گردشگری در مشهد در گروی رصد شبکه زائران خارجی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد براتی ضمن تشریح طرح امکانسنجی مدل اجرایی مطالعات توسعه کمی و کیفی زیارت با تاکید بر زائران خارجی که به سفارش استانداری خراسان رضوی اجرا شد، اظهار کرد: از منظر اقتصادی، جریان گردشگری بینالملل دو اثر اقتصادی بر منطقه میزبان (مقصد) میگذارد که مورد اول مربوط به اثر درآمدی است (با تاثیر ضریب فزاینده درآمد) و دیگری مربوط به اثر تثبیت کننده بر تراز پرداختهای خارجی است.
وی افزود: اگر گردشگری بینالمللی به تعادل در تراز پرداختهای کشور بیانجامد، به عنوان یک تثبیت کننده تلقی میشود که به کاهش کسری (یا مازاد) تجاری میانجامد و میتواند بر کاهش تورم، ایجاد اشتغال و کاهش فقر در مقاصد کمک شایانی کند. این جریان، برای مقاصد مذهبی و زیارتی که جاذب زائر بینالملل هستند، به دلیل آموزههای دینی و اشتیاق حضور زائرین در مقصد زیارتی، اثرات به مراتب بیشتری نیز خواهد داشت، بطوری که ماندگاری زائران در جوار شهرهای مذهبی به مراتب بالاتر از مدت حضور گردشگران بینالملل در سایر شهرهاست.
مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه تمرکز بر زائر خارجی یکی از مهمترین موضوعات مدیریتی متولیان امر زیارت در استان است، بیان کرد: بر اساس چشمانداز سند کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع)، میبایست به هدف ۸ میلیون زائر در سال دست یابیم درحالیکه در بهترین دوره ورود زائر خارجی به مشهد (سال ۱۳۹۸)، بیشترین عددی که برای ورود زائر خارجی اعلام شده، ۴ میلیون نفر بوده است که فاصله بسیاری با چشمانداز جذب ۸ میلیون زائر خارجی دارد.
براتی خاطرنشان کرد: این درحالی است که نه تنها شناخت کاملی از تعداد و ویژگیهای کشورهای مبدا زائران وجود ندارد بلکه مطالعه دقیقی هم نسبت به تبیین شبکه مسائل زائران بینالملل مشهد انجام نگرفته است. لذا انجام پژوهش با هدف تبیین شبکه مسائل زائرین خارجی شهر مشهد و تهیه اطلس پراکنش زائرین خارجی، از جمله موضوعات مهم استان به شمار میرود. همچنین، پویایی در رصد و بررسی این مسائل نیز حائز اهمیت است.
وی افزود: با توجه به تحلیل شبکه مسائل زائرین خارجی (بالقوه و بالفعل)، در این طرح اقداماتی همچون اختصاص کارت اعتباری موقت به زوار (همزمان، پیگیری ایجاد زیرساخت استفاده از کارتهای اعتباری بینالمللی در ایران)، افزایش سطح دسترسی به شبکه های اجتماعی بین المللی برای سیمکارتهای زائرین خارجی و افزایش سرعت اینترنت، معرفی، تبلیغات خدمات و مسیرهای دسترسی به خدمات (با مدیریت متمرکز و اخذ تاییدیه از سازمان میراث) جهت جذب زائر خارجی پیشنهاد شده است.
به گفته براتی، ایجاد مراکز ارسال فایل نرم افزاری ترجمه و سخنگو در فرودگاه، دربهای ورودی به حرم و جاذبههای مهم،ایجاد زیرساختهای لازم برای استعلام گرفتن لیدرها از سازمان میراث و استقرار آن در تمامی واحدهای اقامتی و اتصال تمامی نهادهای متولی گردشگری خارجی به این سامانهها،برگزاری دورههای آموزشی مهارت ارتباطی مؤثر (قبل از تشرف، در ابتدای ورود، برای اصناف و ..) و ارائه خدمات الکترونیک سلامت مخصوصا در زمینه ارسال مدارک پزشکی و ایجاد هماهنگی قبل از سفر از دیگر پیشنهادهای طرح در جهت جذب زائر خارجی است.