که در این خصوص انجام می شود.

برنامه‌ریزی برای ساماندهی و بهسازی آرامستان‌ها به‌خصوص آرامستان دارالسلام، افزایش و بهبود سرانه سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر، نوسازی ناوگان موتوری، مناسب‌سازی معابر برای توان‌خواهان، توسعه فضای سبز، برنامه‌ریزی برای توسعه فضای سبز و زیباسازی محیط شهری، تجمیع تابلوهای سنجش آلایندگی و ارتقای سلامت شهروندان و ارتقا ساختار سامانه 137 پاسخگویی به شهروندان از دیگر پروژه‌های بزرگ و قابل‌توجه حوزه خدمات شهری است که او به آن اشاره کرد.

بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زیست‌محیطی تعریف شده است

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز نیز در نشست خبری اعلام کرد که ۵۰ پروژه تحت عنوان برنامه «چهارده صفر چهار» تدوین شده است.

روح‌الله خوشبخت ادامه داد: این پروژه‌ها با توجه به مطالبات عمومی و نیازهایی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، پیگیری می‌شوند.

او افزود: سال ۱۴۰۳ به‌عنوان سال «نهضت خدمات شهری» نامگذاری شده است و با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری، امیدواریم تا پایان سال با خبرهای خوش در حوزه خدمات شهری و افتتاح پروژه‌های بزرگ، کارهای برجامانده از سال‌های گذشته را تکمیل کنیم.

خوشبخت همچنین از تشکیل دبیرخانه دائمی پایتخت زیست‌محیطی خبر داد و گفت: نشست‌های علمی در محورهای مختلف هر چهارشنبه برگزار خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زیست‌محیطی تعریف شده است.

خوشبخت در خصوص انتقال مشاغل مزاحم به سایت ساماندهی مشاغل مزاحم هم توضیح داد: فراخوان سرمایه‌گذاری این طرح در نیمه اول سال منتشر خواهد شد.

او به ارائه توضحاتی پیرامون پروژه ساماندهی محور کازرون پرداخت و گفت: آگهی مزایده عمومی برای انتقال و اقناع مشاغل فعال در محور دروازه کازرون به مجتمع پروتئین خیابان کارگر منتشر شده است و با اتمام اقدامات زیرساختی، در نیمه اول سال شاهد بهره‌برداری از مجتمع پروتئین خواهیم بود.”

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز به برگزاری مانور زلزله و اسکان ویژه در بافت تاریخی برای مدیریت بحران نیز اشاره و اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از ظرفیت‌های موتوری شهری برای امدادرسانی در زمان بروز حادثه در بافت تاریخی استفاده خواهد کرد.

خوشبخت در خاتمه به احداث و راه‌اندازی سومین کمپ اسکان مسافر نوروزی در کنار کمپ‌های زیباشهر و جنت هم اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا