کدام مشاغل از بین می رود؟
مرگ بازار کار سنتی با شیوع هوش مصنوعی!

آرین کربلائی: از قدیم گفته اند که برخی از ترس مرگ خودکشی می کنند و این داستان را شاید بتوان درباره آینده بازار کار به شکل سنتی با شیوع شیوع هوش مصنوعی بهتر درک کرد و راستی کدام مشاغل از بین خواهد رفت؟ نفوذ هوش مصنوعی به ویژه در کشورهایی که هم اکنون از بحران بیکاری رنج می برند، می تواند یک زنگ خطر باشد و اگر مهارت و ماهیت نیروی کار تغییر نکند، در آینده شاهد درس خوانده های بیکار و البته بسیار و سرخورده خواهیم بود. چه کنیم؟

به گزارش خبرگزاری سینا، درست چند روزی از اظهارنظر جنجالی یکی از مشهورترین چهره های این روزهای دنیای فناوری یعنی ایلان ماسک نمی گذرد که هم اکنون بسیاری در صدد بازآرایی بازار کار خود در دنیای هوش مصنوعی هستند. او گفته که هوش مصنوعی تمامی شغل‌های ما را خواهد گرفت و این لزوما چیز بدی نیست! و احتمالاً در آینده هیچکدام از ما شغلی نخواهیم داشت.

او که حتی به صورت آنلاین در کنفرانس VivaTech 2024 پاریس حضور داشت، آینده بازار کار را آینده شغل های اختیاری توصیف و خطاب به حاضران تاکید کرد: اگر بخواهید برای سرگرمی شغلی داشته باشید، می توانید در آن کار مشغول شوید، اما در غیر این صورت، هوش مصنوعی و ربات‌ها هر کالا و خدماتی که می‌خواهید را فراهم خواهند کرد. آقای خاص دنیای فناوری ادعا می کند: در آینده دیگر کمبود کالا یا خدمات وجود نخواهد داشت.

این ادعای ماسک البته شاید با منطق اقتصاد نخواند و ادعای وفور کالاها و خدمات وقتی درآمدی در کار نباشد، خود یک معمای بزرگ به شمار می رود اما سوال اصلی همچنان این است که کدام مشاغل با هوش مصنوعی دچار مرگ زودرس خواهند شد و شهروندان اقتصاد مبتنی بر هوش مصنوعی به چه کاری مشغول خواهند شد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی در چند سال گذشته به اندازه کافی سرعت یافته و هنوز ناظران، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در حال فهمیدن این هستند که چگونه باید به طور مسئولانه از این فناوری استفاده کنند، برخی هم نگران این هستدند که چگونه صنایع و شغل‌های مختلف با گسترش هوش مصنوعی در بازار تغییر خواهند کرد.

در ژانویه سال جاری میلادی،، محققان در آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی دانشگاه ام آی تی، به این جمع بندی رسیدند که مشاغل بسیار کمتر از چیزی که انتظار می رفت و از آن هراس داشتند با هوش مصنوعی سازگار شده است و اکثر شغل‌هایی که قبلا به عنوان مشاغل در خطر در مقابل هوش مصنوعی شناخته شده بودند و انتظار می رفت دیگر اثری از آنها باقی نماند؛ امروزه همچنان بر جای خود باقی اند و تمایلی به اتوماسیون( خودکارسازی ) نشان نداده اند.

بسیاری از متخصصان همچنین باور دارند که بسیاری از شغل‌هایی که نیازمند هوش هیجانی و تعامل انسانی هستند مانند متخصصان سلامت روان، هنرمندان و معلمان، نیازی به جایگزینی توسط هوش مصنوعی ندارند. ایلان ماسک اما درباره نگرانی‌هایش درباره هوش مصنوعی صادق بود. او فناوری هوش مصنوعی را بزرگترین ترس خود خطاب کرد و “سری کتاب‌های فرهنگ” نوشتۀ این بانکس، چشم‌انداز خود را به بهترین شکل و “بهترین تصور از آینده هوش مصنوعی” دانست.

امّا در آینده‌ای بدون شغل، ماسک سؤال کرد که آیا افراد احساس رضایت عاطفی خواهند کرد یا نه؟! او گفت:”سؤال واقعاً یکى از معانى خواهد بود – اگر رایانۀ و ربات‌ها همۀ چيز را بهتر از شما بتوانند انجام دهند، آيا زندگى شما معنى دار است؟”. “معتقدم شاید همچنان نقشى برای انسان‌ها وجود داشت – ممکن است به هوش مصنوعى معنى داديم.” او همچنین والدين را به محدود كردن استفاده کودکان خود از رسانۀ اجتماعى تشویق کرد زیرا به عقیده او این شبکه ها توسط هوش مصنوعی برنامه ریزی و سوگیری شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا