ایجاد ارتباط ارگانیک بین صنعت و دانشگاه با حمایت از شرکت های دانش بنیان

حسین گروسی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت گسترش صنایع دانش بنیان در کشور، گفت: اقتصاد ما بیش از 105 سال وابسته به نفت بوده است آن هم به صورت خام فروشی نه از محل ایجاد صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی. با توجه به تحریم های اخیر و پایین آمدن قیمت نفت، بودجه امسال کمتر از 30 درصد وابسته به نفت شد و رویکرد به سمت استفاده از فناوری های نوین برای بهره گیری درست از منابع معدنی و ذخایر نفت و گاز تغییر کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ما نمی توانیم در کشور تولیدی که از نظر کیفیت و قیمت تمام شده قابل رقابت با دنیا باشد، انجام دهیم بدون آنکه از فناوری های روز در آن تولید استفاده کنیم. این نشان دهنده نقش مهم صنایع دانش بنیان برای کشور است. هیچ کشوری را نخواهید یافت که درآمد سرانه آن بالای 10 هزار دلار باشد بی آنکه از صنایع دانش بنیان و فناوری های نوین در تولید استفاده کرده باشد. این موضوع هم از نظر تولید ثروت برای ما مهم است و هم از نظر جایگزینی تولید محصولات دانش بنیان به جای خام فروشی نفت.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر صنایع دانش بنیان گسترش یابد و تولید محصولات دانش بنیان زیاد شود، روز به روز بر تجربه و اطلاعات ما افزوده می شود. علاوه بر این، ویژگی محصولات دانش بنیان آن است که به هر میزان این محصولات را بفروشیم، تولید ما زیاد می شود در حالی که فروش مواد معدنی و نفت و گاز اینچنین نیست.

گروسی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل علمی خوبی که در دانشگاه ها وجود دارد، زمینه لازم برای حمایت از صنایع دانش بنیان وجود دارد. ما امیدواریم که همه صنایع کشور اعم از خودروسازی، صنایع هایتک، ITC و… از ظرفیت علمی کشور برای ارتقای تولیداتشان بهره بگیرند.

نماینده شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در قانون بودجه امسال نیز اعتباری بالغ بر 300 میلیون دلار برای حمایت از صنایع دانش بنیان اختصاص یافته است. به نظر من 300 میلیون دلار عدد خوبی است و می تواند حرکت خوبی برای نیل به این هدف باشد. انتظار ما این است که پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در استان ها و شهرستان های مختلف ایجاد شود و از عزیزانی که دارای اختراع و دستاوردهای علمی هستند، حمایت لازم به عمل آید. تا آنجاکه هر تولیدی در کشور انجام می شود بر مبنای استفاده از فناوری های نوین و دانش بنیان باشد. در غیر این صورت آن تولید، کیفیت مناسبی نخواهد داشت، رقابت پذیر نخواهد بود و قیمت تمام شده آن نیز بالا خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های دانش بنیان می توانند پلی برای ارتباط صنعت و دانشگاه باشند؟ گفت: قطعا همین طور است. ما در مجلس جلسه ای را با دانشگاه ها برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار کردیم. متاسفانه در حال حاضر صنعت و دانشگاه از هم جدا هستند و ارتباط ارگانیک با هم ندارند. در مورد رشته های علوم پزشکی اینگونه نیست. دانشجویان رشته های پزشکی حداقل دو سه روز را در هفته به عنوان طرح در بیمارستان ها و در کنار استادان خود می گذارند و مباحث تئوری را در عمل تجربه می کنند. اما در رشته های فنی و صنعتی این گسست به چشم می خورد. یکی از مهم ترین راه های ایجاد ارتباط ارگانیک بین صنعت و دانشگاه، همین شرکت های دانش بنیان هستند. اخیرا شنیدم که شرکت های سایپا و ایران خودرو قراردادهایی با دانشگاه ها منعقد می کنند تا R&D خود را به آنها بدهند. اینها اقدامات مثبتی است و ما باید وارد این عرصه شویم.          

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا