چالش پوشش هزینه‌های سلامت در سالمندان

برنامه‌ریزی مالی دولت و سازمان‌های بیمه‌ای در مواجهه با پیری جمعیت ضروری است

بر اساس یک مطالعه، مشاهده شده است که سالمندان و زنان نسبت به دیگر گروه‌ها بیشتر از خدمات سرپایی استفاده می‌کنند که این امر هزینه‌های بیشتری را برای سازمان‌های بیمه ایجاد می‌نماید. شناسایی عوامل مؤثر در این افزایش هزینه و اجرای نظارت منظم می‌تواند به کنترل هزینه‌ها و بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی کمک کند. همچنین، با توجه به روند رو به افزایش پیری در کشور، ضرورت دارد که منابع پایدار برای تأمین مالی بیمه در آینده افزایش یابد.

به گزارش سینا پرس فارس، گروهی از محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یک مطالعه به تحلیل میزان بهره مندی از خدمات سرپایی و عوامل مؤثر بر آن در بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران در استان فارس با نگاهی به تفاوت های سنی و جنسیتی پرداختند.

دکتر محسن بیاتی دانشیار اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یکی از مجریان این مطالعه، با اشاره به اینکه دسترسی به خدمات بهداشتی به عنوان هدف اصلی سیستم بهداشت، نقش اساسی در هدایت کشورها به سوی پوشش بهداشتی جهانی (UHC) دارد، گفت: این دسترسی شامل خدمات بهداشتی با کیفیت، تشخیصی و درمانی است که از آن‌ها برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره استفاده می‌شود.

او ادامه داد: اینکه گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بتوانند به صورت برابر از این خدمات بهره‌مند شوند، جزء اهداف اصلی سیستم‌های بهداشتی است که دسترسی (دسترسی فیزیکی)، توانایی پرداخت یا قابلیت مالی (دسترسی مالی) و قابلیت قبول (دسترسی فرهنگی) را شامل می شود.

بیاتی با اشاره به اینکه در مطالعات، این دسترسی را به شکل مصرف خدمات بهداشتی از جمله مراجعه به پزشک، بستری شدن در بیمارستان و دیگر خدمات پزشکی مورد سنجش قرار می‌دهیم اضافه کرد: امروزه، این تحلیل ها در برنامه‌ریزی برای تأمین مناسب خدمات بهداشتی در جامعه نقش مهمی دارد و با توجه به اینکه مدیریت سیستم بهداشت و برنامه‌ریزی خوب به تصمیمات مطلع نیاز دارد، داشتن دانش و درک از میزان استفاده از خدمات بهداشتی برای تخصیص منابع و برنامه‌ریزی بهداشت حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: با توجه به اهمیت دسترسی به خدمات بهداشتی، مطالعات زیادی در کشورهای مختلف برای بررسی سطوح استفاده و عوامل موثر بر آن انجام شده است. این مطالعات به بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی که بر استفاده از خدمات بهداشتی اثر می‌گذارند پرداخته‌اند. همچنین برای کنترل هزینه های سازمان های بیمه گر، شناسایی عوامل مؤثر کمک کننده است.

بیاتی اظهار داشت: در یک مطالعه اخیر در کشور، جنسیت، مکان و درآمد از مهم‌ترین عواملی بودند که تفاوت‌ها در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه را توضیح می‌دهند. مطالعات اندکی با اندازه نمونه بزرگ واقعی و شواهد دقیق و معتبر در زمینه خدمات بهداشتی در ایران ارائه شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده و هزینه خدمات سرپایی و عوامل موثر بر آن در بین بیش از 2.6 میلیون بیمه‌شده سازمان بیمه سلامت ایران در استان فارس در سال 1398 انجام شد.

دانشیار اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نتایج تحلیلی نشان داد که جنسیت، نوع صندوق بیمه و سن تأثیر معنی داری بر استفاده و هزینه های خدمات آزمایشگاهی، دارویی و رادیولوژی داشتند. به طوری که مقدار مصرف و هزینه خدمات سرپایی در بین سالمندان و زنان بیشتر بود.

او با بیان اینکه، مطالعه فوق مسئله ای را مطرح میکند که استفاده بیشتر سالمندان و زنان از خدمات بهداشتی نسبت به دیگر گروه ها، هزینه های بیشتری را برای سازمان های بیمه ایجاد می کند، بر اهمیت شناسایی عوامل مؤثر در این افزایش هزینه و اجرای نظارت منظم بر الگوی استفاده افراد مسن از خدمات بهداشتی جهت کنترل هزینه ها تاکید و اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به روند رو به افزایش پیری در کشور، ضرورت دارد تا منابع پایدار برای تأمین مالی بیمه در آینده نیز افزایش یابد.

بیاتی در خاتمه، اتخاذ راهکارهای پایدار جهت تامین منابع مالی بیمه در آینده نظیر توسعه منابع مالی جدید و تدابیر اصلاحی برای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات از جمله اصلاح سیاست های بیمه، ارتقاء خدمات پیشگیری و بهبودی در سلامت، ترویج استفاده مؤثر از منابع، ارزیابی سیاست های موجود در حوزه بهداشت و بیمه از جهت کارآمدی در کنترل هزینه ها و بهبود عدالت در دسترسی به خدمات و جلب مشارکت مردم در فرایند تصمیم گیری ها و اجرای سیاست ها را توصیه نمود.

به گزارش سینا پرس، شرح کامل این مطالعه در Health Science Report منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا