هزینه و فرصت آدم ماشینی‌ها در دنیای آینده
هوش مصنوعی ما را چگونه بیکار می‌کند؟

آرین کربلائی: یک پیش بینی این است که اندازه بازار هوش مصنوعی در سال 2024 به 184 میلیارد دلار برسد و بسیاری از کارهای ما را در آینده این پدیده نوظهور دنیای دیجیتال انجام خواهد داد. یک لحظه فکر کنید که هوش مصنوعی آشغال‌ها را به بیرون خانه ببرد، از فرزندان نگهداری کند و در یک کلام زندگی ما در کنترل خود قرار دهد. آن زمان ما چه کار کنیم؟

به گزارش خبرگزاری سینا، آدام واکر از تحلیل‌گران و نویسندگان صنعت هوش مصنوعی در مقاله‌ای می‌نویسد: ما اغلب می‌توانیم در مورد پیشرفت‌های هوش مصنوعی و اینکه چگونه تغییرات پرشتاب و لرزانی در شکل‌دهی آینده ایجاد می‌کند، بسیار هیجان‌زده شویم. با این حال، همان‌طور که علاقه‌مندان به هوش مصنوعی می‌دانند، این فناوری قبلاً در بسیاری از تراکنش‌های روزانه ما تعبیه شده که در حال حاضر روش‌های کار، استراحت و بازی ما را متحول کرده است.

برای دهه‌ها، رسانه‌ها به داستان‌های بزرگ فناوری پرداخته‌اند، از جمله روبات‌های انسان‌مانند که تمام کارهای اصلی خانه را برای ما انجام می‌دهند. در سال 1966، ما با ماشینی به نام Mabel The Robot House Maid آشنا شدیم، که قرار بود تا سال 1976 تمام وظایف را انجام دهد. در حالی که این یک واقعیت نبود؛ با این حال، هوش مصنوعی به طور یکپارچه خود را در تمام زندگی ما ادغام کرده، اگرچه ممکن است وجود نداشته باشد.

این ربات‌ها ممکن است نتوانند اتو کردن لباس‌های ما را انجام دهند، اما می‌توان از آنها برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، برنامه‌ریزی اجاق گاز یا کنترل سیستم‌های گرمایشی در زمانی که در خانه یا محل کارمان نیستیم، استفاده کرد. آنها به جای اینکه تمام کارهای فیزیکی را به عهده بگیرند، در پس زمینه به ما کمک می‌کنند و در زندگی و خانه‌های ما ادغام می‌شوند.

به گفته کارشناسان، تا سال 2033، ربات‌ها تقریباً 40 درصد از کارهای خانه ما را انجام خواهند داد. به نظر می‌رسد این تا حدودی شبیه به ادعاهای سال 1966 باشد، اما این توسط داده‌های دانشگاه Ochanomizu ژاپن و دانشگاه آکسفورد انگلستان مطرح شده که از 65 کارشناس هوش مصنوعی خواسته شد تا پیش‌بینی کنند که در 5 تا 10 سال آینده چه کارهای روزمره خودکار می‌شوند؟

این مطالعه به این سوال پرداخته است که “چه نوع آینده ای برای کار بدون دستمزد تصور می‌شود؟ اگر روبات‌ها شغل ما را بگیرند، آیا حداقل زباله‌ها را هم برای ما بیرون می‌آورند؟» پیشنهادشان این است زمانی که افراد صرف انجام کارهای خانه می‌کنند در دهه آینده 46 درصد کاهش یابد. با این حال، بزرگترین وظیفه‌ای که احتمالاً خودکارتر می‌شود، خرید مواد غذایی است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تا سال 2033 تقریبا 60 درصد از خریدمان در فروشگاه‌های مواد غذایی توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. با این حال، بعید است که به ماشین‌ها در مسئولیت‌های مراقبتی مانند مراقبت از سالمندان یا کودکان اعتماد شود. حتی اگر هوش مصنوعی توانایی فنی برای انجام این وظایف را داشته باشد، کارشناسان معتقدند به دلیل تأثیرات بالقوه رشد بر روی کودک و پیامدهای حریم خصوصی، مسائل قابل قبولی برای واگذاری مراقبت از کودک به ماشین‌ها وجود خواهد داشت.

بنابراین، اگر هوش مصنوعی مراقب فرزندان ما یا اتو کردن نیست، چه وظایفی انجام می‌دهد؟ با توجه به اندازه بازار، این بخش؛ بخش بزرگی از اقتصاد جهانی است. آخرین آمار پیش‌بینی می‌کند که ارزش آن در سال 2024 به 184 میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال، در مقایسه با پیش‌بینی‌ها برای سال 2030، مقدار کمی است. انتظار می‌رود که بازار تقریباً 29 درصد رشد کند و ارزش آن به 826 میلیارد دلار برسد. پایان دهه مواردی وجود دارد که هوش مصنوعی نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند، به طوری که تقریباً فراموش می‌کنیم که قبلاً چگونه کار می‌کردیم.

ما گوشی‌هایمان را با فیس آی دی باز می‌کنیم. این هوش مصنوعی است که این قابلیت را فعال می‌کند. با استفاده از بیومتریک، دستگاه می‌تواند شما را به صورت سه بعدی ببیند و با استفاده از 30 هزار نقطه مادون قرمز نامرئی از چهره شما عکس بگیرد. سپس، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، اسکن صورت شما را با آنچه در فایل ذخیره کرده است مقایسه می‌کند تا مشخص کند آیا شما هستید یا یک مزاحم که سعی در دسترسی به تلفن شما دارد. اپل ادعا می‌کند که شانس فریب FaceID خود یک در میلیون است.

هنگامی که تلفن‌های ما باز هستند، مکان‌های زیادی وجود دارد که ممکن است انتخاب کنیم. برخی از افراد به دنبال بررسی رسانه‌های اجتماعی یا دریافت اخبار هستند. افراد دیگر از تلفن‌های خود برای سرگرمی، مانند بازی‌های آنلاین، یا برای بازدید از یک مرکز سرگرمی آنلاین استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها جزء لاینفک عملکرد این سایت‌ها هستند و هوش مصنوعی در همه چیز از خدمات مشتری گرفته تا تأیید پرداخت‌ها دخیل است.

وقتی هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که از بازی کردن در کدام بازی‌ها لذت می‌برند، بازیکنان یک تجربه شخصی‌سازی خواهند داشت ، به این معنی که بازیکنان می‌توانند از جدیدترین بازی‌های ارائه شده انتخاب کنند. با این حال، به جای جستجو در تمام آخرین نسخه‌ها، سیستم می‌تواند از آنچه قبلاً بازی کرده‌اند، یاد بگیرد و چیزی شبیه به بازی بعدی را به آنها پیشنهاد دهد.

تغییر دنیای اخبار و داده‌ها با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همچنین فیدهای رسانه‌های اجتماعی را به روز می‌کند. آنچه کاربر می‌بیند؛ شخصی سازی شده است زیرا الگوریتم یاد گرفته است که شما بر اساس سابقه خود به چه پست‌هایی واکنش نشان می‌دهید. پیشنهادات دوستان و پست‌های خبری می‌دهد. گام بعدی برای هوش مصنوعی تشخیص بهتر و فیلتر کردن اطلاعات نادرست و جلوگیری از آزار سایبری است. خلاص شدن از شر اخبار جعلی بسیار مهم است زیرا سال 2024 سال جهانی انتخابات عمومی است.

هنگامی که از رایانه و تلفن خود استفاده می‌کنیم، چه برای ارسال ایمیل، پیام یا گزارش، از بررسی املا و ابزارهای دیگر مانند Grammarly استفاده می‌کنیم. اینها به ما کمک می‌کنند تا با استفاده از پردازش و پیشنهادات زبان طبیعی، پیام‌های بدون خطا ایجاد کنیم. هنگامی که ما پیام‌هایی را با فیلترهای هرزنامه ارسال و دریافت می‌کنیم، برخی از ایمیل‌ها را مسدود می‌کنیم و آنها را به جعبه‌های ناخواسته خود ارسال می‌کنیم، هوش مصنوعی بیشتری درگیر می‌شود. علاوه بر این، نرم‌افزار ضد ویروس از یادگیری ماشینی برای محافظت از حساب‌های ایمیل و رایانه‌های ما استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی؛ دستیار دیجیتال ما

در حالی که این نمونه‌ها همه در پشت صحنه اتفاق می‌افتند، یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات در سال‌های اخیر؛ استفاده ما از دستیارهای صوتی دیجیتال است. چه بخواهیم مسیرها را دریافت کنیم یا بفهمیم آب و هوا چگونه خواهد بود، سیری، الکسا، گوگل هوم و کورتانا هر کجا که می‌رویم؛ ما را همراهی می‌کنند. آنها برای بسیاری از افرادی که از آنها به عنوان کمک خلبان هنگام رانندگی و منبع کلی اطلاعات بی پایان در خانه استفاده می‌کنند؛ ضروری شده‌اند. این دستیارها از پردازنده‌ها و ژنراتورهای زبان طبیعی استفاده می‌کنند که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند تا به تمام سوالات پاسخ دهند. آنها به طور فزاینده‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند تا پاسخ‌های «مانند انسان» بدهند و حتی گاهی اوقات ممکن است توهین‌آمیز به نظر برسند.

از سال 1966، ما رویای روبات‌هایی را در سر می‌پرورانیم که کارهای خانه را انجام می‌دهند و در حالی که این واقعیت نیست، خانه‌های ما به طور فزاینده‌ای «هوشمند» می‌شوند. ما ترموستات‌هایی داریم که به ما امکان می‌دهد گرمایش تلفن‌ها و یخچال‌هایمان را کنترل کنیم که می‌توانند لیست‌های خرید را براساس آنچه دیگر در یخچال وجود ندارد؛ ایجاد کنیم. آنها همچنین می‌توانند بر اساس آنچه در یخچال شما است، مانند نوشیدنی یا چاشنی، آنچه را که ممکن است بخواهید به عنوان یک همراه بخرید، توصیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا