نقش‌آفرینی موثر مراکز آموزشی جهاددانشگاهی در توانمندسازی فارغ‌التحصیلان

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاددانشگاهی با کنش‌گری موثر، نیازسنجی دقیق و برگزاری دوره‌های کاربردی و مهارت‌محور در مراکز آموزشی خود به سمت آموزش‌های مهارت‌محور حرکت کرده تا هم نیاز فارغ التحصیلان و هم نیاز کارفرمایان به نحو مطلوبی برطرف شود.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «حسین امینی‌مشهدی»، در ویژه برنامه “بر آستان جانان” که به مناسبت گرامیداشت مقام معلم در محل تالار فردوسی مجتمع دکتر شریعتی جهاددانشگاهی برگزار شد، ضمن ابلاغ پیام تقدیر و سلام دکتر حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی به مدرسان و اساتید این سازمان اظهار کرد: ایشان اعلام کردند جهاددانشگاهی دست یاری به سوی مدرسان با تجربه و متعهد می‌طلبد و قدردان زحمات آنان برای اعتلای جایگاه آموزشی جهاددانشگاهی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از نقاط ضعف نظام آموزشی کشور را عدم انطباق با تغییرات جامعه، به خصوص نیازهای بازار کار معرفی کرد و افزود: این موضوع باعث شده تا گسست‌های زیادی میان محتواهای آموزشی‌مان ما با نیازهای جامعه صورت بگیرد.

امینی‌مشهدی یکی از مهمترین پیامدهای این گسست را بی‌انگیزگی دانش‌آموزان و دانشجویان نسبت به ادامه تحصیلات دانست و افزود: این بی انگیزگی باعث شده تا به موج فارغ‌التحصیلان بیکار که در جامعه وجود دارند دامن زده شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به نقش کلیدی معلمان و اساتید دانشگاه، خاطرنشان کرد:  نظام آموزشی ما تغییرات چشمگیری نداشته و پرکردن این شکاف را بعضا اساتید و معلمان بر عهده گرفته‌اند و در غیاب مدارس کیفی که از سنین پایین دانش‌آموزان را درگیر حل مساله و تفکر انتقادی می‌کنند معلمان و اساتید دانشگاه باید همچون یک الگوی اندیشه‌ورزی، دانشجویان خود را برای حرکت به سمت ایجاد یک جامعه پویا و پیشرفته پیش ببرند.

امینی‌مشهدی در ادامه گریزی بر نقش‌آفرینی موثر مراکز آموزشی جهاددانشگاهی در سیکل معیوب نظام آموزشی زد و افزود: ما اساسا با کمبود شغل مواجه نیستیم، بلکه با کمبود نیروی کار با مهارت مواجه هستیم، چرا که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی ما مدرک محور هستند، نه مهارت‌محور.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز در کشور ما عموما افراد بعد از فارغ‌التحصیلی صرفا مدرک دارند نه مهارت، خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث شده تا فارغ‌التحصیلان با بیکاری دست و پنجه نرم کنند و کارفرمایان هم به دنبال نیروی کار با مهارت باشند. حالا در این میان جهاددانشگاهی با کنش‌گری موثر، نیازسنجی دقیق و برگزاری دوره‌های کاربردی و مهارت‌محور در مراکز آموزشی خود به سمت آموزش‌های مهارت‌محور حرکت کرده تا هم نیاز فارغ التحصیلان و هم نیاز کارفرمایان به نحو مطلوبی برطرف شود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از جایگاه مدرسان و اساتید دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی بیان کرد: از شما که با تلاش متعهدانه خود به نام جهاددانشگاهی اعتبار می‌بخشید کمال تقدیر و تشکر را دارم.

گفتنی است در این مراسم که همزمان با دهه کرامت برگزار گردید، از مدرسان پیشکسوت فرهنگسرا، مرکز علمی کاربردی و مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اهدای لوح تقدیر و تابلو قرآن کتابت شده ابراهیم سلطان تقدیر به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا