تدوین سند توسعه کشاورزی فارس ضرورت دارد

عضو شورای فرهنگی صنعت آب و برق استان فارس، با بیان اینکه کشاورزی ستون فقرات اکثر اقتصادهای در حال توسعه و تحول ساختاری یک وسیله مهم برای توسعه اقتصادی در زمینه های کشاورزی به ویژه کشاورزی کم درآمد است، معتقد است با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس، تدوین سند توسعه کشاورزی استان جهت دستیابی به امنیت غذایی ملی بالاتر از طریق پایداری محیط زیست و جریان سازی ملاحظات تغییر آب و هوا به ویژه برای اقدامات سازگاری ضروری است.

دکتر منصوره طاهری در گفتگو با خبرنگار سینا پرس فارس با اشاره به اینکه فضای کسب‌وکار در استان فارس بر اساس کشاورزی شکل‌گرفته و سایر کسب‌وکارهای دیگر به‌نوعی متأثر از کشاورزی است، تصریح کرد: وضعیت درآمدی کشاورزی در سال‌های اخیر متأثر از خشک‌سالی تا حدودی کاهش پیداکرده و به‌وضوح شاهد رکود در سایر بخش‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه باید با عزمی جزم در بدنه دانشگاه، اجرا و تحقیقات و با نظام‌مند کردن ارتباط علم با اجرا به دنبال هم‌افزایی در جهت رفع چالش کشاورزی باشیم، خاطر نشان کرد: تأمین امنیت غذایی در کنار پایداری منابع آب‌وخاک، نیازمند همفکری بین محققان، کارشناسان و اساتید و با استفاده فنّاوری نوین و به‌کارگیری راهکارهای عملیاتی است که بایستی به دنبال پل‌های ارتباطی قوی‌تر بین دانشکده و مرکز تحقیقات به‌عنوان بازوهای تحقیقی و پژوهشی استان و از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی، تشکل ها و بخش خصوصی، و استفاده از تجربیات سایر کشورها و بومی سازی به منظور پشت سر گذاشتن بخشی از بحران‌ها باشیم و در غیر این صورت چالش‌ها بر نبوغ مدیریتی افراد غلبه خواهند کرد.

 

سینابه گفته طاهری مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی درزمینه‌های مختلف شامل کاهش کیفیت و کمیت آب، حاصلخیزی و شوری خاک، تولید محصول سالم، عدم وجود بازار متشکل در حوزه کشاورزی، نوسانات قیمت محصولات کشاورزی، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار، نیاز به شکل‌گیری زنجیره تولید، نبود قرارداد خرید بین کشاورزان و کارخانه‌ها، الگوی کشت، ضایعات تولیدات بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، توانمند سازی بهره برداران می باشد که باهم اندیشی قابل‌حل است.

وی ادامه داد: حل مسائل و مشکلات کشاورزی، آب و محیط‌زیست استان بر پایه علمی و با همفکری ضروری بوده، تا ماحصل تبادل افکار و آرا تبدیل به یک سندی برای توسعه کشاورزی استان گردد. اگرچه همکاری بین تحقیقات و اجرا درگذشته وجود داشته اما به دلیل عدم تدوین مسیر حرکت مشخص به هدف مطلوب دست نیافته ایم، بنابراین تغییر نگرش جهت دستیابی به نتایج ملموس‌تر ضروری است.

طاهری با اشاره به اینکه به‌منظور حل چالش کشاورزی بایستی تحقیقات هدفمند صورت گیرد، باید مشکلات بخش کشاورزی استان شناسایی و طرح‌های تحقیقاتی پس از بررسی این مشکلات اولویت‌بندی شود، عنوان کرد: بر اساس اعلام كارشناسان داخلی و خارجی، استان فارس به سمت بحران جدی آب در حركت است و در این مسیر منابع آب ذخیره شده هزار ساله خود را از دست داده است، طوری كه نمایان شدن فروچاله های وسیع و نشست زمین را در برخی مناطق این استان به همراه داشته است.

طاهری با بیان اینکه مقابله با بحران كم آبی در فارس، تدبیر ملی، فرهنگ سازی و گذر از شیوه سنتی كشاورزی به صنعتی را می طلبد، تصریح کرد: در این مسیر باید كشاورزان به مزیت سیستم های نوین آبیاری، تسطیح لیزری و رعایت الگوی كشت آشنا شوند تا بتوان از عوارض بحران كم آبی كاست.

وی در پایان گفت: فارس در زمینه آب زراعی وضعیت نگران كننده ای دارد و اغلب دشتهای حاصل خیز فارس با بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی مواجه هستند و سفره های آب زیرزمینی فارس هر سال افت بیشتری پیدا می كند، در حالیكه این منابع تجدیدپذیر نیستند و مقابله با این بحران نیاز به بهره گیری از راهكارهای علمی تجربی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا