نقش «روابط پیش از ازدواج» در خیانت زناشویی

مشکلات عاطفی بعد از ازدواج، تهدیدی جدی برای نظام خانواده محسوب می­شوند و ضمن خارج نمودن ازدواج از مسیر سالم خود، موجب نقض پیمان زناشویی می­ گردند.

در همین رابطه پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن نقش یکی از مهم ترین مقوله های مورد بحث روز یعنی «معاشرت های پیش از ازدواج» در مشکلات عاطفی ایجادشده بعد از ازدواج مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گرفته است.

مشکلات عاطفی بعد از ازدواج، تهدیدی جدی برای نظام خانواده محسوب می­شوند و ضمن خارج نمودن ازدواج از مسیر سالم خود، موجب نقض پیمان زناشویی می­ گردند.

در این تحقیق که به روش همبستگی انجام شده، جامعه آماری شامل مردان و زنان متأهل شهر تهران بود. در این خصوص تعداد 345 نفر (170 مرد و 175 زن) با استفاده از نمونه­گیری طبقه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس سابقه روابط پیش از ازدواج و خیانت زناشویی پس از ازدواج در این زوج ها به کمک سوالات خود گزارشی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش با استفاده از تحلیل داده­ها نشان داد که سابقه روابط پیش از ازدواج با خیانت عاطفی رابطه معنی دار و قابل توجهی دارد.  

 همچنین بر اساس این نتایج، روابط باز پیش از ازدواج می تواند شانس خیانت جسمی و خیانت جنسی زوجین به یکدیگر را به طور معنی داری افزایش دهد.

محققین بر طبق یافته های این تحقیق، اشاره نموده اند که در زوج های ایرانی، سابقه رابطه پیش از ازدواج به احتمال زیاد موجب خیانت زناشویی در زندگی آینده می­شود. بر این اساس، نتایج این مطالعه می­تواند در آسیب شناسی و پیشگیری از خیانت زناشویی کمک کننده باشد.

گفتنی است مقاله علمی پژوهش برگرفته از این پژوهش در فصل نامه «سلامت اجتماعی» وابسته به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به چاپ رسیده است.

 

منبع: نژاد کریم، ا. و همکاران. 1395. نقش معاشرت های پیش از ازدواج در مشکلات عاطفی بعد از ازدواج. سلامت اجتماعی، 3(4): 306-299.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا