معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه:
دیپلماسی علمی، سیاسی و فرهنگی در یک راستا هستند

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه گفت: تفاوتی بین دیپلماسی علمی، سیاسی و فرهنگی نیست و هر سه در راستای اقتدار و منافع ملی فعالیت می‌کنند.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم ، نشست سالیانه رایزنان علمی و سرپرستی دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و با حضور رایزنان علمی در محل این سازمان برگزار شد.

معاون وزیر امورخارجه در این نشست مهمترین ماموریت رایزنان علمی را ارتباط موثر با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور و شبکه‌سازی به نفع نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: ارتباطی مفید است که منتج به ایجاد ثروت‌های معنوی و انسانی شود و باید دانشجویانی که به دور از خانه و خانواده به تحصیل مشغول هستند با تعامل و ارتباط با رایزنان علمی بتوانند با آرامش دوران درسی را به پایان برده و با سلامت کامل روحی به آغوش گرم خانواده بازگردند.

بیگدلی گفت: ما حقوق می‌گیریم که مشکلات مردم را رفع کنیم و هیچ منتی بر آن‌ها نیست و مردم در نظام اسلامی ارباب ما محسوب می‌شوند و باید شرایط و فضا را طوری ایجاد کنیم که مخاطبان ما بدون لکنت و بدور از هر نگرانی مطالبات خود را از ما درخواست کنند.

وی به نقش توسعه علمی در پیشرفت کشور اشاره کرد و بیان داشت: استکبار وقتی ببیند کشوری مسیر علم را در عرصه‌های مختلف طی می‌کند، به انحا گوناگون تلاش میکند تا آن کشور را منزوی کند و همان روشی که با شوروی انجام داد، با ایران هم پیش گرفته است، ولی به برکت هوشمندی امام و درایت رهبر معظم انقلاب تا امروز تمام نقشه‌ها نقش بر آب شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: چالش بزرگی که در آینده ما را تهدید می‌کند موضوع علم است و رایزنان علمی می‌توانند با تعامل با مراکز علمی و پژوهشی دنیا این چالش را به فرصت تبدیل کنند.

وی با گرامیداشت یاد شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان، راه روشن آنان را خدمتی صادقانه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با همه مشکلاتی که بر کشور در دوران کرونا و تحریم حاکم گشته بود، ولی، چون در قاموس این شهدا «نمی‌شود» وجود نداشت، دیدیم که چگونه با ایمان بخدا و توکل از بحران‌ها عبور کردند و امروز هم رایزنان علمی با تاسی از این شهدا باید با وجود مشکلات موجود، راه‌های برون رفت را شناسایی و مأموریت خطیر خود را نحو احسن در رسیدگی به امور دانشجویان و سیاست‌های آموزش عالی به انجام رسانند.

بیگدلی از رایزنان علمی بعنوان یکی از ارکان مهم دیپلماسی برای ایجاد ارتباط در چارچوب منافع ملی نام برد و تاکید کرد: رایزنان علمی بخش لاینفک نمایندگی‌ها هستند و امیدوارم این تعداد ۷ رایزنی به تعداد نمایندگی‌های ما با توجه به ضرورت و نیاز کشور در حوزه علمی افزایش یابد.

وی رایزنان علمی را اعضای ماموریت نظام اسلامی در خارج از کشور دانست و اظهار داشت: تفاوتی در دیپلماسی علمی، سیاسی و فرهنگی نیست و همه با هدف افزایش اقتدار و حفظ و گسترش منافع ملی فعالیت می‌کنند و هر چند تعداد نیرو‌های ما در نمایندگی‌ها اندک است، ولی وقتی هم افزایی صورت پذیرد، می‌توان کار‌های بزرگی را به نفع نظام جمهوری اسلامی رقم زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا