نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مقاومت سموم قارچ‌های سمّی به گرما و پخت و پز

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمّی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نخواهد بود.

قدرت اله رستمی افزود: پس از مصرف قارچ‌های خودرو و جنگلی، در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی شامل تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تأخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو) هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید.

وی ادامه داد: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد، این دسته از قارچ‌ها به مراتب سمیت بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

رستمی بیان کرد: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فرد با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هر گونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

وی تصریح کرد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی نوع سم از سوی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

خروج از نسخه موبایل