هندی‌ها در سودای اول شدن هستند
پیشتازان و عقب مانده‌های دنیای هوش مصنوعی

آرین کربلائی: اقتصاد هند به مدد هوش مصنوعی و البته رونق تجارت الکترونیک در حال سبقت گرفتن از بقیه کشورهاست چه اینکه هرچند این کشور با تنوع مذهبی و قومی بالا اکنون بیشترین جمعیت را در خود جای داده، اما مقامات دهلی نو به خوبی می‌دانند که برای رونق اقتصادشان و رضایت شهروندان شان باید در جستجوی راه‌های جدید باشند.

به گزارش خبرگزاری سینا، هند اکنون بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده پرجمعیت ترین کشور دنیاست و حتی از چین هم سبقت گرفته اما رشد جمعیت بدون رشد در اقتصاد دردسرساز خواهد بود و به همین دلیل یکی از بخش‌های مورد توجه سیاست گذاران این کشور تمرکز بر هوش مصنوعی، بازار تجارت الکترونیک و در اختیار گرفتن سهم بیشتر از صادرات خدمات است به گونه‌ای که برخی تحلیل گران معتقدند که هند به عنوان کارخانه خدمات نوظهور جهان در حال ظهور کردن است.

رقابت در دنیای هوش مصنوعی

ظهور هوش مصنوعی (AI) شکاف بین کشورهای پیشرو و کشورهای عقب افتاده را آشکار کرده چه اینکه بر اساس ارزیابی شرکت زیرساخت داده‌ها (NetApp)، کشورهایی چون هند، سنگاپور، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در پذیرش و نوآوری هوش مصنوعی از همه کشورها جلوترند، در حالی که از کشورهایی چون اسپانیا، استرالیا و آلمان به عنوان کشورهای عقب مانده در حوزه هوش مصنوعی یاد می‌شود.

نتیجه نظرسنجی از بیش از ۱۳۰۰ مدیر اجرایی در ۱۰ کشور دنیا در خصوص میزان استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از شرکت‌ها در کشورهای پیشرو قبلاً پروژه‌های هوش مصنوعی را آغاز و عملیاتی کرده اند و تنها ۳۶ درصد از شرکت‌ها ابتکارات مشابه هوش مصنوعی را در کشورهای عقب مانده استارت زده اند. این تفاوت بر اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در پیشبرد رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت در مقیاس جهانی تاکید می‌کند به نحوی که کشورهایی که در پذیرش فناوری هوش مصنوعی فعال هستند، احتمالاً از مزایای قابل توجهی در بخش‌های مختلف از جمله مالی، مراقبت‌های بهداشتی، تولید و حمل و نقل برخوردار خواهند بود. اما کشورهایی که دیرتر این فناوری را پذیرش می‌کنند، خطر عقب افتادن در رقابت برای برتری فناوری و مزایای مرتبط با آن را دارند.

بازار ۳۲۵ میلیارد دلاری تجارت الکترونیک

پایگاه اینوست ایندیا گزارش داده که چشم‌انداز تجارت الکترونیک هند در آستانه رشد چشمگیری است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲۵ میلیارد دلار برسد و اقتصاد دیجیتال این کشور به ۸۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به اینکه خرید آنلاین در حال حاضر حدود ۷ درصد از بازار خرده‌فروشی هند را تشکیل می‌دهد، پتانسیل توسعه بسیار زیاد است که ناشی از عواملی مانند ضریب نفوذ اینترنت بالا، خدمات اینترنتی مقرون‌به‌صرفه و افزایش کاربران گوشی‌های هوشمند روستایی است.

پایگاه کاربران اینترنت هند که دومین بازار بزرگ جهان با ۸۸۱ میلیون نفر است، این کشور را تا سال ۲۰۳۰ با حدود ۵۰۰ میلیون خریدار به سومین بازار بزرگ خرده فروشی آنلاین تبدیل می‌کند. مقرون به صرفه بودن دسترسی به اینترنت ، یک محرک مهم است، همراه با تکثیر تلفن‌های هوشمند، به طوری که انتظار می‌رود بیش از ۸۰ درصد از جمعیت تا سال ۲۰۲۶ به آن دسترسی داشته باشند.

افزون بر اینکه وجود واسط پرداخت یکپارچه (UPI) در معاملات دیجیتال و در دسترس بودن محتوا به زبان‌های محلی به پتانسیل رشد این بخش کمک می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تجارت سریع، به ویژه در تحرک بیش از حد محلی، به طور تصاعدی رشد کند و شرکت‌هایی مانند Swiggy و Zomato پیشتاز بازار باشند.

نبض خدمات در جهان آنلاین می‌زند

گلدمن ساکس هم پیش‌بینی می‌کند که صادرات خدمات هند تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد که افزایش قابل توجهی از ۳۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ است که بخش خارجی را تقویت و نوسانات روپیه را مهار می‌کند. این گزارش با عنوان «ظهور هند به عنوان کارخانه خدمات نوظهور جهان»،پیش‌بینی می‌کند صادرات خدمات تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل دهد که این رقم در سال ۲۰۲۳، ۹.۷ درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود کسری حساب جاری از سال ۲۰۲۴ تا سال ۲۰۳۰ به طور متوسط حدود ۱.۱ درصد تولید ناخالص داخلی باشد، تنش‌های ژئوپلیتیک در غرب آسیا و کاهش صادرات محصولات کشاورزی به ایران خطراتی را برای منافع بالقوه صادرات خدمات ایجاد می‌کند.

سهم هند در صادرات خدمات جهانی در ۱۸ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. پیش‌بینی می‌شود که خدمات با ارزش بالا باعث افزایش تقاضا برای مخارج غیر ضروری بالاتر، تحریک فعالیت‌های داخلی تجاری و مسکونی در املاک و مستغلات شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا