پایان عصر انسداد تبلیغات در یوتیوب

آرین کربلائی: شرکت یوتیوب در یک اقدام بی‌سابقه تصمیم گرفته تا کاربرانی که تبلیغات روی ویدئوها را رد می‌کنند یا آنها را مسدود می‌کنند در وضعیتی قرار دهد که نتوانند به طور کامل ویدئوها و فیلم‌ها را ببینند. تصمیمی که می‌توان راه درآمدزایی را برای این پلتفرم جهانی اشتراک‌گذاری ویدئوها هموار سازد و البته باعث خواهد شد تا کاربران از adblocker  دست بردارند.

به گزارش خبرگزاری سینا، بخش عمده‌ای از درآمد پلتفرم‌های پخش ویدئو در جهان به تبلیغاتی اختصاص دارد که روی ویدئوها قرار می‌گیرد تا کاربران آنها را ببیند اما در سال‌های اخیر کاربران با کمک برخی افزونه‌ها و ابزارها از جمله adblocher‌ها در صدد این برآمده‌اند که تبلیغات را قبل از تماشای کامل رد یا کلا آنها را غیرفعال کنند. این کار باعث شده تا انگیزه آگهی‌دهندگان برای پخش آگهی روی ویدئوها به شدت افت کند و درآمد پلتفرم‌های پخش ویدئو هم کاهش یابد.

در ایران هم داستان انسداد آگهی‌های تبلیغاتی و یا رد کردن آنها قبل از پخش کامل برای بسیاری از پلتفرم‌های پخش ویدئو و آگهی‌دهندگان دردسرساز شده و شاید پتلفرم‌های اشتراک‌گذاری و نمایش ویدئو هم دنبال راهی هستند که حالا پلتفرم یوتیوب دنبال آن رفته است.

این گزارش می‌افزاید: به تازگی بسیاری از کاربران یوتیوب به این مشکل برخورد کرده‌اند که وقتی در حال تماشای ویدئو هستند و تبلیغات را بسته یا رد می‌کنند، ناگهان ویدئو به آخر می‌رسد یا پرش دارد. چند ماهی است که این پلتفرم جهانی قوانین سفت و سختی را برای جلوگیری از مسدودشدن تبلیغات اعمال کرده و نخستین نشانه‌های آن در سال گذشته نمایان شد که به کاربران هشدار می‌داد که ابزارهای مسدودکننده تبلیغات را غیرفعال و خاموش کنند، در غیر این صورت پخش ویدئو ممکن است متوقف شود. هشداری که البته باعث شد بسیاری از کاربران برای تماشای ویدئو، ابزارها و افزونه‌های تبلیغاتی‌شان را غیر فعال کنند و البته برخی هم دنبال راهی برای دور زدن یوتیوب برآمده‌اند.

در یک هفته اخیر بسیاری از کاربران متوجه شده‌اند که ویدیوهای یوتیوب به طور ناگهانی مستقیماً به انتهای ویدیو می روند و حتی اگر ویدیو به تازگی پخش شود، تقریباً بلافاصله به پایان می‌رود. این یک پدیده عجیب و غریب است و به نظر می رسد فقط برای کاربرانی که adblocker نصب کرده‌اند، اتفاق می افتد، چرا که وقتی مسدود کننده غیرفعال است، همه چیز به طور معمول کار می کند. کاربران همچنین گزارش می‌دهند که این اتفاق زمانی می‌افتد که ویدیو دوباره پخش می‌شود و اگر بخواهید به قسمت خاصی از ویدیو بپرید، در برخی موارد بی‌پایان بارگذاری می‌شود.

به این ترتیب، بسیاری بر این باورند که این یک حرکت عمدی از جانب YouTube برای جلوگیری از استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغاتی است. این کاملاً ممکن است، اما به همان اندازه ممکن است که این مشکل با خود adblocker باشد.

در اوایل سال جاری، یک اشکال در AdBlock باعث شد که ویدیوها به کندی بارگذاری شوند و همچنین فشار زیادی را بر دستگاهی که YouTube را اجرا می کند، وارد کند. هنگامی که این مشکل ظاهر شد، بسیاری یوتیوب را به دلیل آن متهم کردند. همچنین شایان ذکر است که حداقل بر اساس آنچه می‌توانیم پیدا کنیم، کسانی که این مشکل اخیر را تجربه می‌کنند از AdBlock استفاده می‌کنند، در حالی که آنهایی که در سایر مسدودکننده‌های تبلیغاتی هستند رفتار مشابهی را مشاهده نمی‌کنند. با این حال، برخی گزارش‌های بسیار محدود از این اتفاق بدون مسدودکننده تبلیغات نیز وجود دارد، اما آنها در اقلیت شدید قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا