شناخت جایگاه زنان و توانمندسازی آنان برای ایجاد آینده ای بهتر یک ضرورت است

نقش زنان در جامعه در طول قرن ها دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است؛ از انتظارات اجتماعی سنتی که زنان را به نقش های خانگی محدود می کرد، موقعیت و فرصت های آنها در دوران مدرن به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

یک فعال حوزه زنان و خانواده در این خصوص با بیان اینکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، می توانند نقش مهمی در رشد و توسعه جوامع ایفا نمایند، تاکید کرد: توانمندسازی زنان و ترویج برابری جنسیتی برای توسعه یک جامعه عادلانه ضروری بوده و منجر به بهبود نتایج سلامت، افزایش رشد اقتصادی و کاهش فقر می شود. با این وجود، زنان همچنان با چالش های متعددی روبرو هستند که مانع از توانایی آنها برای مشارکت کامل در اجتماع می شود.

دکتر منصوره طاهری، فعال فرهنگی و فعال حوزه زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار سیناپرس فارس پیرامون نقش و جایگاه زنان گفت: “زن” یک واژه قوی است؛ تجلی گاه عشق، مراقبت، رویش، تعهد، مسئولیت و ابدیت است. “زن” آیینه احوالات هر جامعه است؛ وقتی به حاشیه رانده شود، مظلوم است. اگر تربیت شود، جامعه پرورش می یابد. اگر تقویت شود، هستی توانمند می شود.
او در ادامه افزود: چنانچه کارآیی مردان و ایفای نقش درست در جامعه و دیگر انتظاراتی که از مردان وجود دارد، در پرتو خانواده و در کنار همسران به فعلیت می رسد و شکوفا می گردد و این نقش همسری زنان است. دیگر نقش حیاتی زن، رسالت مادری است. این نقش نیز، از مهم ترین نقش های اصولی و زیربنایی و انسان ساز است.
طاهری اضافه کرد: امروزه كه مباحث توسعه كشورهاي جهان مطرح مي‌باشد، نقش زنان در اين فرآيند نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برگزاري جلسات، سمينارها و كنگره‌هاي متعدد در خصوص جايگاه زنان و نقش آنان در توسعه حكايت از اين موضوع حياتي دارد.

این فعال حوزه زنان و خانواده ادامه داد: در این موضوع، کمیسیون مقام زن ملل متحد Commission on the Status of Women) به اختصار CSW یا UNCSW) نهادی وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد که از سال ۱۹۴۶ میلادی به عنوان مکانیزمی برای ترویج، گزارش و نظارت بر مسائل مربوط به حقوق سیاسی، اقتصادی، مدنی، اجتماعی و آموزشی زنان تأسیس شد.

طاهری با اشاره به اینکه، کمیسیون مقام زن هر سال نشستی ۱۰ روزه در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک برای بررسی پیشرفت در برابری جنسیتی، تعیین چالش‌ها، وضع استانداردهای جهانی و فرمول‌بندی سیاست‌هایی برای ترویج برابری جنسیتی و ارتقای حقوق زنان در سطح جهان برگزار می‌کنند، یادآور شد: این کمیسیون نقش تصمیم‌گیری با ضمانت اجرایی ندارد، اما برخی آن را بالاترین مقام نظارتی در حوزه زنان در سازمان ملل به‌شمار می‌آورند.

طاهری تصریح کرد: کمیسیون مقام زن ملل متحد متشکل از یک نماینده از هر یک از ۴۵ کشور عضو است که بر اساس توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می‌شوند. این نمایندگان بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی شامل آفریقا ۱۳ عضو؛ آسیا ۱۱ عضو؛ آمریکای لاتین و کارائیب ۹ عضو؛ اروپای شرقی ۴ عضو؛ اروپای غربی و دیگر کشورها ۸ عضو برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند.

او روش کار کمیسیون مقام زن ملل متحدد را مورد اشاره قرار داد و گفت: تشکیل یک بخش وزارتی برای بازتأیید و تقویت تعهد سیاسی به تحقق برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران و همچنین حقوق بشر آنها، درگیرشدن در بحث کلی مربوط به وضعیت برابری جنسیتی، شناسایی اهداف و دستاوردهای به دست آمده و تلاش برای رفع شکاف ها و مقابله با چالش ها و همچنین بحث درباره مسائل نوظهور، روندها، حوزه‌های تمرکز و رویکردهای جدید به مسائل مؤثر بر وضعیت زنان از جمله برابری بین زنان و مردان که نیاز به بررسی به موقع دارند؛ بخشی از فعالیت های این کمیته به شمار می رود.

به اعتقاد این فعال حوزه زنان و خانواده؛ با توجه به تمامی موارد گفته شده اما شاهد نقض حقوق زنان در سطح جهان می باشیم از جمله نقض سیستماتیک حقوق زنان فلسطینی توسط رژیم اسرائیل، افزایش خشونت¬های خانگی و مبتنی بر جنسیت و قتل¬ زنان در اروپا، عقیم‌سازی اجباری زنان معلول، مهاجر و نژاد خاص با هدف اصلاح نژادی، تخریب کرامت انسانی و اخلاقی زن، تحلیل بنیاد خانواده و تولد روزافزون کودکان تک والدی، افزایش قاچاق دختران و زنان به کشورهای غربی با هدف سوء استفاده و بهره¬کشی جنسی، نقض حقوق زنان رنگین پوست و زنان پناهنده و مهاجر در اروپا و آمریکا

طاهری همچنین به خشونت سیاسی علیه زنان گریزی زد و گفت: این نوع خشونت نشان می‌دهد که در آن زنان یا دختران به طور خاص هدف قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که خشونت سیاسی تا حد زیادی در آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی افزایش یافته است و این خشونت در جاهای دیگر مانند آسیای مرکزی و قفقاز نیز رو به افزایش است. حتی در مناطقی که این خشونت در مجموع افزایش نیافته است، مانند آمریکای لاتین، تهدیدات ناشی از مجرمان خاص و تهدیدهایی که گروه های خاصی از زنان با آن مواجه هستند، تشدید شده است – مانند افزایش حملات به نامزدهای زن در طول انتخابات شهرداری 2020 در برزیل.

طاهری در خاتمه با اشاره به اینکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه می توانند نقش مهمی در رشد و توسعه جوامع ایفا نمایند، تاکید داشت: توانمندسازی زنان و ترویج برابری جنسیتی برای توسعه یک جامعه عادلانه ضروری بوده و منجر به بهبود نتایج سلامت، افزایش رشد اقتصادی و کاهش فقر می شود. طبق آنچه شاهدیم، زنان همچنان با چالش های متعددی روبرو هستند که مانع از توانایی آنها برای مشارکت کامل در اجتماع می شود. البته در سال های اخیر، آگاهی فزاینده ای از اهمیت زنان در جامعه وجود داشته است، اما پرداختن به این چالش ها، تلاش هماهنگ افراد، جوامع و دولت ها را می طلبد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا