حمایت سازمان برنامه و بودجه از توسعه فناوری کوانتومی جهاددانشگاهی

نشست مشترک معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و رییس پارک علم و فناوری البرز با مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع توسعه فناوری کوانتومی برگزار و بر حمایت سازمان از تلاش های این نهاد در حوزه توسعه فناوری کوانتومی تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، نشست مشترک دکتر فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز به همراه فناوران و اعضای هیات علمی این نهاد با دکتر محمد صنایع رییس کمیته پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع توسعه فناوری کوانتومی برگزار شد.

در این جلسه که در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، دکتر محمد صنایع مسول پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به منویات و رهنمود های مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به توسعه علم و فناوری، گفت: رهبر انقلاب در یکسال گذشته بر موضوع فناوری تاکید زیادی داشتند و ما نیز در حال حاضر بر موضوع فناوری کوانتومی تمرکز کردیم و پیگیر جدی این موضوع هستم و از تلاش‌های جهاددانشگاهی در این حوزه استقبال می کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبرى در دیدار مدیران سازمان ، فرمودند: سازمان برنامه و بودجه یک دستگاه اساسى براى کشور است و با اصلاح آن مى توان به حل مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور به شکل واقعى و صحیح، امیدوار بود .

دکتر صنایع ادامه داد: به همین دلیل کمیته ای در سازمان و بودجه کشور، برای پیگیری منویات معظم له تشکیل شده است.

دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت “فناوری کوانتومی” گفت: جهاددانشگاهی ده‌ها طرح فناورانه را با توجه به دغدغه ها و منویات مقام معظم رهبری در دست انجام دارد که شامل حوزه فناوری کوانتومی و نیز چند موضوع دیگر در حوزه های مختلف فناوری است.

وی بر توانمندی جهاددانشگاهی، پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری، پژوهشکده ها و واحدهای مختلف این نهاد اشاره و تصریح کرد: فناوران و پژوهشگران جهادانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و کاربردهای آن، حوزه دیجیتال، حوزه مخابرات، اقتصاد دانش بنیان، صنایع خلاق، استارت آپ ها و … فعالیت ها و دستاوردهای خوبی را به جامعه ارایه کرده اند.

دکتر فتح الهی بر لزوم حمایت از فناوران و نخبگان و بخش دانش بنیان جهاددانشگاهی و کشور تاکید کرد و گفت: رمز توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور توسعه علم و فناوری است و این موضوع را جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف نشان داده است.

در ادامه این جلسه مهندس اکبری عضو هیات دانشگاه خوارزمی و مسئول بخش کوانتم جهاددانشگاهی تهران در خصوص فناوری کوانتم مطالبی را ارایه کرد و گفت: از سال۱۴۰۰ جهادانشگاهی وارد فضای کوانتم شد و این ورود منجر به توسعه فناوری لیزر و فناوری‌های هسته ای و نانو و … در این نهاد شد.

مهندس اکبری افزود: مهمترین راهکار برای نسل آینده کامپیوتر، استفاده از ذرات ریز اتمی یعنی کوانتوم است، فناوری کوانتومی بر مهار و بهره برداری از قوانین مکانیک کوانتومی متکی است. کاری که نظریه کوانتومی انجام می دهد، زوم کردن بر روی اتم ها و ذرات ریز اتمی است که ماده را تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: برخی از فناوری‌هایی که هر روز استفاده می‌کنیم، وجودشان را مدیون درک ما از فیزیک کوانتومی است. فناوری‌های‌ کوانتومی از جمله فناوری‌های نوظهوری هستند که از قوانین طبیعت برای ارایه قابلیت‌های بی‌سابقه در سنجش، تصویربرداری، ارتباطات و محاسبات استفاده می‌کنند و به دلیل کاربرد دوگانه، پتانسیل تغییر شکل جهان و برانگیختن یک مسابقه تسلیحاتی جدید را دارند.

مهندس اکبری افزود: جهاددانشگاهی با وجود فناوران در دوسال با ارگان های مختلف در حال تعامل و امکان سنجی ساخت کامپیوتر کوانتومی بوده و نیز توسعه فناوری کوانتومی را با ۱۴روش مختلف در حوزه دارو، نفت و پزشکی و … دنبال می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا