سفیر ترکیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تاکید کرد؛
همکاری فرهنگی و دانشگاهی ترکیه و ایران

دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) یکی از دانشگاه‌های معتبر و بزرگ ایران بوده و از نظر علمی و پژوهشی پیشرفت خوبی را در دستور کار خود قرار داده است و به لحاظ علمی جایگاه خوبی در جهان دارد.
به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه بین المللی امم خمینی (ره)، حجابی کرلانگیچ اظهار کرد:  دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)به جهت دربرداشتن رشته زبان فارسی برای دانشجویان بین المللی برای ما بسیار حائز اهمیت است و وجود فارع التحصیلان برجسته از این دانشگاه خود حاکی از اهمیت این دانشگاه است.وی تصریح کرد: انعقاد قرارداد بین دو کشور و وجود رشته زبان فارسی در این دانشگاه سبب ارتقا روابط بین دو کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه طی این سفر ۱۰ قرارداد در حوزه فناوری و علمی امضا شد که برای هر ۲‌ کشور بسیار حائز اهمیت است مطرح کرد: کشور ایران برای ما بسیار مهم است و خود من در رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی ایران زبان و ادبیات ترکی تدریس کرده‌ام.

سفیر ترکیه مطرح کرد: برای همکاری و پیشرفت بیشتر هر ۲ کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی وجود دارد و قزوین نیز در جایگاه تاریخی، شهری با سابقه ای کهن است. وی با تاکید براینکه ارتقا روابط علمی بین دو کشور کافی نیست و در سایر مسائل نیز ما می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم ادامه داد: در حوزه تاریخی مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد و از سوی دیگر علمای زیادی نیز در این شهر پرورش یافته اند که بر جهان اسلامی هم تاثیرگذار بودند.

کرلانگیچ عنوان کرد: موسسات علمی و فناوری ترکیه ظرفیت خوبی برای پروژه‌های علمی دارد و لازم است از تجربیات دانشگاه‌های ایران در حوزه علمی و فناوری نیز استفاده‌ شود و برای ارتقا سطح زبان و ادبیات فارسی ما راغب هستیم از تجارب شما استفاده کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش با تاکید براینکه پنج رشته زبان و ادبیات فارسی در کشور فعال است اما خیلی موفق عمل نکرده و ما به مشارکت شما نیازمندیم گفت: دانشگاه امام می‌تواند با سایر دانشگاه‌های کشور ترکیه تبادل داشته باشد و من این مسئله را مورد تاکید قرار می‌دهم و در حوزه محیط زیست نیز امکان همکاری بین دو کشور وجود دارد.

گفتنی است پروفسور حجابی کرلانقیچ سفیر کشور ترکیه ضمن بازدید از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، طی نشستی با هیأت رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران مراکز پژوهشی دانشگاه دیدار و گفتگو کرد. این نشست در راستای گسترش و تقویت همکاری‌های علمی بین‌المللی میان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) و دانشگاه‌های بزرگ کشور ترکیه در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی و به ویژه در حوزه آموزش زبان فارسی برگزار شد.

سید علی قاسم زاده اظهار کرد: در حوزه گسترش زبان فارسی و ترکی در دانشگاه‌های هردو کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اجرای طرح‌های آموزشی هردو زبان در کشور بصورت حضوری و مجازی امکان پذیر است که ما همچنین می‌توانیم با برگزاری سمینارهای تخصصی در دو کشور شرایط تبادل فرهنگی و علمی را ایجاد کنیم. وی افزود: باتوجه به رسالت بین المللی دانشگاه امام،این دانشگاه دانشجویانی از 24 ملیت در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که با رایزنی های مختف و گسترش فعالیت های دیپلماتیک علمی فرآیند جذب دانشجویان بین المللی روبه رشد است.

وی افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در رتبه بندی تایمز رتبه سوم دانشگاه‌های کشور و رتبه نهم وزارتین علوم و بهداشت را کسب کرده و در بین دانشگاه‌های جهان رتبه 600 تا800 را از آن خود کرده است که این اتفاق به همت دانشمندان و اندیشمندان این دانشگاه رقم خورده است. نماینده وزارت عتف در استان مطرح کرد: درحال حاضر320 عضو هیئت علمی در 7 دانشکده، سه پژوهشکده و چند مرکز درحال فعالیت هستند و نزدیک به 11 استاد پر استناد بین المللی و اندیشمندان یک درصدی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند که فعالیت این اندیشمندان در رتبه‌بندی‌های داخلی و خارجی بسیار مشهود است.

قاسم زاده  با تاکید براینکه در رتبه بندی شانگهای رشته‌های مختلف از جمله مکانیک و عمران جایگاه ویژه‌ 100 تا 200 جهانی را به خود اختصاص دادند ادامه داد: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) دارای مرکز آموزش زبان فارسی است که این مرکز از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز آموزش زبان فارسی کشور است که تاکنون افتخارات بزرگی را کسب کرده است.

وی بااشاره به اینکه دانشگاه تمایلی به برقرار ارتباط با کشور ترکیه دارد عنوان کرد: باعث افتخار جهان اسلام است که دانشگاه‌های دو کشور دوشادوش یکدیگر به فعالیت و رقابت بپردازند واین باعث خوشحالی ما است که بتوانیم روابط دیپلماتیک علمی بین دو کشور را بهتر از گذشته دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه بین المللی امامن خمینی (ره) قزوین گفت: حضور رئیس جمهور در ترکیه و امضا تفاهم‌نامه‌های متعالی به ویژه قرارداد حوزه علم و فناوری نشان از گامی بلند برای ارتقا روابط علمی و فناوری دو کشور خواهد بود. رئیس دانشگاه معین استان تشریح کرد: از دیدگاه من روابط علمی موجود شرایط خوبی ندارد و ما نیازمند برقراری ارتباط علمی بیشتر هستیم و از عنایت دولت ترکیه به ایران وروابط حسنه دیپلماتیک قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این روابط بیش از پیش ارتقا پیدا کند. وی ابراز کرد: از موضع دولت ترکیه علیه رژیم صهیونیستی و نگاه عدالت طلبانه سپاسگزاریم و امیدواریم این نگاه در جهان اسلام تقویت شود.

قاسم زاده تصریح کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با یکی از دانشگاه‌های ترکیه تفاهم نامه‌ای داشت که بندهای این تفاهم نامه اجرایی نشده و ما امیدواریم علاوه بر اجرا این تفاهم نامه بتوانیم با سایر دانشگاه‌های ترکیه نیز قراردادی منعقد کنیم که طبق آن تبادل علمی بین دو کشور فراهم شود و استادان و پژوهشگران هردو کشور بتوانند ماموریت‌های علمی در کشور همسایه داشته باشند.

وی با تاکید براینکه دانشگاه امام در پروژه اراسموس فعال است و بااین شرایط امکان برقراری پیوندهای آموزشی بین دو کشور وجود دارد تشریح کرد: اولین مرکز آینده پژوهی کشور در دانشگاه امام خمینی ره فعالیت دارد و با توجه به موضوعات مشترک امکان پژوهش های آینده پژوهانه برای محققان دو کشور مهیاست.

قاسم زاده  با تاکید براینکه ظرفیت فناوری‌های نو، صنایع نو و انرژی‌های نو در دانشگاه امام وجود دارد که می‌تواند مورد استقبال دانشگاه‌های ترکی قرار بگیرد عنوان کرد: باتوجه به اینکه مسائل زیست محیطی بین دو کشور مشترک است ظرفیت خوب صنایع اب و کشاورزی دانشگاه و مشارکت پژوهشگران دو کشور در رفع مسائل می‌تواند بسیار اثر گذار باشد. وی در پایان صحبت‌هایش با تاکید براینکه رئیس محترم جمهور رئیس هیات امنای دانشگاه است و سه وزیر محترم علوم و بهداشت و وزیر خارجه به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعضای حقوقی هیات امنای دانشگاه هستند از اهمیت این دانشگاه برای نظام سخن گفت و افزود: به سبب قدمت تاریخی و فرهنگی و تمدنی قزوین، ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری خوبی وجود دارد و ایران و قزوین هم مانند کشور ترکیه می تواند مقصد گردشگران مختلف ازجمله مردم فرهنگ دوست ترکیه باشد. دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) می تواند میزبان دوره های آموزشی دانش افزایی استادان زبان و ادب فارسی باشد و همچنین مقدمات لازم برای فرصت های مطالعاتی و ماموریت های پژوهشی مشترک را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا