نخستین فرزند با سه والد

نخستین کودکی که با این شیوه لقاح مصنوعی خواهد شد، در اواخر سال 2017 متولد خواهد شد. بسیاری از خانواده‌ها فرزندان زیادی را بر اثر بیماری‌های مرگبار ناشی از دی‌ان‌ای میتوکندری که فقط از مادر به ارث می‌رسد از دست می‌دهند. بسیاری از این بیماری‌های مثل صرع، دیابت و یا نداشتن انرژی کافی برای تپیدن قلب باعث مرگ فرزندان تازه به دنیا آمده خواهد شد، چون میتوکندری منبع تامین انرژی سلولی است. به گزارش سیناپرس در این تکنیک هسته تخمک مادر و هسته تخمک فرد اهدا کننده برداشته می‌شود. سپس هسته تخمک مادر به جای هسته تخمک اهدا شده، قرار می‌گیرد. سپس این تخمک ترکیبی با اسپرم پدر بارور می‌شود. روش دیگر هم این است که ابتدا هر دو تخمک به وسیله اسپرم پدر بارور می‌شوند، سپس هسته سلول بارو شده با تخمک بارور شده برداشته شده و به جای هسته سلول بارور شده با تخمک اهدا کننده قرار می‌گیرد.  به این ترتیب و با هردو روش کودک از شر بیماری‌های ژنتیکی که میتوکندری مادر حامل آن‌های است در امان می‌ماند، چون دارای محتوای ژنتیکی میتوکندری فرد اهدا کننده است که میتوکندری سالمی دارد. در این روش کودک فقط یک دهم درصد از محتوای ژنتیکی فرد اهدا کننده تخمک را به ارث خواهد برد، و ژن‌های حامل ظاهر و خصوصیاتش را از پدر و مادر و واقعیش دریافت خواهد کرد.

هر چند این تکنیک باعث نجات کودکان از بیماری‌های مرگبار می‌شود، اما محققانی هم آن را از نظر اخلاقی زیر سوال برده‌اند. آن‌ها می‌گویند مجوز گرفتن این روش ممکن است راه را برای تولید کودکانی که از نظر ژنتیکی برای داشتن خصوصیات بهتر دستکاری شده‌اند باز کند. این نگرانی با توجه به توسعه روش‌هایی برای ویرایش ژنتیکی که به «کریسپر» موسوم است، بیشتر هم شده است. با این حال مقامات بهداشتی می‌گویند این روش جان انسان‌ها را نجات داده و ابدا به معنای دادن مجوز برای تولید کودکان دستکاری شده ژنتیکی نیست. تیم تحققاتی امیدوار است در شرایط فعلی بتواند سالانه حدود 25کودک را با این شیوه از شر بیماری‌های ژنتیکی برهاند. البته این روش فقط با این شرط مجوز گرفته است که خطر ابتلای کودک به بیماری‌های ناشی از اختلالات میتوکندری بسیار بالا باشد. پیش از این یک تیم در چین از این روش برای تولد فرزند سالم بهره برده بودند و یک تیم آمریکایی هم در مکزیک کودکی به شیوه را بارور کردند که کودک متولد شده و در سلامت کامل به سر می‌برد.