دانش‌بنیان‌های کرمانشاه به کمک کنترل آفت «ملخ» می‌آیند

رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه وجود یک برنامه‌ریزی مستمر و منسجم برای جلوگیری از تکرار دوباره هجوم ملخ‌ها در سال‌های آینده را ضروری دانست و اظهار کرد: جهاددانشگاهی کرمانشاه این آمادگی را دارد که برای حل این چالش با همه توان، ظرفیت‌ و امکاناتی که دارد پای کار بیاید.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه ،در ابتدای این نشست که هشتم خرداد در محل برج فناوری کرمانشاه برگزار شد، دکتر مسلم حدیدی رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با اشاره به معضل هجوم ملخ‌ها به بخش‌هایی از شهرستان پاوه، گفت: باید با همفکری یکدیگر راهکاری برای این موضوع بیاندیشیم که نه تنها مشکل برای امسال کنترل شود، بلکه بُعد پیشگیرانه نیز برای سال‌های آینده داشته باشد.

وی وجود یک برنامه‌ریزی مستمر و منسجم برای جلوگیری از تکرار دوباره هجوم ملخ‌ها در سال‌های آینده را ضروری دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی کرمانشاه این آمادگی را دارد که برای حل این چالش با همه توان، ظرفیت‌ و امکاناتی که دارد پای کار بیاید.

رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با بیان این که لازم است ارزش غذایی این گونه ملخ برای استفاده به عنوان مکمل غذایی دام و طیور به طور دقیق سنجیده شود، یادآور شد: چنانچه این ارزش غذایی مسجل شود، می‌توان در قالب یک کار ترکیبی و با همکاری خود مردم منطقه نسبت به جمع‌آوری ملخ‌ها و استفاده از آنها به عنوان مکمل برای خوراک دام و طیور استفاده کرد.

حدیدی گفت: چنانچه این روش موفقیت آمیز باشد نه تنها به معیشت مردم منطقه کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند بعنوان یک الگوی موفق برای استفاده در سایر استان‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد و استان کرمانشاه نیز در این زمینه پیشگام و پایلوت باشد.

وی در ادامه کمک به حل چالش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… را یکی از ماموریت‌های مهم جهاد دانشگاهی برشمرد و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با اتکا به بدنه علمی و کارشناسی که در اختیار دارد و با استفاده از دانش و نوآوری شرکت‌های دانش بنیان، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها گره‌گشا باشد.

سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست یکی از برنامه‌هایی که در مجموعه جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری دنبال می‌شود را نگاه به توسعه استان کرمانشاه و رفع چالش‌ها و موانعی که پیش روی توسعه استان وجود دارد عنوان کرد و افزود: سال ۱۴۰۳ برنامه‌های جدی در این خصوص داریم و از ساختارهایی که می‌تواند در زمینه کمک به رفع چالش‌ها راهگشا باشد، استفاده خواهیم کرد.

وی مرکز هم‌اندیشی توسعه استان را یکی از مهمترین این ساختارها برشمرد و عنوان کرد: می‌توان با در کنار هم قرار دادن حوزه دانش و اجرا و ترکیبی از این دو بخش، اتفاقات خوبی را در استان رقم زد.

آزادی سپس به معضل هجوم ملخ‌ها به شهرستان پاوه و خصوصا بخش باینگان اشاره کرد و گفت: این چالش چند سال است که در منطقه اورامانات تکرار می‌شود و لازم است با همکاری دولت، بخش خصوصی و فعالین عرصه دانش‌ راهکار مناسبی برای مقابله با ملخ‌ها اندیشیده شود.

وی افزود: این راهکارها هم باید بگونه‌ای باشد که برای امسال تدابیر مقابله‌ای جدی و مناسب با ملخ‌ها را داشته باشیم و هم اینکه برای مقابله با هجوم ملخ در سال‌های آتی نیز اقداماتی صورت بگیرد.

نگرانی بابت آسیب ملخ‌ها به گردشگری پاوه

علیرضا حیدری فرماندار پاوه نیز در این نشست ابتدا از پیگیری‌های جهاددانشگاهی و برگزاری این نشست برای کمک به معضل هجوم ملخ‌ها به پاوه قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با همفکری اساتید و پژوهشگران، راهکاری برای ریشه‌کن شدن آفت ملخ اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه موضوع هجوم ملخ به پاوه حدود چهار یا پنج است که از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود، افزود: البته حدود ۲۰ سال قبل نیز سابقه هجوم ملخ به پاوه وجود داشته که بعد از مدتی خود بخود فروکش کرد.

فرماندار پاوه از سرعت بسیار زیاد زاد و ولد ملخ‌ها و رشد قارچ گونه آنها یاد کرد که نوزاد آنها به تعداد زیاد در مزارع پراکنده می‌شود و رشد بسیار سریعی دارد.

حیدری با بیان اینکه نوزاد این نوع ملخ بسیار ریز بوده و از مگس معمولی کوچکتر است، ادامه داد: این گونه عمدتا علفخوار بوده و مزاحمت زیادی را برای مردم هم در مزارع و باغات و هم در منازلشان ایجاد می‌کند.

فرماندار پاوه با بیان اینکه کانون این ملخ ها عمدتا در بخش باینگان و دهستان «ماکوان» است، از احتمال گسترش سریع کانون آن و سرایت به سایر روستاها خبر داد.

وی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین راهکاری که برای مقابله با ملخ‌ها به ذهن می‌رسد مبارزه شیمیایی و استفاده از سموم است، خاطرنشان کرد: به جهت اینکه این راهکار پیامدهای زیادی برای محیط زیست و سایر گونه‌ها دارد، به دنبال راه حل منطقی دیگری هستیم.

حیدری گفت: برخی از مردم منطقه با پرورش بوقلمون به مبارزه با ملخ‌ها پرداخته اند که لازم است روش‌های فیزیکی و بیولوژیک دیگر نیز در نظر گرفته شود.

فرماندار پاوه از اینکه گسترش این ملخ‌ها به گردشگری پاوه صدمه بزند نیز ابراز نگرانی کرد و افزود: به نظر می‌رسد امسال فرصت مقابله با ملخ‌ها را از دست داده‌ایم و لازم است برای سال‌های آینده تدابیری اندشیده شود.

حیدری از راهکار جمع‌آوری ملخ‌ها و استفاده از آن در کنار خوراک دام و طیور نیز استقبال کرد و گفت: اگر ارزش غذایی این ملخ‌ها اثبات شود و منبع درآمدی هم برای مردم باشد، تبلیغات و اطلاع رسانی به مردم را در این خصوص آغاز خواهیم کرد.

آمادگی برای مقابله با ملخ در سطح ۲۰ هزار هکتار

در ادامه کیومرث اکبری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاوزی استان کرمانشاه نیز از سابقه بسیار طولانی هجوم ملخ‌ها یاد کرد و گفت: ملخ ها در استان کرمانشاه نیز در مناطقی مانند پاوه، روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و دالاهو وجود دارند.

وی گونه ملخی که در منطقه ما دیده می‌شود  را عمدتا ملخ شکم بادمجانی دانست که یک آفت گیاهخوار است و عواملی از جمله تغییر شرایط اقلیمی، میل به پراکندگی زیاد، شکار پرندگانی که دشمن ملخ هستند و … را عامل گسترش هجوم ملخ‌ها عنوان کرد.

اکبری روش فیزیکی، بیولوژیک و شیمیایی را برای مقابله با ملخ قابل اجرا دانست و گفت: قطعا حذف کامل ملیخ در دستور کار نیست بلکه باید جمعیت آن مهار و کنترل شود.

وی از آمادگی جهاد کشاورزی برای مقابله با آفت ملخ در سطح ۲۰ هزار هکتار از مزارع و باغات استان در سال جاری خبر داد و همراهی همه بخش‌ها را برای مقابله با این آفت ضروری دانست.

سایر حاضرین در این نشست از دستگاه‌های مختلف مانند پردیس کشاورزی دانشگاه رازی، مرکز تحقیقات کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، پدافند غیرعامل، شرکت‌های دانش بنیان و… نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و مسائلی از جمله اهمیت زمان کنترل این آفت، جمع آوری این ملخ‌ها با ادوات مکنده، تامین اعتبارات لازم برای مقابله با این آفت، استفاده از ظرفیت بدنه علمی و دانشجویان و … مطرح شد.

در نهایت مقرر شد هر بخش نظرات خود را با الزام اجرایی که برای آن نیاز است ظرف یک هفته ارائه دهد و ارزش غذایی ملخ به عنوان خوراک دام و طیور نیز بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا