نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نیازی به واردات گیاهان دارویی از خارج نداریم

برنامه " گفت و گوی علمی " با موضوع (وضعیت صنعت دارو و مواد آرایشی در پسا برجام ) با حضور دکتر میرفخرایی، دبیر  انجمن تولیدکنندگان دارویی، دکتر کامکار ، تولیدکننده محصولات آرایشی-بهداشتی، دکتر صحرایی راد ، مدیرعامل شرکت پارس آزمای طب  روانه آنتن شد.

 دکتر میر فخرایی با بیان اینکه به جز در چند مورد عصاره ،نیاز به واردات حوزه گیاهان دارویی به خارج نداریم ، عنوان کرد؛ کاستی اصلی در حوزه گیاهان دارویی ضعف مدیریتی است و ما به واردات تکنولوژی نیازی نداریم بلکه به مدیریت قوی نیاز داریم.

 این کارشناس دارویی و حقوقی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت حقوقی برای تامین منافع ملی در زمینه واردات مواد آرایشی صورت می گیرد ، گفت: حقوق تجارت بین الملل بسیار روشن به این موضوع پرداخته و در قرارداد بین المللی چارچوب مشخص است.در واقع اینکه بخواهیم از این قانون به نفع احسنت استفاده کنیم که منافع خود ما هم درآن گنجانده شود با دانش و فهم  عاقد قرارداد در ارتباط است.

دکتر کامکار در ادامه این گفت و گو عنوان کرد : ما با ماشین آلات کوچک و خیلی ضعیف می توانیم به سطح تولیدی خوبی برسیم.در این میان ما نیازمند مارکتینگ خوب از سوی دولت هستیم.

 این تولید کننده آرایشی و بهداشتی گفت : آنچه در این حوزه اهمیت دارد این است که مردم بدانند تولیدات کشور از نظر کیفیت کاستی عمیقی با خارج ندارد.

 کامکار در ادامه افزود : در حال حاضر حجم تبلیغات وسیعی برای برندهای خارجی در حال انجام است که بازار داخلی را اشغال می کند.

 وی ضعف اطلاع رسانی تولیدکنندگان در زمینه مارکتینگ و عدم توانایی معرفی برند در عرصه بین الملل را از عوامل ارجحیت برند خارجی دانست.

دکتر صحرایی در پاسخ به این سوال که در صورت لغو تحریم ها و ورود شرکت های خارجی انگیزه های تولید داخلی و تحقیقات دانشگاهی از بین نمی برد،  گفت : در تمامی مسیر ها دولت و وزارتخانه ها نقش هدایت کنندگی دارند اما انجمن های صنفی حلقه اتصال بخش خصوصی و دولت است. در جایی که بحث انتقال تکنولوژی و بالا رفتن سطح علمی کشور مطرح است درهای کشور باید باز باشد اما هوشمندانه تصمیم گرفتن از چارت سازمانی و تیم ورک قوی انجمن ها نشات می گیرد.

 وی خاطرنشان کرد : در بخش محصول نهایی ، دانش کامل در ایران هست و هیچگونه ضرورتی برای واردات نداریم یعنی در به روی خارج باید بسته شود ، اما در بخش مواد اولیه و مواد مصرفی دولت و انجمن ها باید وارد شوند.

 مدیرعامل شرکت پارس آزمای طب با بیان اینکه  هر محصول آرایشی بهداشتی با کیفیت خارجی در کشور قابل تولید و مشابه سازی است افزود : هرگونه بحث اشتغال و کیفیت فرآورده در این حوزه کاملا قابل اثبات است و موضوع استقلال تولید تنها به دلیل منافع تولید کنندگان داخلی مورد بحث نیست.

 صحرایی راد با بیان اینکه شان مردم ایران و تمام اصول حقوقی درقراردادهای بین المللی باید رعایت شود ،گفت :  برای احداث یک کارخانه بهداشتی در حوزه مراقبت از پوست و مو به 10 تا 20 میلیارد سرمایه نیاز است که عقلانی نیست بخاطر این سرمایه گذاری برند داخلی ، سرمایه داخلی و اشتغال در این حوزه را از بین ببریم و فرهنگ بیگانه چند ملیتی خارجی را در کشور گسترش دهیم.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل