برون‌سپاری فرآیندهای سازمان غذا و دارو با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس سازمان غذا و دارو، ضمن درخواست از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در تولید تجهیزات پزشکی به حوزه‌های ضروری و ارزبر حوزه سلامت گفت: در حوزه‌های مختلفی ملزومات قلبی از جمله بالون بیش ترین ارزبری و وابستگی وارداتی را داریم و از شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاران دعوت می کنیم که در این حوزه نقش آفرینی کنند.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران‌هلث 1403 به فعالیت بیش از  هزار و ۷۰۰ شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: حدود ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعالیت دارند و با حمایت معاونت علمی این رشد فزاینده بوده و نقطه قوتی برای کشور ما است. بخشی از دستاوردهای فناورانه این شرکت‌ها از جمله 16 محصول فناورانه پزشکی که ارزبری و کاربرد بالایی دارند، در این رویداد رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تامین مالی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت گفت: شرکت های دانش بنیان عمدتا کوچک هستند و باید با تامین مالی و حمایت مالی تقویت شوند، شرکت هایی که در حوزه های مختلف توانمندی دارند، می‌توانند در پیوند با یکدیگر، نیازهایشان را برطرف کنند و یک کار بزرگ صورت دهند. باید از سرمایه‌گذارانی که در مسیر تامین مالی حوزه سلامت قصد سرمایه‌گذاری دارند، حمایت شود.

محمدی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین نیازهای حوزه سلامت عنوان کرد: سال گذشته در مقایسه با 1401 که مشکلات زیادی را در تامین اقلام سلامت داشتیم سال کم دغدغه‌تری را تجربه کردیم. در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی که در تخصص وزارت بهداشت است، دستگاه های دیگری هم دخالت دارند که نشان می دهد که در تامین اقلام پزشکی بسیاری از دستگاه ها نقش دارند. معاونت علمی به عنوان یکی از متولیان حمایت از توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان، نقش پررنگ و اثرگذاری را در تامین محصولات و تجهیزات دانش‌بنیان و رفع نیازهای اساسی ایفا کرده است.

وی با بیان این‌که سال 1402 حدود 1.5 میلیارد دلار تامین ارز برای اقلام ارزبر انجام شد، افزود: تلاشمان این است که وابستگیمان را به ارز کم‌تر کنیم؛ مشکلاتی که در مسیر تامین ارز اقلام حوزه سلامت وجود دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست و به طور مثال سه و نیم میلیارد دلار، امسال برای تامین فرآورده‌های وارداتی اختصاص یافته، اما از آن‌جایی‌که تامین این ارز، مراحل  و پیچیدگی‌های مختلفی دارد، این عدد تا به مرحله نهایی برسد، کاهش می‌یابد. تلاش کرده ایم وابستگی به ارز ترجیحی کم شود که خوشبختانه این امر تا حد قابل توجهی محقق شده است؛ امیدواریم بتوانیم وابستگی مان را به ارز ترجیحی کم کنیم و اصلاح سیاست ارزی به نحوی تغییر یابد که تغییری در پرداخت از جیب مردم اتفاق نیافتد و با توجه به این‌که هدف ارز حمایتی، کنترل قیمت برای مصرف کننده نهایی است یارانه ارزی هم همین سیاست را دنبال می کند.

محمدی با بیان این‌که امسال پنج محصول جدید به سبد محصولات و تجهیزات حوزه سلامت اضافه خواهد شد، افزود: یکی از حمایت هایی که می توانیم از شرکت ها صورت دهیم، حمایت از برون سپاری فرآیندها با استفاده از ظرفیت‌های کارگزاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و با این کار بخشی از باری که بر دوش اداره تجهیزات پزشکی است برداشته می شود و نقش آفرینی بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا