مرجعیت علمی کشور باید از مسیر علوم پایه بگذرد

رئیس فرهنگستان علوم با انتقاد از کمبود سرمایه‌گذاری در بخش علوم پایه گفت: مرجعیت علمی کشور باید از مسیر علوم پایه بگذرد و این امر با توجه هدفمند به این بخش ممکن است.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم، محمدرضا مخبر دزفولی در آئین گرامی‌داشت سیدمحمد بلورچیان، سرمایه‌گذاری در بخش علوم‌ پایه را ضروری دانست و افزود: فرهنگستان علوم در این زمینه و تقویت علوم پایه برنامه‌ریزی دارد و وظیفه شاخه‌های علوم‌ پایه این است که نشان دهنده دورنمای کشور برای رسیدن به مرجعیت علمی از مسیر علوم‌ پایه و چگونه گذشتن از این مسیر باشد.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: اگر هدفمند تحقیق و هزینه کنیم نتیجه می‌گیریم ولی اگر ناپیدا و بدون هدف سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه درست و کامل کسب نمی‌شود.

وی با تشریح رویکرد فرهنگستان در این زمینه گفت: گروه‌های مختلف فرهنگستان باید در برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت بیشتر به علوم پایه در دانشگاه و مدارس توجه کنند.

مخبر دزفولی در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی‌های شخصیتی بلورچیان پرداخت و گفت: این شخصیت علمی پشتکار زیادی در امور علمی و اجرایی دارد و این امر در تاسیس پژوهشگاه شیمی مشخص است. هر روز که در فرهنگستان علوم با وی جلسه داریم از این اندیشمند بیشتر می‌آموزیم.

وی در این مراسم که در محل پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی برگزار شد، یادآور شد: دو بال علوم پایه و حرکت در مرزهای دانش و هم علوم کاربردی و حل مسایل کشور را باید در نظر داشته باشیم. توانمندی دانشی در کشور باید به کار گرفته شود تا ایران قوی شکل بگیرد.

استاد دانشگاه تهران به روند فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها دیگر ظرفیت ندارد و روند موجود باید بازسازی و بازنگری شود. ما هم به نگاه و توجه به کاربرد علوم و هم حرکت در مرزهای دانش نیاز داریم. بلورچیان هر دو این مسایل را پیگیری می کرد.

معرفی گنجینه‌های دانش

مخبر دزفولی یکی از اقدامات فرهنگستان‌ها را معرفی ذخیره و گنجینه‌های دانشی مانند استاد بلورچیان دانست و گفت: علوم پایه برای کشور بسیار مهم است، ولی گاهی توجه به علوم کاربردی موجب غفلت از توجه به علوم پایه شده و سرمایه‌گذاری برای علوم پایه کم است. در حالی‌که فناوری از مطالعه در علوم پایه به دست می‌آید ولی چون دوراندیشی نداریم سرمایه‌گذاری در علوم پایه را نادرست می‌دانیم. باید بدانیم اگر بخواهیم مرجعیت علمی بیابیم بدون داشتن علوم پایه قوی و دانشمندان برجسته ممکن نیست.

وی افزود: امروز در زمینه علوم پایه ضعیف هستیم البته تحقیقات داریم ولی چون هدفمند نیست، نتیجه آن هم زیاد محسوس نیست، باید به بهانه بزرگداشت بلورچیان جریان علم در کشور را گرامی داشت.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا