پیام تسلیت مراجع و مقامات در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

مراجع عظام تقلید، مقامات کشوری و لشکری، دولتمردان سابق و چهره‌های سیاسی ایران و جهان شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران و حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری سینا، متن پیام‌ها و واکنش‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به این ضایعه را بخوانید:

پیام تسلیت آیت‌الله جوادی‌آملی

آیت‌الله جوادی‌آملی:
🔹سانحه سنگين و رخداد تلخ ارتحال شهادت گونه رئيس ‌جمهور و امام جمعه گرامى تبريز و وزير امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد.

🔹اين مصيبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ايران و بازماندگان تسليت و مغفرت و اجر شهادت را براى سالكان به مقصد رسيده و خادمان به شهود مقصود بار يافته خواهان و استوارى ايران اسلامى را از خداى سبحان مسئلت دارم.

آیت‌الله مکارم شیرازی: آیت‌الله رئیسی نمونه بارز مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود

🔹مرجع تقلید شیعیان: آیت‌الله رئیسی نمونه بارز مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و مواضع آگاهانه و توام با حریت او در سراسر جهان مایه عزت و سربلندی امت اسلام شد.

🎥 اسحاق جهانگیری: با آقای رئیسی ارتباطات زیادی داشتم/ آقای رئیسی استثنا بودند و جزو افراد مقید بودند

مجید انصاری: ارتقاهای سیاسی تأثیری در روحیه و منش آقای رئیسی نداشت

فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
🔹از نظر من، دو سه خصلت آقای رئیسی فراتر از عناوین ظاهری ایشان بود.

🔹اولاً من در همه این سال‌ها تغییری در روحیه ایشان به لحاظ تواضع شخصی ندیدم. ارتقاءهای ایشان که اتفاقاً سریع و بزرگ بود، تغییری در روحیات ایشان نداشت. پست و مقام ایشان را نگرفت.

🔹ثانیاً باید به پرکاری زیاد و خستگی‌ناپذیری ایشان اشاره کنم.

🔹ثالثاً ویژگی مهم ایشان استقبال از شنیدن نقدها و صحبت‌ها بود. برای مثال، چندین بار بعد از ریاست جمهوری با من تماس گرفتند که مایلم نظرات شما را بشنوم. در جلسات هم ایشان شنونده بود.

مسعود پزشکیان: آیت الله رئیسی، صادق، عدالتخواه و صمیمی بود

🔹فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی: آقای رئیسی به افراد نگاه جناحی و گروهی نداشت. جایگاه برای آقای رئیسی معنا نداشت. شریف و بزرگوار بود.

🔹آقای رئیسی عصبانی نمی‌شد. به‌رغم آنکه برخی حرف‌های درشتی می‌زدند، ایشان عکس‌العمل تندی نشان نمی‌داد. این برخوردها برای من درس عبرت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و همراهان گرامی ایشان را تسلیت گفتند

🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان گرامی ایشان را در سانحه هوایی تسلیت گفتند.

🔸متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد.

احمدی نژاد با صدور پیامی درگذشت رئیس جمهور و اعضای هیات را تسلیت گفت

🔹حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب آیت الله آقای رییسی رییس جمهور ، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ، حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذربایجان شرقی ، کادر پروازی و تیم حفاظت را به مقام معظم رهبری ، همکاران ایشان در دولت ، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می نمایم.

خاندوزی: فضای اقتصادی جلسه صبح امروز هیات وزیران امیدبخش بود

سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم:
🔹جلسه فوق‌العاده هیات وزیران ۷ صبح امروز با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و با توجه به مشی آیت الله رئیسی مبنی بر استمرار بدون خستگی و با پشتکار نسبت به اداره امور کشور و رفع مشکلات مردم، اعضای محترم هیات دولت گزارشی از آخرین وضعیت حوزه خود را در جلسه هیات وزیران ارایه کردند.

🔹وزرای اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت خود را ارایه کردند و به حمدالله چه در تامین کالاهای اساسی و حوزه انرژی و سوخت و چه در حوزه خدمات پولی و مالی مشکلی در تامین و ارایه خدمات وجود ندارد.

🔹در حوزه پرداخت مالی، بودجه ریزی خزانه‌داری تمام حقوق‌های کارکنان دولت و بازنشستگان عزیز و یارانه‌های نقدی پرداخت شده است و اگر مرحله پایانی در حوزه اجرایی بانک‌ها داشته باشد امروز ادامه خواهد یافت.

🔹به لحاظ گزارش وضعیت شاخص‌های اقتصادی شرایط با ثبات و تحت مدیریت بخش‌های اقتصادی است و البته مقرر شد که کمیته ستاد اقتصادی دولت به شکل روزانه این پایش مستمر را تا پایان دوره ماموریت این دولت بدون ساعتی خلل، به شکل روزانه ادامه دهد.

🔹گزارش‌ها به معاون اول ارایه خواهد شد و در صورت نیاز به تدابیر فوریتی،‌ این اتفاق رخ خواهد داد

پیام قالیباف در پی شهادت خادم‌الرضا(ع) و همراهان ایشان طی حادثۀ سقوط بالگرد

رئیس مجلس شورای اسلامی:
🔹قلب ملت ایران سراسر اندوه و غم شد. با شنیدن خبر جانسوز عروج خادم‌الرضا (علیه‌السلام)، سید شهیدان اهل خدمت، آیت‌الله دکتر رئیسی (رضوان الله تعالی علیه) و همراهان ایشان، در حادثهٔ سقوط بالگرد، غم و اندوه و بهت وجود این‌جانب و تمام دوستداران ایشان را فرا گرفت.

🔹علی‌بن‌موسی الرضا (علیه‌السلام) در شب میلاد خود و در دههٔ کرامت، خادم راستین و محبوب خود را در آغوش کشید و میهمان سفرهٔ ائمۀ اطهار (علیهم‌السلام) ساخت. حق خدمات صادقهٔ رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود.

🔹در طول بیش از چهار دهه آشنایی و رفاقت از اولین روزهای مبارزات انقلابی و همچنین همکاری نزدیک و هم‌افزا در سال‌های اخیر شاهد خلوص نیت، صفای باطن و خدمات شایستهٔ آن شهید سربلند در راه اعتلای اسلام و انقلاب بودم، مجاهدتی که همواره مایهٔ امیدواری ملت سربلند ایران و خشنودی رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در سراسر عمر خود از اولین سال‌های انقلاب اسلامی مجاهدانه در سنگرهای مختلف برای خدمت به مردم و انقلاب متواضعانه، مخلصانه و شبانه‌روزی تلاش کرد.‌

🔹خدمت خستگی‌ناپذیر برای سرافرازی ملت ایران و پیشرفت ایران اسلامی شاخصهٔ بارز شهید آیت‌الله دکتر رئیسی در تمام مناصب و مسئولیت‌ها بود و همین موجب محبوبیت ایشان در قلوب مؤمنین به‌ویژه مستضعفان و پابرهنه‌ها بود. او یاری صدیق برای امام و رهبری و خدمتگزاری خالص برای ملت و سدی محکم دربرابر زیاده‌خواهی دشمنان بود. عروج او در حادثهٔ سقوط بالگرد گواهی روشن است که آن شهید گران‌قدر رئیس‌جمهوری پشت‌میزنشین و عافیت‌طلب نبود و برای رسیدگی به امور مردم خطرها را به جان می‌خرید.

🔹اینجانب این ضایعهٔ عظیم را محضر بقیةالله الاعظم (روحی‌ له‌ الفداء)، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، خانوادهٔ مکرّم ایشان و عموم بازماندگان، دوستداران، شاگردان، همراهان و همکاران شهید آیت‌الله رئیسی تسلیت و تعزیت می‌گویم. رحمت واسعۀ الهی برای آن شهید خدوم و صبر و اجر و شکیبایی برای بیت معزز و بازماندگان آن شهید سرافراز از خداوند متعال خواستارم.

🔹همچنین، شهادت امام جمعۀ مردم‌دار، دلسوز و محبوب شهر تبریز، شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم (رحمة الله علیه)، شهادت دیپلمات مجاهد و انقلابیِ عزیز ما، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان (رضوان الله تعالی علیه) و شهادت سردار شهید سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و شهادت جمعی از کادر پرواز، داغ سنگین دیگری است بر روی غم فقدان شهادت رئیس‌جمهور شهیدمان.

🔹سید بزرگوار شهید آیت‌الله آل‌هاشم استاد بزرگ اخلاق و عالمی عامل بود که با رفتار نیکو و مردم‌داری شایستهٔ خود محبوبیتی ویژه نزد مردم داشت و مروج احکام حقّۀ اسلام بود.

🔹شهید امیرعبداللهیان نیز، در قامت یک دیپلمات انقلابی، نمایندۀ مقتدر و باکفایت مردم شریف ایران در مجالس و مجامع بین‌المللی بود؛ مجاهدت او در دفاع از حقوق ملت شریف ایران و ایستادن در مقابل زورگویی دشمنان این ملت تا همیشه ماندگار خواهد بود. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر و شکیبایی مسئلت دارم.

🔹در این میان مایهٔ امیدواری ملت ایران و کشتیبان حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای مد ظله العالی است؛ پیوند ایشان با امت در تمام این سالها کشور را از سخت‌ترین بحران‌ها و حوادث به سلامت عبور داده است و امروز نیز حتما حکمت و درایت و مدیریت ارتباط وثیق ایشان با مردم راهگشا ، آرامش بخش و دلگرم‌کننده خواهد بود و هیچ‌گونه خللی در مسیر کشور و انقلاب اسلامی پیش نخواهد آمد.

🔹رحمت خدا و درود بی‌پایان ملت بر خادم‌الرضا و خادم جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، همراهان ایشان و تمام شهدای خدمتگزار انقلاب شکوهمند اسلامی. یادش جاویدان، راهش پررهرو باد.

 

محمدجواد ظریف: شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.

آذری جهرمی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او را تسلیت گفت

پیام وزیر سابق ارتباطات:

انالله و انا الیه راجعون

بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رییس جمهور متاثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او.

داغ جانسوز دیگری که امروز متحمل هستیم فقدان رجل الهی، آیت الله آل هاشم است. در دل مردم جای داشت و عزیز مردم تبریز بود. رحمت و رضوان الهی بر او و وزیر امورخارجه‌ی‌ پرتلاش جناب آقای امیرعبدالهیان و استاندار جوان آذربایجان شرقی و سایر همراهان این عزیزان.

این واقعه‌ی تلخ را به خانواده این عزیزان، مردم سربلند ایران و بویژه کوه استوار انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظه الله) تسلیت عرض می‌کنم.

پیام تسلیت سید حسن خمینی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان: صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم ترین ویژگی شهید رئیسی در تمام ادوار بود

وجود آرامش بخش حضرت آیت الله خامنه ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست

در پی شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید ایراهیم رئیسی و همراهان در سانحه سقوط هلیکوپتر، یادگار امام پیام تسلیتی را صادر کرد.

به گزارش جماران، متن پیام حجت الاسلام و المسلمین در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون

حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.

اینجانب از سالها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقاء مسئولیت های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم ترین سالهای مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می ورزید.
همچنین لازم می دانم از امام جمعه ی محبوب و مردمی تبریز آیت الله آل هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سالها را تکریم کنم.
ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیاء الهی را از خداوند خواستارم.
بدون شک، وجود آرامش بخش حضرت آیت الله خامنه ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان شاءالله
سید حسن خمینی
31 اردیبهشت 1403/ جماران

  • ایرنا: هم‌اکنون با اعلام خبر شهادت رئیس جمهور و وزیر امورخارجه، هيات دولت تشكيل جلسه فوری داد

صندلی خالی رئیس‌جمهور در جلسۀ فوق‌العادۀ هیئت دولت

حساب رسمی ابراهیم رئیسی در شبکه ایکس

‏سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ

معاون اجرایی رئیس جمهور:

🔹از طرف خودم و سایر اعضای دولت ضایعه اسفناک شهاد آیت الله رئیسی و همراهانش را ربه محضر ولی عصر و رهبر انقلاب و مردم تسلیت می گویم

🔹آیت الله رئیسی نقطه امید ما بود مرد جهاد و مبارزه و کار شبانه روزی بود از ساعت یک پرواز ایشان از مسیر سد قیزقلعه‌سی به تبریز از صفحه رادارها حذف شد به دلیل مه آلودگی و صعب العبور بودن و شرایط خاص منطقه نتایج گروه های امدادی به نتیجه نرسید

🔹ساعت ۵ و نیم صبح لاشه هلی کوپتر مشاهده شد که تقریبا در ته دره ای بود.

هیئت دولت: به ملت ایران اطمینان می‌دهیم مسیر پرافتخارِ آیت‌الله رئیسی ادامه خواهد داشت و با استعانت از خداوند متعادل و همراهی مردم کوچک‌ترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور ایران به طور موقت رئیس‌جمهور ایران می‌شود

🔹محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران پس از تایید مقام معظم رهبری تا دو ماه آینده این سمت را برعهده خواهد گرفت.

🔹انتخابات جدید ریاست جمهوری طبق قانون اساسی ایران ظرف 50 روز برگزار می شود.

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
در سالروز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد.

رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس جمهور محبوب و خدوم و‌مغتنم حضرت آیت الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر جهادی امور خارجه ، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر( عج) ، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند.به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی چه می‌گوید؟

🔹در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، قانون اساسی جایگزین رئیس‌جمهوری و وظایف آن را مشخص کرده‌است.

🔹در اصل ۱۳۱ قانون اساسی وضعیت اداره کشور در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور پیش‌بینی شده‌است.

🔹همچنین بر اساس اصل ۱۳۲ قانون اساسی: «در مدتی که اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می‌گردد، وزرا را نمی‌توان استیضاح کرد یا به آنان رای عدم اعتماد داد و نیز نمی‌توان برای تجدیدنظر در قانون اساسی و یا امر همه‌پرسی اقدام کرد.»

نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه

🔹️طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی وقتی وزارتخانه‌ای وزیر ندارد، رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر برای سه ماه، فردی را برای سرپرستی این وزارتخانه انتخاب و معرفی کند.

🔹️با توجه به این که در حادثه مورد اشاره رئیس‌جمهور نیز به شهادت رسیده است، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت درگذشت رئیس‌جمهور حین دوره ریاست جمهوری، معاون‏ اول‏ رئیس‌جمهور با موافقت‏ رهبری‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏ گیرد.

غلامحسین کرباسچی تسلیت گفت

انا لله وانا اليه راجعون

فاجعه دلخراش سقوط بالگرد و از دست دادن رييس جمهوری و ‌هيأت همراه را به خانواده‌های عزادار و مردم ایران تسليت می‌گویم‌.

اميد آرامش و رضوان الهی برای جانباختگان و شكيبائی و صبر برای بازماندگان دارم.

آرزو ميكنم برای مردم و ايران عزيز خداوند سرنوشت خير و فرجام نيک رقم زند.

کولیوند رئیس هلال احمر در تماس با شبکه خبر: اجساد جانبختگان در حال انتقال به تبریز است. کار جست و جوی اجساد به پایان رسید/

اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیئت همراه اعلام شد

🔹اسامی خلبانان شهید این سانحه به شرح زیر است:
🔹سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی
🔹سرهنگ خلبان محسن دریانوش
🔹سرگرد فنی بهروز قدیمی

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

🔹شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم

نخست‌وزیر هند:
🔹از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور متأسف و متاثر شدیم.

🔹هند در این دوران غم‌انگیز در کنار ایران ایستاده است.

بازی‌های لیگ برتر فوتبال لغو شد

🔹در پی شهادت رئیس‌جمهور، سازمان لیگ برتر بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر را به زمان دیگری موکول کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا شهادت رئیسی را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور ونزوئلا:

🔹️اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم.

🔹من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همانطور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما.

برخورد پلیس فتا با شایعات

رئیس پلیس سایبری کشور:

🔹در راستای انجام وظایف ذاتی و ماموریت‌های محوله با دقت تمام در حال رصد فضای مجازی هستیم.

🔹در شرایط کنونی و حساس، ضمن عدم توجه به شایعات و اخبار غیر واقعی، از انتشار هرگونه محتوایی که به هر نحوی باعث تحریک و تشویش احساسات عمومی می‌گردد، خودداری نمایند.

عضو هیات رئیسه مجلس: در پی شهادت رئیس جمهور، مجلس فردا جلسه علنی ندارد و دو مراسم اختتامیه دوره یازدهم و افتتاحیه دوره دوازدهم به سبک و سیاق قبلی برگزار نخواهد شد./ایسنا

پیکر رئیس جمهور دچار سوختگی نشده است/ شهدا ۸ نفر هستند/ پیکرها در حال انتقال به تبریز است

🔹در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه وی، ۸ تن به شهادت رسیدند.

سردار اصغر عباس قلیزاده، فرمانده سپاه عاشورا:

🔹پیکر رئیس جمهور شهید دچار سوختگی نشده است؛ تعداد شهدا ۸تن است.

رئیس جمعیت هلال احمر:
🔹پیکرهای مطهر در حال انتقال به معراج شهدای تبریز است. کار جست و جوی اجساد به پایان رسید./ صدا و سیما

پیام تسلیت دکتر روحانی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

🔹حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم، در پیامی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز را در پی سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

🔹متن کامل پیام دکتر روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

🔹خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد.

🔹متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.

🔹انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادمادنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد.

🔹اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیاء الهی محشور و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.

حسن روحانی

طالبان شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت

🔹دفتر محمد عبدالکبیر معاون نخست وزیر طالبان در امور سیاسی با انتشار بیانیه ای از طریق RTA خاطرنشان کرد که افغان‌ها در این لحظه سخت در کنار ایران هستند.

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور

🔹شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با دولت و ملت ایران به سبب شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.

🔹محمدجواد آذری جهرمی روی آنتن صداوسیما: فکر نمی‌کردم روزی بخوام اینطوری درباره آیت الله رئیسی صحبت کنم

عراقچی: در شوک خبر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هستم

🔹دل‌های ما عزادار است و همۀ ما سوگوار هستیم اما همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند اختلالی در کار ما و کشور پیش نخواهد آمد.

🔹آقای امیرعبداللهیان دوران بسیار سختی را در این مدت داشتند و بسیار زحمت کشیدند؛ جنگ غزه و عملیات وعده صادق بار بسیار عظیمی را بر سیاست خارجی تحمیل کرد و ایشان با آرامش، سعه صدر و اخلاق خوب سیاست خارجی را هدایت کرد.

🔹جای آقای امیرعبداللهیان در وزارت خارجه خالی خواهد بود.

تسلیت حشد شعبی در پی شهادت رئیس‌جمهور

🔹حشد شعبی عراق، شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را تسلیت گفت.

بغض ظریف پس از ۳ سال شکست!

تسلیت محمدجواد ظریف در پی شهادت ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان

فعالیت دانشگاه‌ها تا اطلاع از طرف دولت برقرار است

سخنگوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری:

🔹 فعالیت های دانشگاه (اعم از آموزشی و پژوهشی) برقرار باشد، اهتمام اساتید بزرگوار در تشکیل کلاس‌ها مورد انتظار است.

🔹 با توجه به تاکید دیشب مقام معظم رهبری و تا اعلام نوع تعطیلی و عزای عمومی از طرف دولت، کلاس ها و کارها طبق روال استمرار داشته باشد.

محمد جواد ظریف: مقصر فاجعه سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور، آمریکا است که علیرغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، فروش قطعات هواپیما و هوانوردی را به ایران تحریم کرده است.

🔹اینها در فهرست جنایات آمریکا علیه ایران ثبت خواهد شد.

طحان نظیف: مطابق قانون اساسی معاون اول مسئولیت های رییس جمهور را بر عهده خواهد داشت

سخنگوی شورای نگهبان:

🔹براساس قانون اساسی در صورت موافقت رهبری معاون اول رئیس جمهور مسئولیت ها و اختیارات رئیس جمهور را برعهده خواهد داشت.

🔹شورایی متشکل از رئیس قوه قضائیه،رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور موظف هستند ترتیبی را اتخاذ کنند تا حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

🔹همانطور که رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد و امور بر مبنای قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی در امور مردم و کشور صورت نمی پذیرد.

همه مسابقات ورزشی لغو شد

🔹 سید محمد شروین اسبقیان با تسلیت و ابراز تاثر جامعه‌ ورزش و جوانان ایران اسلامی در پی شهادت رئیس جمهور محبوب و مردمی دولت مردمی و خادمان این نظام مقدس، اعلام کرد که بنا به دستور وزیر ورزش و جوانان، مسابقات ورزشی این هفته لغو شد.

🔹 اسبقیان: با دستور وزیر ورزش و جوانان، کلیه مسابقات این هفته لغو شده است.

🔹 برنامه جدید مسابقات از سوی ادارات کل استانی و فدراسیون‌ها اعلام خواهد شد.

تسلیت اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه

🔹«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل او در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد./ تسنیم

تسلیت دولت مصر در شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه

🔹ریاست جمهوری مصر در پیامی شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را در حادثه دلخراش سقوط بالگرد تسلیت گفت و با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی و همبستگی کرد.

تسلیت علی‌اف به رهبری

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان:
🔹مردم ایران شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد.

🔹تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما (رهبر انقلاب)، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می‌نمایم.

سینماهای سراسر کشور از امروز تا اطلاع ثانوی تعطيل شد

🔹همچنین نمایش تمامی فیلم‌ها و تئاترهای کمدی و غیرکمدی نيز کنسل ‌شده است‌.

🔹مبلغ بلیت‌های کنسل شده به حساب کاربری سینماتیکت شما اضافه می‌شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درگذشت رئیسی رئیس‌جمهور ایران و همتای خود را تسلیت گفت

🔹️ لاوروف گفت: ما همواره از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به‌عنوان میهن‌پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

پرچم سفارت روسیه در ایران نیمه افراشته شد

سریلانکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت

🔹رییس جمهور سریلانکا: سریلانکا از درگذشت غم انگیز رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً اندوهگین است.

🔹عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

پاشینیان: برای دولت و مردم ایران آرزوی استواری در این دوران سخت دارم

نخست‌وزیر ارمنستان:

🔹️همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم و آرزوی قدرت و استواری در این برهه سخت دارم. جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت، در کنار کشور و مردم دوست خوب و همسایه ما هستند./ فارس

اعلام عزای عمومی سه روزه در لبنان در پی شهادت رییس جمهور و هیئت همراه

مجلس فردا جلسه علنی دارد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس:

🔹با تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، فردا صبح جلسه علنی مجلس برگزار می‌شود./ تسنیم

برگزاری جلسه فوق العاده سران قوا به میزبانی مخبر

🔹در جلسه فوق العاده سران قوا به میزبانی دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بر ادامه خدمت رسانی دولت مردمی و همراهی سران قوا تاکید شد.

🔹این جلسه صبح امروز و درپی اعلام عروج رئیس‌جمهور محبوب و مردمی و هیئت همراه؛‌ به میزبانی دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

🔹قالیباف و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای،‌ روسای دو قوه مقننه و قضاییه ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب ،‌مردم شریف ایران و معاون اول رئیس جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با دکتر مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تاکید کردند .

🔹مخبر در این نشست با اعلام تاثر عمیق و حزن غیر قابل وصف خود و اعضای دولت ،‌تصریح کرد: راه ‌خادم الرضا ‌ و دوستدار ملت ایران ،‌ آیت الله رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد و امام خامنه ای و ملت شریف ایران مطمن باشند راه ما راه رئیس جمهور مردمی است و خدمت توقف نخواهد داشت

خداحافظ رفیق؛
واکنش سفیر یمن در تهران به شهادت حسین امیرعبداللهیان

قالیباف: در قلب ملت ایران جا داشتی و یادت جاودانه شد

🔹رئیس‌مجلس: عزیز دل ملت ایران، رفیق جان، یار با صفا و صادق امام و رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان. به آرزویت رسیدی و عاقبت رجایی شدی.

پادشاه اردن شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

🔹«عبدالله دوم» پادشاه اردن با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان تاکید کرد در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

حزب الله شهادت رئیس‎جمهور، وزیر خارجه و هیأت همراه را تسلیت گفت

حزب‎الله لبنان:
🔹️ابتدا به سید و مولای خود حضرت بقیة الله صاحب الزمان علیه السلام، سپس سیدعلی خامنه‌ای و مراجع عظام و مسئولان جمهوری اسلامی و ملت صبور و عزیر ایران و همچنین مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم./ فارس

عملیات کاملا توسط نیروهای امدادی ایران انجام شد و هیچ کمک خارجی نداشتیم

🔹رئیس جمعیت هلال‌احمر: عملیات پیچیده و سنگینی با حضور نهادهای مختلفی انجام شد.

🔹شرایط جوی و میدان دید بسیار کمی وجود داشت به همین دلیل عملیات کند شده بود.

🔹۵ صبح از فاصله ۲ کیلومتری بالگرد رویت شد و حدود یک ساعت تا رسیدن به آن زمان برد.

🔹پیکر مطهر شهدا بلافاصله به آمبولانس‌ها انتقال داده شد و به معراج شهدا برده شد.

🔹محل آسیب بالگرد در ارتفاع ۲۵۰۰ متری بود.

سخنگوی شورای نگهبان: رئیس جمهور منتخب یک دوره چهار ساله را آغاز می‌کند

🔹هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با تلویزیون گفت که انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری برگزار می‌شود و رئیس جمهور منتخب یک دوره چهار ساله را آغاز می‌کند.

پوتین شهادت رئیسی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت

🔹در پیام ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد، بپذیرید.

🔹سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

تسلیت رئیس‌جمهور چین در پی شهادت ابراهیم رئیسی

🔹وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت(شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می گوید.

اردوغان شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

🔹️رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: از برادرم، رئیس‌جمهورم با کمال احترام و تشکر یاد می‌کنم و تأیید می‌کنم که در کنار ایران هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا