جهاددانشگاهی باید واسطه اجرای فعالیت‌های فرهنگی باشد

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر نقش کنش‌گری مرزی جهاددانشگاهی در حوزه اقتصاد فرهنگ گفت: جهاددانشگاهی باید مهمترین نهاد واسطه برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی در استان باشد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سعید خدیوی با بیان این که برنامه تحولی معاونت فرهنگی با محوریت تسهیل‌گری در نقش‌آفرینی جوانان در حوزه فرهنگ تنظیم شده است، اظهار کرد: مسیر جدیدی که برای معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در سال جدید طراحی شد مسیری منطبق با تغییر و تحولات جامعه و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر دانشجویان و حرکت آنان به سمت فعالیت‌های اقتصاد محور در حوزه فرهنگ است.

وی با اشاره به دوران تصدی‌اش در معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: سال 1401، سال تاسیس و ایجاد برخی ساختارهای جدید، تغییر رویکردها و بازیابی ساختارهای موجود، سال 1402سال تثبیت سیاست‌ها و 1403 سال توسعه سیاست‌های ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خواهد بود.

خدیوی با بیان این که در سال تاسیس تغییر رویکردها و اصلاح سیاست‌ها با هدف توسعه و تثبیت فعالیت‌های فرهنگی در حوزه نوآوری و اقتصاد فرهنگ صورت گرفت، بیان کرد: در این راستا پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان اولین پردیس از پارک صنایع فرهنگی توسط جهاددانشگاهی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین برای توجه بیشتر به موضوعات دینی و مذهبی، مرکز فعالیت‌های قرآنی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی راه اندازی شد و این مرکز در سال گذشته از لحاظ نیروی انسانی، فضای فیزیکی و میزان برگزاری برنامه‌ها در سال  1402 با رشد قابل توجهی توسعه پیدا کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر ارتباطات بین‌الملل معاونت فرهنگی در سال 1402، تصریح کرد: توسط این بخش نیز اقداماتی نظیر هماهنگی جهت بازدید رایزنان فرهنگی افغانستان و آسیای میانه صورت گرفت که امیدواریم دامنه فعالیت‌های این مرکز در سال جاری گسترش پیدا کرده و بتوانسم پیوندهای فرهنگی خراسان بزرگ را بیش از پیش تقویت کنیم.

افزایش درآمدهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در سال گذشته

خدیوی در ادامه سخنانش گریزی بر افزایش درآمدهای بخش فرهنگی در سال گذشته زد و گفت: خوشبختانه سال 1402 جهش خوبی در حوزه درآمدی داشتیم که این امر باعث شد به نقطه سر به سر برسیم. عمده افزایش درآمدها نیز توسط فروشگاه‌های کتاب و برگزاری آموزش‌های هنری صورت گرفت، به طوری که با افزایش ثبت نام هنرجو رکورد تعداد هنرجویان فرهنگسرای جهاددانشگاهی در 20 سال گذشته شکسته شد. در شعبه وکیل آباد نیز با گذشت کمتر از دو سال به سود قابل توجهی دست یافتیم.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: طرح گذر شکوفایی نخبگانی را نیز از مسیر آموزش‌هایی که در ایسنا، ایسپا و سازمان دانشجویان جهت توانمندسازی دانشجویان صورت می‌گرفت  دنبال کردیم که این طرح با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در تمامی بخش‌های جهاددانشگاهی به ثمر نشسته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ماموریت‌های بلندمدت و کوتاه مدت معاونت فرهنگی گفت: به طور کلی نقش کلیدی نهاد واسطه و کنش گر مرزی، مهمترین ماموریت معاونت فرهنگی در سال‌های گذشته بوده است و ما با تاکید بر این ماموریت می‌خواهیم پلی میان مردم، دانشگاه و حاکمیت باشیم.

خدیوی با اشاره به اینکه اجرای طرح گذر شکوفایی در راستای ماموریت‌های معاونت فرهنگی با تاکید بر دانشجویان و توانمندسازی آنان برای ورود به بازار کار و ایجاد ارتباط میان دانشجویان و عموم مردم صورت گرفت، افزود: بسیاری از رویدادها در مجموعه فرهنگسرا به منظور کنشگری میان دغدغه‌های فرهنگی حاکمیت و مردم برگزار گردیده است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، برگزاری رویدادهای آنلاین، حضور پررنگ در فضای مجازی و آنلاین در قالبی تحت عنوان فرهنگ‌گاه که بستری برای برگزاری رویدادهای آنلاین و ایجاد بازار برای محصولات تولیدی دانشجویان است را از جمله مهمترین هدف‌گذاری‌های این معاونت در سال جاری عنوان کرد.

توسعه معاونت فرهنگی با حضور پررنگ در فضای مجازی رقم می‌خورد

خدیوی با تاکید بر این که مهمترین فعالیت به منظور توسعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، حضور پررنگ در فضای مجازی است، گفت: در واقع کنش‌گری فرهنگی ما در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که در همین راستا در ابتدا مرکز تولید محتوای فضای مجازی در سال 1402 ایجاد گردید که این مرکز در سال گذشته از نظر پرسنل و فضای فیزیکی به ثبات رسید و حالا در این بستر کنش‌گری فرهنگی خود را دنبال خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: حضور پررنگ ما در فضای مجازی در قالب تولید محصولاتی مانند پادکست و ..،  برگزاری دوره‌ها و رویدادهای آموزشی آنلاین و مدرسه‌های تابستانه صورت خواهد گرفت.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است تا در راستای کنش گری مرزی خود فروشگاه‌های کتاب جهاددانشگاهی را به فضای تعاملی میان مردم و دانشگاهیان تبدیل کنیم، افزود: همچنین امیدواریم با برگزاری برنامه‌های متنوع در مجتمع شریعتی این محل را به فضای تعاملی میان دانشجویان، دانشگاهیان و عموم مردم تبدیل کنیم و نقش کنش‌گر مرزی بودن خود را بدین صورت به نمایش بگذاریم.

ایجاد فضای تعاملی در مشهد با استفاده از ظرفیت‌های مجتمع شریعتی 

وی با بیان اینکه از دریچه معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی و با استفاده از ظرفیت مجتمع شریعتی، می‌خواهیم فضای تعاملی را در شهر مشهد رقم بزنیم، افزود: امیدواریم در سال جدید به نقطه سودآوری برسیم و در همین راستا به توسعه فعالیت‌های مبتنی بر اقتصاد فرهنگ کمک کنیم تا با کمک سایر بخش‌های جهاددانشگاهی بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی را توسعه دهیم.

خدیوی بیان کرد: باید حوزه فرهنگی را در خدمت سایر بخش‌های سازمان قرار دهیم تا فرهنگ جهادی توسعه پیداکرده و نشان دهیم اقتصاد فرهنگ می‌تواند روی پای خودش بایستد. در این بین با توجه به اعلام آمادگی مشهد برای راه‌اندازی شهر جهانی صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم کشور، جهاددانشگاهی می‌تواند به یکی از بازوهای جدی در توسعه اقتصاد فرهنگ تبدیل شود و از حوزه تصدی‌گری به سمت تسهیل‌گری حرکت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا