نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری تجلیل شدند

از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری با حضور جمعی از نویسندگان برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدرضا سنگری رییس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری، جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی دیگر از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری در سالن یاس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

پس از قدردانی و نکوداشت استادان حوزه ادبیات پایداری، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، بیان کرد: ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در این سال‌ها دوران بلوغ خود را طی می‌کند. همچنین دریافتیم مساله نخست در حوزه مطالعاتی، مساله نشر نیست؛ بلکه ترویج مطالعه مدنظر است. لازم است روش‌ها و الگوهایی در جهت تهییج مخاطب تبیین شود و برای نمونه، در هر اثر پیوستی برای سیر مطالعاتی تدوین شود.

وی با یادآور شدن ماموریت جهاددانشگاهی در حوزه نشر و تعهد این سازمان به انقلاب اسلامی تاکید کرد: مجموعه جهاددانشگاهی، تمام توان خود را برای جهت دادن حوزه نشر و مطالعه به کار می‌گیرد.

در این نشست دکتر حامد علی اکبرزاده رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، با اشاره به این که جهاددانشگاهی در این سال‌ها بیش از ۱۲هزار عنوان کتاب در حوزه‌های گوناگون برای اهالی تحقیق تدوین کرده است، بیان کرد: فعالیت نشرِ جهاددانشگاهی در گذشته اغلب در حوزه مهندسی، علوم پایه، پزشکی و… بوده است، و انتشار آثارِ حوزه علوم انسانی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر شاهد افزایش کتب حوزه علوم انسانی بودیم. حال یکی از زمینه‌هایی که در ابتدای راهش هستیم، فعالیت در حوزه ادبیات، به ویژه ادبیات پایداری است. سال گذشته مجموعه رسالت خود را در این زمینه بازبینی کرد و فعالیت سازمان ترویج مطالعه و نشر تصویب شد. تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج مطالعه نشان داد که جهت‌گیری ما در این زمینه درست و بر اساس اهداف اساسی بوده است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت جهاددانشگاهی در زمینه سرمایه های این سازمان، به انتشار آثاری در رابطه با شهدای جهاددانشگاهی و تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی از ابتدا تا به امروز نیز اشاره کرد و گفت: وجود این سرمایه‌ها انگیزه برای فعالیت در زمینه نشر را تقویت کرده است.

محمدرضا ترکی محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری، در ادامه بیان کرد: عرصه ادبیات پایداری بسیار گسترده است و تنها شامل شعر، داستان، خاطره و فیلمنامه نیست. این ادبیات تنها برای دوره‌ای خاص تدوین نشده و در طول تاریخ و در جغرافیایی گسترده فارغ از جنبه‌های علمی، قداستی والا دارد.

وی با اشاره به اینکه ادبیات پایداری علاوه بر علم، جنبه‌های معرفتی نیز دارد بیان کرد: مقوله‌ای چنین عظیم و گسترده را قطعا یک موسسه به‌تنهایی نمی‌تواند مدیریت کند؛ حق مطلب با هم‌افزایی و تقسیم کار و مسئولیت ادا می‌شود. باید دقت کرد که انتشار کتاب‌ها کافی نیست و باید برای تولید در این حوزه، صفای باطن داشت و کمبود امکانات را با همکاری تامین کرد. وقتی‌ بخش‌های مختلف با هم کار کنند و ظرفیت‌ها با هم جمع شوند، نیت اصلی محقق می‌شود.

در ادامه نشست، محمدرضا سنگری مدیر اندیشکده ادبیات پایداری، در خصوص چالش‌های این حوزه در دانشگاه‌ها بیان کرد: گرایش ادبیات پایداری حدود ۱۶ سال است در دانشگاه‌ها دایر شده است. ولی با توجه به مشکلاتی که وجود داشت چالش‌هایی در مسیر این گرایش به‌وجود آمد. برای نمونه، تولید متن از لوازم این گرایش بود و به‌دلیل متن‌محور بودن دانشگاه‌ها و عدم وجود انباشت اطلاعاتی، این گرایش به مشکلاتی چون تعطیلی برخورد. درواقع گرایش ادبیات پایداری بی‌آنکه متنی وجود داشته باشد و چشم‌انداز آینده‌اش معلوم باشد و برای فارغ‌التحصیلانش برنامه‌ای چیده شده باشد، دایر شده بود.

وی افزود: این گرایش مانند راهی نرفته بود؛ اما پس از دایر شدن اندیشکده ادبیات پایداری، با بهره‌گیری از علم استادان، عناوین پیش رو را تدوین و نظام و منظومه موضوعات را مشخص و روشن کردیم. حالا بیش از ۳۰ محور مشخص شده در حال برون‌سپاری به افرادی است که می‌توانند تولیدکننده متون باشند. البته همچنان لازم است تاملاتی برای بهبود داشته باشیم. تکثر معنایی و تفاوت‌های فکری در خلق متون تاثیرگذارند. ما به‌دنبال بانک اطلاعاتی و افرادی توانمند هستیم و برای تحقق این هدف لازم است نهادهایی چون جهاد دانشگاهی، اندیشکده ادبیات پایداری، بنیاد ملی نخبگان و… با هم همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا