فرآیند ثبت شرکت ها در ایجاد فضای کسب و کار پویا نیازمند سیاستگذاری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: نیاز است اداره ثبت شرکت ها در ر استای بهبود فضای کسب و کار سیاست گذاری و برنامه ریزی کند تا ذی نفعان و به ویژه فعالان اقتصادی بتوانند در فضای مناسبی مسایل مربوط را پیش ببرند.

محمدصادق حمیدیان امروز 22 اسفندماه در نشست هم اندیشی مدیر کل ثبت شرکت هاو موسسات غیر تجاری ایران با فعالان اقتصادی استان با بیان اینکه فعالان اقتصادی مشکلاتی با اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری دارند، بیان کرد: دسترسی برخط اتاق های بازرگانی به سامانه های ثبت شرکت مورد درخواست است.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی بر خط اتاق بازرگانی به اظهارنامه ها و عدم دسترسی به تغییرات مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، ادامه داد: به رغم مکاتبه هایی که در این بخش انجام داده ایم اما متاسفانه تغییرات لازم حاصل نشده است که از همین رو درخواست داریم تا دستور ویژه را اعمال فرمایید.

حمیدیان در ادامه با اشاره به مشکلاتی که مدیران عامل شرکت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، افزود: دومین موضوع خلا قانونی که در این زمینه وجود دارد مدیران عامل در شرکت ها یک مسئولیتی و اختیاراتی دارند که برگرفته از اختیارات هیات مدیره ها است و شاهدیم شرکت هایی ثبت می شوند که مدیر عامل ها فاقد امضا است و ازطرفی دیگر مراجعه می کنند بر روی سامانه ها و می خواهند تعهد بدهد و اگر مشکلی در این حوزه وجود داشته باشد صاحب امضای مجاز به انجام بعضی از امور نیست که مجددا استدعا داریم تکلیف این بخش هم در شورای ثبت مشخص فرمایید.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: بسیاری از سامانه های امروز درکشور که بحث کفایت سرمایه را برای شرکت ها مطرح می کند با چالش به روز کردن سرمایه ها مواجه هستند و به رغم اینکه قانون بهبود فضای کسب و کار یک مقرراتی جهت افزایش سرمایه ها را امکان پذیر کرده اما این به روز رسانی سرمایه ها در سامانه مورد تقاضاست.

وی اعتقاد دارد که به روز رسانی باید به شکل معقول و قانونی انجام شود و بار مالیاتی هم برای فعالان اقتصادی که از قبل سرمایه گذاری کردند نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 198 و 186 قانون مالیات های مستقیم دست و پای اداره ثبت برای برخی از فعالیت ها از جمله ثبت نام شرکت های بدهکار و بدهکاران مالیاتی بسته شده است، بیان کرد: اگرچه این مورد به ناظر مربوط به شرکت هایی است که فعالیت تجاری انجام می دهند اما تعمیم این بخش به موسسات غیر تجاری مشکل و چالش هایی ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس خاطرنشان کرد: اگرچه به روز رسانی مالیاتی برای شرکت ها اقدامی پسندیده است اما اینکه حتی به جهت تسویه مالیاتی نتوان مدیران شرکت را تعویض نمود دغدغه بزرگی است.

وی در ادامه بر لزوم ثبت امضاهای دیجیتالی در اداره مالکیت معنوی تاکید کرد و گفت: اگر قرار است کشور به سمت دیجیتال و الکترونیک هدایت شود و فرایندها به صورت غیر حضوری انجام شود نیاز است تا امضاهای دیجیتال در اداره مالکیت معنوی هم دیده شود.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، حمیدیان افزود: بر اساس قانون تجارت در حوزه حقوقی روند خوبی برای شرکت ها پیش بینی شده است اما در حوزه صنایع کوچک و ادرات و واردات نیز نیاز به این دارد که در حوزه فعالیت شرکت ها دسته بندی ایجاد شود و این به گونه ای اطلاع رسانی شود که مسایل برای فعالان شفاف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا