مثلث رایزنان علمی، فرهنگی و فناوری ظرفیت‌های جدیدی خلق می‌کند

معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل گفت: مثلث رایزنان علمی، فرهنگی و فناوری در صورت تعامل می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در خارج از کشور خلق کند.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان امور دانشجویان، نشست سالیانه رایزنان علمی و سرپرستی دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور سجاد احدزاده رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و جعفر رازقی معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

رازقی در این نشست گفت: قانون مربوط به رایزنان علمی در سال ۱۳۶۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که وظیفه اصلی آنها رسیدگی به امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور بود. این تعداد و این اهداف تا چند سال پیش بدون تغییر ادامه داشت ولی در دولت سیزدهم این مسیر تغییر جهت داد و با باز تعریف هم اهداف و وظایف تغییر یافت و هم تعداد روند افزایشی شد.

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان بین‌الملل بیان داشت: در سال‌های اخیر با توجه به گسترش و پیشرفت‌های علمی و عرصه‌های جدیدی که برای کشور ایران ایجاد شد، رویکرد رایزنان علمی از محصور بودن در سرپرستی دانشجویان ایرانی خارج از کشور تغییر سیاست داد و در کنار این ماموریت موضوع جذب دانشجویان بین‌المللی، تعاملات علمی و فناوری، رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌ها به منظور اعتبارسنجی و شناسایی نخبگان ایرانی خارج از کشور و ارتباط با شبکه نخبگانی داخل کشور، نیز به عنوان ماموریت‌های دیگر رایزنان علمی در جهت تقویت دیپلماسی علمی کشور و دست‌یابی به مرجعیت علمی کشور به ماموریت قبلی افزوده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس رویکرد جدید نیازهای جدیدی نیز به وجود آمده است که باید با هماهنگی دستگاه‌های مختلف به رفع آن‌ها بپردازیم.

رازقی گفت: یکی از بحث‌های مهمی که وجود دارد، موضوع رایزنان فناورانه در کشورهای مختلف است طبیعتا تعامل و هماهنگی میان رایزنان علمی و رایزنان فناورانه جمهوری اسلامی، می‌تواند برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی هم افزایی داشته باشند و در راستای اهداف نظام اسلامی گام بردارند و از موازی کاری و اتلاف وقت جلوگیری کنند.

وی در پایان از رایزنان علمی، فناوری و فرهنگی به عنوان مثلث نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور نام برد که اگر تعاملات و نشست‌های مشترکی بین اضلاع این مثلث ایجاد شود، آورده مضاعف، بهتر و مفیدتری برای نظام خواهد داشت و از هدررفت نیروی انسانی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا