آغاز ویرایش ژنی انسان

هدف از آزمایش چینی‌ها از کار انداختن پروتئینی بود که واکنش سیستم ایمنی به سلول‌‌های سرطانی را به تاخیر می‌اندازد.در حقیقت با این ویرایش سیستم ایمنی بدن با سرعت و قدرت به سلول‌های سرطانی حمله کرده و آن‌ها را از بین خواهد برد. در آمریکا و اروپا هم مقدمات اجرای چنین آزمایش‌هایی در حال انجام است و اجازه‌های قانونی در حال صادر شدن هستند. یک سال قبل هم در یک آزمایش موردی جان دختر کوچکی به نام لایلا که از سرطان مهاجم خون رنج می‌برد با این شیوه نجات پیدا کرد. این اقدامات طلیعه شیوه‌ای از درمان است که پیش بینی می‌شود در سال آینده جان ده‌ها و بلکه صدها نفر را نجات دهد.

به گزارش سیناپرس، ویرایش ژنی در حقیقت شامل جانشینی یا از کار انداختن ژن‌های معیوب و دردسرساز است. این کار در گذشته بسیار دشوار بود، در واقع سال‌ها طول کشید تا روشی برای نجات جان لایلا ابداع شود، اما به لطف روش جدیدی که CRISPR نام دارد، حالا این کار تنها چند هفته زمان می‌برد.

همان‌طور که گفته شد، کریسپر آن‌قدر موفق بوده، که نخستین آزمایش انسانی در چین آغاز شده است. هدف از این آزمایش از کار انداختن پروتئنی PD-1 است که واکنش سیستم ایمنی و سلول‌های قاتل این سیستم به سلول‌های سرطانی را کند کرده و یا از کار می‌اندازد.  این پروتئین در سلول‌های گرفته شده از افراد سرطانی از کار انداخته شده، سپس سلول‌های جدید فاقد این پروتئین مجددا به فرد سرطانی تزریق می‌شود. به این ترتیب سلول‌های جدید ایمنی فاقد این قابلیت بوده و با قدرت هر چه بیشتر به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و سرطان نه به وسیله دارو، که به وسیله سیستم ایمنی بدن از پای در می‌آید. در آزمایشی که در آمریکا در سال جدید آغاز خواهد شد، علاوه بر از کار انداختن PD-1  دو ژن دیگر هم هدف ویرایش قرار می‌گیرند و یک ژن جدید مهندسی شده به افراد اضافه می‌شود، که سیستم ایمنی را وادار به حمله به سلول‌های سرطانی خواهد کرد. ژن جدید که حمله به سلول‌های سرطانی را کلید می‌زند، در حال حاضر نتایج امیدوار کننده‌ای در درمان سرطان خون از خودش نشان داده است.در حقیقت همین حالا کارایی این روش‌ها به اثبات رسیده است و هدف از این آزمایش‌های بیشتر بررسی عوارض جانبی و تاثیرات این شیوه درمان است. به این ترتیب اگر این شیوه درمان امن تشخیص داده شود، آن‌وقت شیوه درمانی جدید در مقیاس وسیع در سراسر جهان به کار گرفته خواهد شد. سال 2017 زمانی است که این موضوع مشخص خواهد شد و سرنوشت ویرایش ژنتیکی شکل خواهد گرفت.